Kapselisängyssä

Trip End Oct 06, 2013

Flag of Finland  , Southern Finland,
Thursday, November 7, 2013

Ai ai, kun oli rentouttava yö kapselisängyssä! Pallontallaajilla olikin juttua tästä uudesta "relaxion areasta", ja osasin innolla odottaa tätä. Tosin intoni laantui kentällä ja pelkäsimme, että emme pääsisi tänne, kun selvisi paikan sijainti lähtöselvityksen tuolla puolen. Yleensähän nuo selvitykset aukeavat vasta muutamaa tuntia ennen lähtöä, joten Kalle ensin säikäytti minut, että emme varmaan pystykään kulkeutumaan tänne, mutta sittemnmin oivalsi tehdä lähtöselvityksen sähköisesti. Tuo omatoiminen chek in oli kuningasidea! Kone sylki meille rinkkojen tarrat ja liput, ja pääsimme vain viemään rinkat liukuhihnalle ja sen jälkeen astelemaan turvatarkastuksen läpi tänne lähtevien puolelle.

Turisti-infosta kysyin paikan sijaintia ja hän ohjasi porttien 33 tienoille ja sanoi lastentarhatäti äänellä "siellä on sitten kaikenlaista mukavaa puuhaa." Odotin kyllä lähinnä nukkumista, en mitään sen aktiivisempaa. Mutta kuten sittemmin paljastui, onhan täällä viihdykettäkin: Suomi aiheisia matkailupätkiä isolla ruudulla ja langaton käytössä. Huone koostuu: seitsemästä kapselisängystä, joista neljä on isompaa mallia, ja niihin mahtuu kaverin kanssa. Pienimpiinkin mahtuu monta jos sattuu olemaan intialainen, ei muuten. Valkoisista pyöreistä karvamatoista, jotka luovat huoneeseen pehmeää vaikutelmaa, isoista tyynyistä lattioilla, hitaasti valonväriä muuttavista pylväistä, hienosta lasiseinästä, joka jäljittelee kuurankukkia ja kauniin yksinkertaisista pyöreistä isoista lampuista katossa. Huone kieltämättä huokuu rentouttavaa tunnelmaa!

Ryömimme välittömästi kapselisänkyymme löytäessämme tämän vaikuttavan rauhallisen tilan. Silloin 19,30 aikoihin niitä oli vielä hyvin vapaana, mutta aamulla herätessämme kaikki yhtä lukuunottamatta olivat täynnä ja tuo vapaakin oli varmaan jossain vaiheessa ollut asutettu, sillä eräs matkaaja nukjui lattialla tyynyjen päällä. Suosittu huone siis ja syystäkin! Reilu tunteroinen meni ennen kuin pääsin uneen, sillä alkuillasta kuulutukset vähän häiritsivät, mutta sittenhän ne loppuivat, kun lennotkin loppuivat. Varmaan maailman mittakaavassakin harvinainen kettä, koska täältä ei lähde keskiyön jälkeen lentoja ja silti tämä on auki läpi yön! Nukuin lopulta tosi makoisasti reilun 8 tuntia.

Tämän rentoutumishuoneen yläpuolella lukee englanniksi "ei pääsymaksua". Suomeksi tuo teksti tuskin olisi tarpeen, sillä mehän olemme tottuneet astelemaan vapaasti joka paikkaan, jos maksua ei vain pyydetä. Ulkomaalaiselle voi kuitenkin olla yllätys, että tälläinen tila on ilmainen, intialaiselle ainakin. Saapi nähdä kauanko tämä on ilmainen! Tuskin tähän ihmistä palkataan rahastajaksi, mutta onhan sitä kaikkia modernin tegnolokian keinoja, kuten kännykällä maksaminen ja siitä saatava ovikoodi. Nyttemmin tila on puolen vuoden kokeilu ja sen jälkeen päätetään pysyykö huone toinnassa ja millä ehdoilla.

Laitanpa tässä aikani kuluksi vielä muutamia kuvia