Pesukoneessa

Trip Start Sep 09, 2010

Flag of Sri Lanka  ,
Monday, November 29, 2010

Viimeksi taisin mainita, etta on sadellut. Nyt taas viime paivat on paistellut vahan liikaakin, silla lukuisten pilvisten ja sateisten paivien jalkeen rusketuksemme oli haalistunut ja nyt olemme sitten palaneet vaaleanpunaisiksi kuin joulupossut.

Taalla on ollut niita kuuluisia merivirtoja! Aitini on toistamiseen varoitellut meita merivirroista. Tahan asti niita ei juuri ole nakynyt, vaikka olemme lukuisia rantoja kierrelleet. Hikkaduwan rannoilla oli kuitenkin aikamoista pyoritysta. Virtaukset eivat vieneet rannasta poispain, mutta pyorittelivat edes takaisin ja tietyssa kohdassa koko ajan sivulle. Surffilaudan vuokraaja-seta vertasi tata aallokkoa pesukoneeseen ja se oli hyvin osuva vertaus. Toissapaivana snorklasimme keskipaivalla ja se oli aika toivotonta puuhaa. Aallokko nosti hiekkaa ja hamarsi muuten niin kirkkaan veden. Aina, kun oli erottavinaan jonkin hienon kalan, virtaukset veivat toisaalla ja yhtaan ei pystynyt pysahtymaan. Koralli oli suurimmaksi osaksi kuollut, mita en yhtaan ihmettele, silla itsellanikin oli vaikeuksia olla koskematta sita. Riutta oli niin matalassa vedessa, etta voimakkaiden aaltojen ja pyorteiden vuoksi pari kertaa vahingossa hipaisin korallia. Varmaan se vahainenkin elava koralli tallotaan hengilta lahivuosina turismin lisaantyessa. Itse en kylla astunut mihinkaan, annoin tarkoituksella virran kuljettaa ja vain kelluin riutan paalla, jos olisin potkinut tai tehnyt muita uintiliikkeita, olisin varmasti osunut koralliin.

Tana aamuna aallokko oli vahan rauhallisempi ja pystyimme paremmin snorlaamaan. Onnistuimme nakemaan leijonakalan! Vaikea sanoa ovatko nama piikikkaat kalat harvinaisia, mutta ei niita ennen ole nakynyt. Nytkin se piileskeli kivien suojissa, joten emme pystyneet tunnistamaan, minka sortin leijonakala se oli. Kalle loysi Poseidon ravintolan kirjahyllysta Hikkaduwasta kalakirjan, josta olemme yrittaneet tunnistaa nakemiamme lajeja. Pidimme kalaan pienta etaisyytta, silla se on taas niita lajeja, jotka voivat arsytettyna pistaa piikeillaan ja olla hieman jopa vaarallinen. Kaunis kala se kylla oli. Piikit olivat pehmeita ja taipuivat virtauksen mukana edes takaisin kuin merileva, ne punersivat kauniin varisina.

Naimme paljon myos muita uusia lajeja. Mieleen jai erityisesti keltainen kala, jolla oli pitka selasta lahteva kayra eva. En ole biologi, joten en osaa nimeta, mika tuo pitka "harjas" oli, mutta hienolta se naytti. Kilpikonnia ei nyt nakynyt. Kalle oli nahnyt niita useita pari vuotta sitten kyseisella rannalla, mutta ehka ne olivat saikahtaneet lisaantynytta ihmismaaraa.

Ei rannalla viela kovin paljon porukkaa ollut, mutta enemman kuitenkin, mihin olemme tottuneet. Tuosta rannasta ei ihan heti olisi saanut edes tiukasti rajaamalla "tyhja hiekkaranta kuvaa". Kausi ei ole viela alkanut, joten ranta oli viela suhteellisen hiljainen. Joulukuussa, kun sesonkin alkaa, se tulee tayttymaan aurinkotuoleista ym turismiin liittyvasta. Itse rantakaistale on kylla hyvin kapea, joten siina ei paljon mahdu ranta-aktiviteetteja harrasteleen. Tosin on se kylla hyvin pitka, joten vaikkapa perinteista rannalla kavelya on hyva harrastaa. Ranta oli kaunis turkoosine vesineen, olemattomine roskineen ja vaaleine hiekkoineen! Silti hotellit olivat ahneuksissaan hieman pilanneet rantaa. Jos minulta kysytaan, olisi kannattanut rakentaa hieman kauemmaksi ja jattaa rantakaistaletta turistien auringonpalvontaan ja muuhun aktiviteettiin. Hotellien omistajat ovat varmaan ajatelleet, etta on sita hienompaa, mita rannemmassa rakennukset ovat ja siksi ne ovatkin useat alle 50 metrin paassa. Voi tietenkin olla, etta laheinen tiekin on pakottanut rakentamaan noin lahelle jos tie on ollut paikalla ensin. Ehka olisi kuitenkin pitanyt rakentaa tien toiselle puolen. Tie muutenkin hieman pilasi koko Hikkaduwan kauneutta, silla se oli erittain vilkasliikenteinen paatie, joka kulkee ainoana vaylana kohti Gallen kaupunkia. Varmastikaan monia turisteja ei mielyta kavella tallaisen tien reunassa, jossa ei ole mitaan kunnon kavelytieta (valkoisen viivan toiselle puolen periaatteessa mahtuu, mutta usein parkkeerattu tuktuki on tukkinyt tamankin vaylan) ja saa koko ajan varoa jaamasta kaahaavan bussin alle. Kaikki turismikaupat, kuten lukuisat batiikkivaatemyymalat ovat taman tioen varrella, samoin ravintolat.

