Bye bye Cameroon

Flag of South Africa  ,
Saturday, February 6, 2010

In English:

A few days on the beaches of Limbe was followed by a visit to Bamenda and "the grasslands” where we explored the nature and traditional kingdoms. Lots of very old traditions still remain here and the funniest that we experienced was the visit to the Fon (the chief of each village) in Weh. You have to visit him to be protected while staying in his village, and there are certain rules for the visit:

You should bring Fon a gift (alcohol), everything you have in your hands at the visit he takes for a gift. As the Fon enters the room everyone present has to stand up and clap their hands three times. You also have to give him a gift before leaving the village.

Despite gifts it seems no piece of cake to be the Fon: he has a big family to support as he inherit all wives and children from the Fon before him (in Babungo the Fon has 89 wives and 250 children!).

After Bamenda and "the grasslands” we moved on to Kribi and then back to Douala to say goodbye to our friends there before flying to South Africa!

På svenska:

Efter några lata dagar på stranden i Limbe där vi bodde i tält precis vid havet, drack palmvin och grillade fisk, åkte vi norrut till Bamenda och ”the grasslands”. Där utforskade vi den vackra naturen och små kungariken långt ute i bushen. Kungarikena är en kvarleva sedan 1300-talet och traditioner och ritualer lever kvar än idag. Det är sed att deklarera sin närvaro för byns överhuvud/beskyddare ”Fon” för att få tillstånd att stanna över natten. Fon bor i ett palats med sin jättestora familj (i Babungo hade han 89 fruar och 250 barn, barn och fruar går i arv när fadern till den nya Fon dör).

Vi spenderade en natt i byn Weh och besökte där Fons palats och självaste ”the Fon”, som tur var hade vi med oss en av innevånarna i byn som vi träffat tidigare under dagen, han hjälpte oss med vett och etikett:
När man besöker en fon bör man ha med sig någon slags gåva (ofta sprit), allt man har i händerna väntas vara en gåva, därför lämnade vår bybo snyggt sina prylar i en buske utanför palatset medans vi kånkade in några ölflaskor. När Fon kommer in i rummet måste alla stå upp och klappa tre gånger, *klapp, klapp, klapp* (tips klappa långsamt, inte som Karin) vartefter konversationen inleds, vi var välkomna att stanna natten och fick skriva i hans gulliga gästbok. Vi fick även med oss motsvarande tomflaskor att ge till killen vi hade köpt ölen av (glasflaskor är typ mer värda än innehållet i Kamerun). Vid avresa från byn ska Fon även ha en gåva (mera sprit). Väldigt olikt ett besök i en svensk by, och mycket roligare!

Efter Bamenda och ”the grasslands” bar resan till Kribi, ännu ett badparadis och sedan vidare till Douala för packning och avsked av vänner.

Intryck efter 5 veckor i Kamerun:
God mat (fisk!), trånga varma bussar (vad sägs om 8 pers i en nissan micra eller 19 pers i en toyota minibuss?), varmt och fuktigt vid kusten, dammigt i norr, fotboll, fotboll, fotboll, ölglada och vänliga människor, korrumperad polis/militär, vacker natur, trasiga vägar.

Nu gör vi ett jättehopp med flyg ända till Johannesburg i Sydafrika!
Åååååhej!

ylva i Trollsta on

Hej kompisar!

Fasen vad avis man bllir på er!
Här har vi vargavinter, kallt och snön slutar aldrig att falla. Det är i och för sig den bästa och längsta vita vintern på många år, allt är väldigt vackert. Men så kommer era solskensbilder och jag bara längtar till våren och sommaren!

Annars är det väldigt roligt här just nu. Vi spelar teater i ladan varje söndag och det är hur kul som helst! Sist hade vi utsålt redan på tisdagen till helgens föreställning.

Wilmer har fått en förkylning i ögonen och ser ut som Mike Tyson. Han frågar fortfarande om er: Va ä Anton, va ä Kajin?

Ha det så bra!

Stora kramar från Ylva

Jag behöve

Carin on

Hej hej! Vad roligt att se att ni har det så bra ni ser så lyckliga ut! Kommer ni någonsin att vilja komma hem? Som jag alltid brukar säga ta hand om varandra och var försiktiga i Sydafrika! Kram Kram från ett vintrigt Luleå

Agneta o Göran on

Härligt följa med er genom era bilder. Vi bokar resan, kommer och vi ses i Sydafrika! Spännade och vi längtar både till er och resan. Kramar

Patrik on

Way to go Fon Fighters!

farbrorfreij
farbrorfreij on

Ps - vilka bilder!!!!!!!!!!

Karin (annas mamma) on

Hej!
Underbara bilder Ni tagit och kul att följa Er resa. Ta vara på Er och
njut av allt ni kommer att vara med om!