Saalittava mestarihuijari ym

lovely guesthouse

Flag of Sri Lanka  ,
Saturday, November 27, 2010

Aamulla pelkasin, etta tulee viela jotain yllattavia ongelmia, emmeka vielakaan paasisi Kandysta. Kalle oli onnistunut hakemaan Intian viisumimme eilen, joten periaatteessa olimme valmiit lahtemaan. Olimme ilmoittaneet hotellintyontekijoille, etta lahdemme aamulla hyvin aikaisin. Kalle oli viela erikseen kysynyt portista, joka on yon lukossa, etta miten paasemme siita. Hotelliseta oli selittanyt, etta portinvartija nukkuu aina ravintolan lattialla. Voisimme vain herattaa hanet. Aamulla koko portinvartijaa ei kuitenkaan nakynyt missaan. Heratimme varmaan koko talon, kun kolistelimme portaissa, koputtelimme tyontekijoiden oviin ja huhuilimme. Aluksi yritimme vain etsia hiljaa joka paikasta, mutta kaikki ravintolatilat ja parvekkeet tutkittuamme, tulimme siihen tulokseen, etta vartija on totaalisesti kadonnut. Yritin koputella hotellinpomon oveenkin, mutta han nukkui niin sikeasti, ettei koputtelullani ollut mitaan tehoa. Kavin jo katseleen, miten voisimme kiiveta parvekkeen kautta ulos, kun Kalle loysi eraan paikallisen vieraan. Tama hotellivieras sai heratetyksi henkilokuntaa. Ehka he unen lapi havahtuivat paremmin omaan kieleensa kuin englantiin, tai emme vain olleet kehdanneet huutaa tarpeeksi isosti.

Paasimme sitten portista ulos ja meilla oli 15 minuuttia aikaa selviytya rautatieasemalle. Tietysti aioimme kavella, mutta se olisi ollut siina ja siina olisimmeko ehtineet kavella reilun kilometrin tuossa ajassa. Paadyimme sitten tuktukiin, joka sai 50 rupiaa ylihintaa, kun emme ehtineet pitemmaksi aikaa jaada tappelemaan, tietty saimme hintaa hieman putoamaan siita, mita se aivan aluksi oli. Hitaasti kuski heitteli linssisakkeja pois ajokistaan, etta rinkkamme mahtuisivat kyytiin. Teki mieli hieman hoputtaa, silla aikaa oli enaa vain 10 minuuttia. Hyvin lopulta ehdimme. Ostimme tietenkin jalleen alimman luokan junaliput, jotka maksoivat yhdelta 175 eli vain hieman enemman kuin kilometrin mittainen tuktuk-kyytimme. Junailu on kylla huippu halpaa ja taalla kyytiinkin mahtuu paremmin kuin Intiassa. Kandysta tanne Hikkaduwaan kesti 6 tuntia ja maksoi tosiaan vain 1,5 euroa. Bussimatkustaminenkin on hyvin edullista, vain aavistuksen kalliimpaa kuin junailu. Paikallisbusseilla kaupungin sisalla liikkuu jo monta kilometria 10 rupialla (150 rupiaa on euro) ja 75 rupiaa maksoi esimerkiksi Kandy-Hatton, joka kesti 2,5 tuntia.

Nyt olemme Hikkaduwassa, jossa voimakkaasti tuloaan tekeva massaturismi meinaa pilata paikan edullisuuden. Luin vasta, etta Suomestakin olisi jo alettu tekemaan tanne pakettimatkoja. Sen puolesta puhuu se, miten eras paikallinen kadun mies osasi tervehtia meita suomen kielella. Mita siis teemme tallaisessa paikassa? No, on taalla omat hyvatkin puolensa. Ranta nayttaa kaunille roskittomuudessaan ja kirkkaine vesineen. Korallit ovat lahes kaikki tuhottu kylan kohdalta rannalta, mutta varikkaita kaloja on viela jonkin verran. Loysimme suhteellisen edullisen perhemajoituspaikan 1000 rupialla eli nama budjettimajoituspaikatkin onneksi viela sinnittelevat. Uutta ja kallista hotellia on kuitenkin noussut 2 vuoden sisalla tosi paljon. Minahan en taalla ole ennen ollut, mutta Kalle muistaa paikan aivan eri nakoisena, monet rakennukset ovat hanelle uusia ilmestyksia.

