Kirjastossa

Trip Start Sep 09, 2010

Flag of Sri Lanka  ,
Friday, November 19, 2010

Olen nyt kirjaston koneella. Tasta kaupungista loytyi hieno julkinen kirjasto! Kalle varsinkin oli hyvin riemuissaan tasta loydostamme. Tama netti ei tietenkaan ole ilmainen, silla sijoittuuhan tama "American corneriin" ja amerikkalaisittain mikaan ei ole ilmaista. Tassa kirjastossa ilmaista on kuitenkin lehtisali, lukuisat kirjahyllyt (jopa englannin kielisia kirjoja) ja saa taalla amerikkaosastolla katsella vapaasti elokuvia.

Etsimme tata kirjastoa ensin aivan eri suunnasta. Kartat eivat useinkaan ole aivan ajan tasalla ja muutenkin ne ovat vain suurinpiirtein tarkkoja, joten kirjasto oli merkitty paikkaan, jossa siita ei nakynyt vilaustakaan. Kiipesimme eras ilta pitkasti jyrkasti nousevaa tieta, kun haeskelimme tata rakennusta. Reissusta ei jaanyt kateen kuin eraan miehen hyvin sekava elamantarina. Miksi monet haluavat tulla avautumaan meille elamastaan? Tuosta tarinasta ei jaanyt kateen kuin: 2500 rubiaa, jotka miehella oli ollut, vaimo, joka oli suuttunut, alkoholin juomista ja ongelmia matkapuhelimen kanssa. Lopuksi mies kysyi "Te ette taida ymmartaa minua?" Ei tosiaan oikein ymmarretty, koska sanat olivat taysin irrallisia ja valilla seassa oli singaleesin kielta.

Olimme jo aamu paivalla taalla kirjastossa ja sivistimme itseamme lukemalla monenlaisia tietokirjoja. Itse luin jotain lapsille suunnattua ihanasti kuvitettua historiankirjaa ja samaa sarjaa olevaa maantiedon opusta. Turistit eivat tanne vissiin usein eksy, silla portilla meilta kysyttiin ihmeissaan "Minne te olette menossa?". Valilla sita saa kylla kuulla niin ihme kysymyksia tai heittoja. Eraassa kakkukaupassa, jossa oli kasittamattoman herkullisia kakkuja, joiden tuotanto sitten yhtakkia lopahti, meita jututti tarjoilija seta. Han kysyi, mita haluamme ja kysyessamme noita tiettyja kakkuja, han lausahti "Mita jos kokeilisitte valilla jotain erilaista, vaikkapa riisia ja currya?" Tassa maassa ei muuta syodakkaan kuin riisia ja currya. Mista ihmeesta han repi tuon "erilaisen" sanan? Hieman meinasi huvittaa!

Tama on todellinen herkku kaupunki! Taalla on hyvin paljon erilaisia kakkupuoteja ja leivoskauppoja. Meilla vaan on ollut hieman huonoa tuuria herkkujen suhteen, silla aina, kun loydamme jonkun ihanan naposteltavan, puoti laitetaan kiinni tai tuote vain muuten loppuu. Ihastuimme mahtavaan soijajaatelopehmikseenkin, mutta heti seuraavana paivana, kun lahdimme hakemaan sita jalkiruuaksi, meille ilmoitettiin " ei ole enaa". Pizza hut taas meni remottiin heti ensimmaisen syontireissumme jalkeen. Ensin he myivat pizzaa eteisesta ja sitten he siirtyivat ulos kuistille. Ovatkohan he nyt laittaneet paikan kokonaan kiinni, kun eivat voi enaa siirtya mihinkaan? Onneksi se ei tosiaan ainakaan eilen viela ollut kokonaan kiinni, sisalla ei voinut syoda, mutta pizzat sai kotipakettiin.

Lueskelin asken sanomalehtea vahan aikaa. Kauan en jaksanut siita kiinnostua, silla siina ainoastaan kehuttiin presidenttia. Uskomatonta henkilopalvontaa koko lehti! Voi johtua hanen syntymapaivistaan, etta han on koko ajan mediassa esilla. Luulen kuitenkin, etta hanta huomioidaan muutenkin jatkuvasti. Lehdessa oli pitka litannia kehityssaavutuksia, jotka laitettiin paljolti Rajapaksan ansioksi. Oli uusien satamien avaamista, kastelujarjestelmien rakennusta, kalankasvatusaltaita jne. Presidenttia kehuttiin hanen innovatiivisuudestaan ja ruohon juuritason ajattelustaan. Ennen kaikkea tuuleteltiin sita, kuinka lantista maailmaa koetellut suuri talouslama ei juuri ole koskettanut Sri Lankaa ja, kuinka kehitys menee huimaa vauhtia eteen pain.

Kirjaston seta tuli sanomaan, etta he sulkevat paikan aivan kohta. Pitaa varmaan sitten lahtea kokkailemaan. Ajattelimme taas vaihteeksi tehda itse ruokaa. Viimeksi teimme Trincomaleessa tosi hyvaa makaroonivihannesmuhennusta kookosmaitokastikkeella. Nyt varmaan teemme hieman samanlaisen mosson. Meilla on nyt soijaruohetta tuomaan lisaa ravintoarvoa ja monia vihanneksia...

Huomenna taas maiseman vaihdos!