Maailman kaunein kaupunki

Trip Start Sep 09, 2010

Flag of Sri Lanka  ,
Wednesday, November 17, 2010

Ei kylla oikeastaan ole tapahtunut yhtaan mitaan, mutta jos kuitenkin muutaman rivin kirjailisin. Oikeastaan jo vahan tylsistyttaa tama tapahtumakoyhyys. Haluaisin vaihteeksi tehda jotain edes vahan hyodyllista! Pitaa Intiassa tosissaan yrittaa katsella jotain vapaehtoistyoprojektia. Aina vaan niin huonosti mainostavat niita juuri Intiassa, et voi olla vaikea loytaa. Malesiassa olis ollut monenlaista kilpikonnien pelastus leiria yms tarjolla, mutta aikaa oli liian vahan. Siella niista tiedotettiin kiitettavasti, esimerkiksi guesthousien seinilla.

Olen yrittanyt piirtaa tanaan pitkasta aikaa. Mustalla tussilla jotain raapustelin, mutta en ollut oikein tyytyvainen tuloksiin. Viimeisen piirustuksen kohdalla vasta huomasin, etta ehka jotain kadotetuista taidoista(jos niita on edes ollut) palautuisi mieleen, kun vain jaksaisi harjoittaa unohdettua kaden ja silman yhteistyota. Kun kyllastyin tuhertelemaan hotellimme lipastoa, Kallen kanssa sitten tehtiin yhteispiirrustus. Toinen aina jatkoi siita, mihin toinen oli jaanyt.

Vaikka sanoin, ettemme ole tehneet mitaan, emme nyt kuitenkaan hotellin seinien sisallakaan ole koko aikaa istuneet. Eilen aamulla lahdimme kavelemaan puistoon pain. Sinne nousi jyrkka metsikkoinen tie ja vasta parin kilsan jalkeen tuli vastaan portit, joiden takana olisi ollut maksullinen puisto. Puisto oli uskomattoman hintainen, kuten Lankalla kaikki turistikohteet. Oliskohan ollut noin 5 euroa. Siis puistosta tuollainen summa! Oikeastaan se ei edes ulospain nayttanyt puistolta vaan aivan samanlaiselta metsalta kuin alue sen ulkopuolellakin. Jos joku laittaa tosi hienon puiston ja hoitaa sita, totta kai silla voi jotain rahastaa. Jos kuitenkin vain ymparoi aidalla palasen luontoa, se on mielestani torkeaa huijausta.

Tana aamuna olimme taas reippaana. Heti 7 jalkeen lahdimme aamun viileydessa patikoimaan jarven ympari. Pitkasti saimme astella ennen kuin meita hairittiin. Joku seta tuli mainostamaan luostareita, joissa saisi ilmaiseksi kayda. Olimme juuri edellisena aamuna kayneet kukkulavaelluksellamme eraassa luostarissa, jossa meille esiteltiin muutama alttari. Se oli hieno kokemus, koska seta (joka oli ehka eunukki,koska hanella oli aivan naisen aani) naytti meille vain pari paikkaa, hymyili ystavallisesti ja jatti meidat sitten rauhaan haluamatta mitaan muuta. Edellisen paivan hyvasta kokemuksesta rohkaistuneena uskalsimme lahtea tuon toisen luostarinesittelija sedan matkaan. Han selitti monenlaista kiintoisaa, naytti Kallelle muun muassa, miten kadet laitetaan meditoidessa ja kertoi mandalakuvion eri tasoista. Odotettavasti han tietenkin vei meidat kierroksen lopuksi pieneen putiikkiin, jossa myytiin batiikkikankaita. Emme olleet yhtaan kiinnostuneita niista, silla emme tassa vaiheessa halua ostaa mitaan tuliaisia ja ne olivat sen verran isoja, etta veisivat tilaakin. Lopulta paadyimme kuitenkin ostamaan hyvin pienen ja kevyen buddhalaislipun. Se oli niin sillkinen, ettei paina mitaan. Meille sanottiin, etta saisimme maksaa, mita itse haluamme ja rahat menisivat suoraan koululle. No, olimme odottaneetkin, etta saisimme joskus lahjoittaa tallaiseen hyvaan tarkoitukseen. |Arvioimme lipun hinnaksi korkeintaan 50 rupiaa, mutta annoimme 100. Hyvaa mieltamme hieman pilasi se, etta he tietenkin kysyivat "200?". Emme antaneet enaa lisaa ja kyllahan tuo 100 rupiaakin sitten kelpasi.

Monissa matkaoppaissa (Olen kirjakaupoissa lukenut. Lonelyplanettia meilla ei tietenkaan periaatteesta ole. Naureskelemme aina reisaajille, jotka ovat joka paikassa nena kiinni tassa kirjassa. He lukevat sita kaduilla ja ravintoloissa niin, etteivat muuta naekaan. Ehka opuksesta joskus voi olla hyotyakin, mutta usein siita on vain haittaa. Sen mainitsemat hotellit ovat taynna ja ylihintaisia, samoin ravintolat) tama Kandy nimetaan maailman kauneimmaksi kaupungiksi. Tana aamuna jarvea kiertaessamme naimme kylla tosi upeita maisemia: paksurunkoisia puita kurkottelemassa jarven ylapuolelle, kilpikonnia ja liskoja uimassa jarvessa, siirtomaa-aikaisia vaaleita kivitaloja, jotka kiipeavat kukkuloille, punatiilikattoisia temppelirtorneja, pitkakaulaisia valkoisia lintuja kahlaamassa lukuisten kalojen seassa, hieman utuisaa aamusumua leijailemassa jarven ylla, auringon ensimmaiset sateet kimaltelemassa vihertavan veden pinnasta.

Paljolti sen vuoksi, etta kaupunki kiipeilee kukkuloille, tama on omaleimaisen nakoinen paikka. Tietenkin myos jarvi tuo persoonallisuutta. En tieda sanoisinko tata maailman kauneimmaksi kaupungiksi, mutta kylla tama Etela-Aasian mittakaavassa on esteettinen. Monet Lankalaiset kaupungit ovat mitaansanomattomia, keskittyneet vain jonkun paatien molemmille puolin. Tassa kaupungissa on luontonsa ja temppeliarkkitehtuurin vuoksi tyylikkyytta!

Nyt voisin yrittaa pistaa kuvia facebookin talteen, koska kameramme on hajonnut aikoja sitten ja puhelinkamerakin kiukuttelee, joten vaarana on, etta kaikki kuvat taas katoavat.