Oli hupaisaa huomata, kuinka eras ravintola mainosti suomalaista kahvia, monien ravintoloiden ovenpielessa oli suomenlippu ja eraassa rahanvaihtoliikkeessa luki suomeksi "rahanvaihto". Aikaisemmin emme ole Aasian maissa matkustellessa tormanneet tallaiseen "suomikulttuuriin". (varmaan muuallakin olisi, mutta olemme valtelleet sellaisia paikkoja) Tuntuu lahinna hassulta ja toisaalta hieman arsyttavaltakin, kun meita tervehditaan suomeksi. Tervehtijat varmaan luulevat, etta se tekee suurenkin vaikutuksen. Vaikea sitten hymyilla kohteliaasti, kun lahinna arsyttaa, koska ainahan he haluavat jotain tuolla tervehtimisellaan.

Kahdesti kavimme yrittamassa surffausta. Kalle onnistui lajissa hieman paremmin kuin mina. Ongelma oli lahinna se, etta isoa aaltoa tuli niin tiheaan, ettei rannasta paassyt kauemmaksi. Yritin ensin toimia siten, miten olen huomannut ammattisurffareiden tekevan eli yritin sukeltaa laudan kanssa aallon ali. Lauta nousi kuitenkin pystyyn ja ei suostunut painumaan veden alle. Yhdessa vaiheessa sain lautani paahankin, kun yritin paasta aallon yli. Se oli lahinna henkinen kolaus ja meninkin sen jalkeen vahaksi ajaksi rannalle keraamaan karsivallisyytta uuteen koetukseen. Pari kertaa sain hyvat vauhdit aallon harjalla. Kerran aallossa oli niin paljon voimaa, etta kiidin lahes rantaan saakka. En kuitenkaan missaan vaiheessa ehtinyt laudalle seisomaan ennen kuin vauhdit loppuivat, vaan olin siina polvillani tai mahallani. Parhaissa aalloissa olisin varmaan ehtinyt, mutta kasivoimani eivat riittaneet itseni pystyyn nostamiseen. Muutenkin tuo laji vaatisi enemman lihaksia kuin minulla on. Jos kavisin vuoden punttisalilla, menestyisin surffauksessa varmasti paremmin. Pitaa olla kunnon kasivoimat, etta jaksaa meloa aaltoja pain ja paasee kauemmaksi merelle.

Mita viela sanoisin Hikkaduwasta? Varmasti unelma pakettimatkakohde, silla osa hotelleista naytti todella ylellisille, ravintoloita on joka makuun (ja hinnatkin ehka pakettimatkalaisille halpoja, noin 4-5 ateria. Me onnistuimme syomaan paikallisessa ravintolassa 0,80 eurolla, mutta noita paikkoja ei nakynyt kuin tuo yksi ja se ei ollut niin tasokas, etta varmaankaan kelpaisi kunnon turistille) ja ranta hyvin kaunis. Reppureissajalle kohde ei kuitenkaan ole kovinkaan sopiva. Halpaa majoitusta on hyvin vahan. Lonely tourist guesthousi ja mahdollisesti jokunen muu majoittivat 1000 rubialla, mutta yleensa hinnat olivat 2500 rupiasta ylospain. Poseidon hotellissa olivat hinnat merkitty jopa euroilla, etteivat tuntuisi turisteista kalliilta.(taman olen paatellyt syyksi) Meille taas tuo euroilla merkitseminen nimenomaan aina tarkoittaa kallista. Ei halvemmissa paikoissa koskaan kayteta mitaan muuta kuin paikallista valuuttaa.

Kauden aikana turismipyoritys on varmasti viela kovempaa kuin nyt. Sikalikaan ei sovelias paikka reissaajalle, yleensahan reppumatkailijat valttavat tallaista pyoritysta. Nytkin siella sai koko ajan olla kieltaytymassa lasipohjaveneretkista, hieronnasta tai tuktuk-kyydeista. Jos nauttii erinaisista ayurveda hoidoista, tuolta niita loytyi kiitettavasti. Onhan se toisaalta kiva, etta jotain palvelua on ja varmasti monet reissaajat arvostavat meitakin enemman erinaisia aktiviteetteja. Itse tykkaan jos on muutama hyva ravintola ja se riittaa minulle. En kaipaa mitaan retkia, jotka ovat aina ylihintaisia (Burmassa kaytiin se yksi 5 dollarin saariretki ja se oli ok). Palvelujen maara ei tietenkaan haittaa jos niita ei tyrkyteta.

Nyt olemme Gallessa, jossa on ainakin viela saanut olla rauhassa. Nayttaa erittain kiehtovalle keskiaikaishenkiselle kaupungille! Kaupunkia kiertaa paksu muuri ja kaupunki sijoittuu niemen karkeen, jolloin vetta on lahes joka puolella.