Sahara

Trip Start Unknown

Flag of Morocco  ,
Sunday, December 13, 2009

TIll slut köpte vi en sprillans moped från Kina för 6500 riksdaler. På denna 50 kubik stora kvalitetsmaskin har vi under senaste veckan kört 1500 km längst Marockos och västra saharas kust. Nu sitter vi i Dakhla, sista staden i Marocko innan gränsen till Mauretanien, och väntar på en herre från Belgien som åkt med våra pass till Rabat för att fixa visum (ojdå, de har visst slutat utfärda visum vid mauretaniens gräns sedan ett par veckor... 200 mil norrut till Rabat är enda chansen). Med lite flyt är vi i Mauretanien på tisdag kväll.

Landskapet har verkligen förändrats under resan från Marrakech, från träd och buskar till höga berg (lååångsamt uppför, snabbt nerför) till sten som blev till grus och sista biten en jätte-sandlåda. Vi åker (60-70 km/tim), äter (mest vitt bröd och minifrukter), har ont i rumpan (mest Karin) flyttar runt packningen (för att få så mycket plats som möjligt samtidigt som minimalt luftmotstånd eftersträvas) och sover massor (ca 10 tim/natt).

Marockanerna är mycket vänliga och hjälpsamma och vi får träna på våra näst intill obefintliga franska-kunskaper. teckenspråk funkar också rätt bra och mustasch heter likadant som i Sverige (hello mustasch).
Imorgon ska vi serva moppen för andra gången (kopplingen slirar) inför vår inresa i Mauretanien. Allt tar mycket längre tid här, manjana manjana, att hitta rätt olja kan ta en halv dag och rätt verktyg resterande halva. I Layoune skulle vi snabbt svänga förbi banken på morgonen och ta ut lite euro innan avresan därifrån... vi kom iväg vid 13.30. Vi hoppas i alla fall att vi ska hinna till ökenfestivalen i Mali i januari (den enda tid vi har att passa).

Hoppas en skön julstämning har infunnit sig därhemma och vi önskar eder alla en fröjdefull Lucia!

Tomas on

woooha. fan va fint det låter! och underbara bilder! mera!
/Tomas

Fripps on

Hejsan! Väldans kul att se hur ni har det =D Kommer föja era "Afican adventures" med spänning och nyfikenhet ... Ta nu hand om varandra så ses vi om en obestämd tid =) Feeet moppe btw, gjort någon "moppering" än? ;-)

Bamsekramar från eran Frippe

Carin Barrelöv on

Hej de ser ju jätte mysigt ut! Se bara till att vara försiktiga där ute så ni inte kör i kull! Ha de så jätte bra jag ska hålla koll på hur ni har de tack vara denna sida! Stora bamse kramar till er båda och ta hand om varandra!!!/Carin

Magnus on

Ni verkar ju ha det riktigt gött! Vad skönt att de säger hello mustasch. :) Testa även fettfläck, det brukar funka i de flesta länder. :)

Pia on

Ojoj vad spännande äventyr ni är ute på!! det är annat än att packa-flytta-packaupp-planera jul-panika över plugget-flytta söderut... vi hinner knappt drömma om att resa just nu :)
Ta hand om er!
Kräm

antonkarin
antonkarin on

haha Magnus, karin dog av fettfläcktipset, ska testa det ikväll på restaurangen :)
kram

Agneta och papa G on

Ser fantastiskt ut, vilken himmel jämfört med Svedalas så här års. Det enda vi inte är avundsjuka på är flera hundra mil med den moppen trots priset! Försök att stoppa i er mer proteiner, ormar ,skalbaggar o.dyl. Kanske ses vi i Sydafrika? Kramar från oss!

Mr Goran on

Ojojoj. vad harligt det ser ut!
Blir ju avis trots att jag har suttit o kollat pa nar de tillverkar beedis ida. Mycket givande.. Man vet aldrig va tomten kommer med till Anton.... beror pa hur lange ni blir borta..
Vilken raket ni fick tag pa.. Har tankt pa er nar jag gar forbi liknande hojar/moppar har i indien. Har sett en Royal Enfield al'a dirtlook som var typ liksom huuuur snygg som helst.. Trodde ni skulle sla till pa en Hero Honda, men de dar sag ju schysst ut.
Nu haller vi pa att avrunda var resa, flyger tillbaka till Nepal i morgon for att sedan aka vidare mot svedala pa sondag. Ska bli skont att komma hem till snon o jultomten...
Tusen kramar fran Goran o Lotta

Krister on

5 dec snö i dec, känns längre och längre till Afrika.Låter som ni har en fantastiskt tid, jag ska snart skriva om hur fantastisk tid jag har, väntar bara på det tillfället. puss i prutten/ Krister

antonkarin
antonkarin on

Göran: här finns det inga Honda heros , inga suzuki maruti eller tatas heller, har du sett några tata nanos? världens billigaste bil, one lahk only!
du får visa hur man svänger ihop en beedie sen när jag kommer hem! puss och kram!

Moster Malis on

Ååååhhhh, vad skönt att höra av er. Lasse o jag kom hem i söndags, så vi är ff lite trötta. Det var inte kul att komma hem till 10 minus och 50 cm snö... inte när det har varit 32 plus och 29 plus i vattnet...
Läckert att ni köpt en liten hoj. Ta det lugnt bara, det är ju inte riktigt samma "trafikregler" som hos oss.
Låter som om ni har det gott i a f . Ska hälsa från mormor också. Hörs snart igen. Massor med kramar från oss

Benty on

Hej!

En vintrig liten hälsning från två goa, glaa, slöa julfirare i Nacka. Hur går det för er och var är ni just nu?
Vill höra och se mer.

Puss & Kram

Pappa & Erika

DH on

Tja.. sweet.. ni e feta!
den enda frågan som kvarstår; är..
.. anton arg eller...