Tanaan kohtasimme hupaisan torkean huijarin. Hanen rahastusyrityksensa menivat jo niin pitkalle hyvan maun tuolle puolen, ettei hanesta voinut edes pahemmin arsyyntya. Ensin han yriiti saada meita tuktuk kyytiin asemalla. Han sanoi "mina omistan eraan guesthousin, saatte ilmaisen kyydin". Sanoimme, etta tiedamme, minne olemme menossa ja emme vain muista majapaikan nimea. Kalle sitten kuvaili guesthousen sijaintia, missa han oli viimeksi ollut ja minne olimme suuntaamassa. Siihen tama mies totesi "juuri se on minun majataloni". Haistoimme onneksi jo tuolloin palaneen karya ja sanoimme voivamme kavella. Kavellessamme tien laitaa, tuo huijari pyori koko ajan ymparillamme mopollaan. Perilla han yritti selvasti selittaa paikan pitajalle, etta han oli tuonut meidat paikkaa. Kalle osasi kuitenkin sanoa, etta han on ollut aikaisemminkin siella ja tulimme aivan omin avuin. Myohemmin vasta selvisi, etta tuo huijari ei todellakaan omistanut edes osaa paikasta. Muori, joka puhui tosi huonosti englantia kysyi Kallelta "enta poika, missa tapasitte?" Emme ymmartaneet yhtaan, mika poika! Sitten muori tiputteli suustaan muutamia irtonaisia sanoa ja pystyin niista kaantamaan Kallelle kuta kuinkin seuraavan tarinan, Muori sanoi: tama minun paikka, en maksa muille, tuo poika ongelma koko kylalle, alkaa puhuko hanelle mitaan, han aina huijaa. Kalle puhuu meista tietenkin paljon paremmin englantia, mutta mina ymmarran "huonoa enkkua".

Eilen juttelimme pitkaan kirjaston sedan kanssa. Hanelta sai kivasti tietoa tasta maasta paikallisen tavallisen ihmisen nakokulmasta. Selvisi muun muassa, etta kaikki koulutus taalla on ilmaista. Yliopistotkaan eivat maksa mitaan, mutta niihin taytyy lapaista testi, kuten Suomessakin. Yliopisto-opiskelijat saavat jopa pienta 1000 rupian kuukausirahaa ja saavat syoda campuksella halvemmalla. Aikamoista oman maan kehumista tuo sedan puhe kylla oli, mutta sivistynyt mies han selvasti oli, joten kai se suurimmaksi osaksi oli totta. Han oli ollut toissa jopa Colombon suuressa paakirjastossa ja valmistunut tyotehtavaansa koulutuksen kautta ja saamalla diplomin. (monethan ovat taalla mita erinaisimmissa toissa ilman koulutusta, etenkin ravintola puolen ihmiset varmaan harvoin ovat kouluttautuneet) Han kehui, kuinka muualla Aasiassa pidetaan Sri Lankaa usein Aasian ihmemaana, koska taalla on monet asiat niin hyvin. Kyllahan taalla konkreettisestikin huomaa katukuvasta vaikkapa ilmaisen terveydenhuollon vaikutukset. Siina, missa Intian kaduilla nakee monenlaista kaihisilmaista tai ihotulehduksista karsivaa, taalla selvasti sairaita nakee harvoin. Uskon siis omien kokemuksienikin pohjalta, sen pohjalta, mita olen nahnyt, etta talla maalla menee paljon paremmin kuin monilla saman maanosan mailla.

Nyt taisi sade lakata. Kandyssakin satoi usein iltapaivalla, vaikka ei niin paljon kuin vuorilla. Luulen, ettei taalla etelassa juuri pitaisi sataa, mutta silti asken iski pieni kuuro. Kasittaakseni tahan vuodenaikaan pitaisi sataa pohjoisessa ja koillisessa. Colombossakin joulukuun sadekayrat ovat aika korkeita, mutta nain etelassa ei kaikkien todennakoisyyksien mukaan kuuluisi sataa.

No niin...Nyt tutustumaan mahdollisiin surffausmahdollisuuksiin ja kyselemaan huomiselle lautoja vuokralle. Syodakkin pitaisi jos vain raaskii, ravintolahinnat ovat pilvissa.