Viisumi sekoilua

olde embire

Flag of Sri Lanka  ,
Friday, November 26, 2010

Edelleen Kandyssa! Tasta on nyt tullut meille jonkinlainen jumitus kaupunki. Joka reissulla on ollut jokin paikka, minne olemme tahtomattamme jamahtaneet pitemmaksi aikaa. No, voisi olla huonompiakin "vankila kaupunkeja" kuin tama. Tama on reissaajalle hyvin helppo paikka, kun kaikki palvelut ovat lahella, tasokkaita ja suhteellisen edullisia. Kirjasto, jossa nyt taas olemme, on hyvaa ajankulua. Paljon mitaan muita virikkeita emme kylla taalla enaa ole keksineet. Taalla kirjastossa kaikki jo tervehtivat meita tuttavallisestin ja ihmettelevat "Yhako olette taalla, Oletteko toissa Kandyssa?"

Miksi siis yha tapamme aikaa taalla? Meidan piti lahtea tana aamuna, mutta Intian viisumikeskuksessa (ovat ulkoistaneet viisumin hankinnan, ei saa enaa konsulaatista) olivat vahan mokailleet. He eivat jostain ihme syysta myonna taalla koskaan enempaa kuin 3 kuukauden viisumin. Olisivat siitakin voineet sanoa aiemmin! Silloin, kun taytimme hakemuksen, virkailija sanoi vain "valttamatta ettae saa puolta vuotta, mutta voitte hakea sita". Nyt myohemmin ohjeet olivat siis ykskaks muuttuneet niin, ettei missaan tapauksessa saa puolta vuotta. No, sitten he olivat myos menneet tekemaan omia paatelmiaan hakemuksestamme. He olivat ajatelleet kuta kuinkin seuraavasti "koska emme voi myontaa 6 kuukautta ja viisumi alkaa juuri silta paivalta, kun sen hakee, he eivat varmaan halua kolmea kuukauttakaan viela alkavaksi, koska siita menee 2 viikkoa hukkaan". Totta kai me tiedettiin, etta viisumi alkaa heti, kun se myonnetaan! Taalla aina oletetaan, etta turistit eivat tieda mistaan mitaan. Tietty perehdymme asioihin, tosin siina puitteissa kuin meita informoidaan. Jos saamme vaaraa tietoa, kuten mahdollisuudesta hakea 6 kuukauden viisumia, se ei ole meidan vikamme. He olivat yrittannet soittaa meille ja tiedustella asioita, mutta puhelimme ei kuulema ollut toiminut. Tahan asti puhelinliittymamme ovat kylla toimineet ilman ongelmia, vaikka niita ei kalleuden vuoksi juuri voi kayttaa. He olivat varmasti unohtaneet laittaa plussan numeron eteen. Kuka on keksinyt, etta Suomen ulkomaanpuheluissa taytyy olla plussa? Se on niin hamaava, etta tahankaan asti kukaan ei ole tajunnut laittaa sita, vaikka olemme sen numeron eteen piirtaneet. He paattelevat aina, etta se on jokin turha lisa.

Taman kaiken sekoilun jalkeen tilanne oli siis se, etta he eivat olleet myontaneet meille mitaan viisumia. Keskusteluiden jalkeen saimme heidat vakuuttuneeksi, etta haluamme viisumin mahdollisimman pian, vaikka menettaisimmekin 2 viikkoa siita. Kuvittelevatko he, etta taas parin viikon paasta juuri ennen lentoa Intiaan jaksaisimme jalleen palata tanne Kandyyn? Mukava kaupunkihan tama on, mutta rajansa kaikella. Kun kerran paastaan taalta, ei varmasti enaa palata. Etaisyydet taalla ovat lyhyita, mutta tulisi siita sen verran kuitenkin edes takaisin matkailua jos viela kavisimme taalla, etta ei juuri kiinnosta. He lupasivat viisumin sitten taksi iltapaivaksi. Toivottavasti ovat tosiaan kirjoittaneet sen! Hieman on pahat aavistukset, etta kuitenkin tulee viela mutkia matkaan. Nyt on viela viikonloppukin edessa, joten tulisi taas monta lisapaivaa jos nyt viela on jotain ongelmaa.

Kavimme eilen jalokivimuseossa ja tutustuimme hyvin moniin erilaisiin kiviin. Kyllahan siellakin jotain oppi! Sivistyimme ainakin siita, kuinka montaa erilaista jalokivea on olemassa ja kuinka hionta vaikuttaa niihin ratkaisevasti. Hiomalla voidaan saada aikaan muun muassa kissansilma tai tahtikuvio, jossa kummassakin valo loistaa eri tavoin kiven pinnalta. Koko museossa ei ollut ketaan muita ja saimme oman tadin oppaaksemme, joka koko ajan selitti vieressamme. Muuten tapoimme taas aikaa metsastamalla ruokapaikkoja (kavimme vasta avatussa Little hutissa, joka oli siisti ja tasokas paikka muuten, mutta tytto meinasi ottaa sormin donitsini, vaikka ottimet olivat aivan hanen vieressaan. Jouduin sitten sanomaan asiasta, vaikka yleensa olen noyrtynyt siihen, etta ruokia kasitellaan aina paljain kasin. Se on kuitenkin eri asia jos mitaan "pihteja" ei ole ravintolassa olemassakaan. Jos ne ovat, sama kai niita on kayttaa) ja oleskelemalla taalla kirjastossa. Kalle perehtyi taalla Sri Lankan historiaan ja kertoi myohemmin minulle monenlaista tarinaa. Asken luettiin taas sanomalehtia. Mieleen jai erityisesti artikkeli, jossa poliittiset vangit vetosivat johonkin ministeriin vapautuksen tai parempien olojen puolesta. Vankilassa on kuulema paljon lapsiakin ja raskaana olevia aiteja ja heilla ei ole mitaan terveydenhuolto saatavilla. Hienoa kuitenkin, etta naista ongelmista puhutaan! Niita ei ole lakaistu maton alle, kuten vaikkapa Burmassa! Mediaa ei onneksi kontrolloida niin voimakkaasti kuin monissa totalitaarissa maissa, kuten Kiinassa. Tosin esimerkiksi heti sodan jalkeen mediaa ei paastetty pohjoisille alueille. Joten yitysta kontrolliin kylla on, mutta silti lehdisto ym on suhteellisen vapaa.

Huomenna lahdemme aamulla 5 aikoihin junalla kohti etelaa. Kandysta Colomboon meneva tie on paikoin sortunut rankkasateiden vuoksi, joten siksikin juna on varmasti hyva ratkaisu. Koska tie on toiselta kaistaltaan poikki, juna voi olla taynna. Onneksi varhainen lahtoajankohta varmasti rajoittaa porukkaa. Juna on myos kateva, koska se menee suoraan Hikkaduaan, bussilla joutuisimme vaihtamaan ajokkia Colombossa.

Eilen teimme monenmoista suunnitelmaa jatkoreissun suhteen, koska emme saaneet Intian viisumia kuin 3 kuukaudeksi. Niista kuitenkin myohemmin enemman. Yksi mahdollisuus tietenkin on myos palata Suomeen, mutta se ei ole ainakaan talla hetkella ensimmainen vaihtoehto. Ehka eniten kiinnostaisi lennot Filippiineille ja sielta mahdollisesti Borneolla. Kiitos Air Aasian tallainen lentely on budjettimme kannalta hyvinkin mahdollista.