Rimpsumekkoja ja tunnelmallinen vanha hotelli

Trip Start Sep 09, 2010

old embire hotel

Flag of Sri Lanka  ,
Monday, November 15, 2010

Olemme olleet nyt pari paivaa Kandyn kaupungissa, joka on kaunis pikku kaupunki vuorten keskella. Ilmansaasteita taalla on taas kiitettavasti, varsinkin ruuhkaisempien teiden lahettyvilla, mutta muuten on varsin mielyttava ilmasto. Aamuisin ja oisin on ihanan viileaa, eli alle 25 c.

Yangonissa ja muutamissa Intiankin suurkaupungeissa on tehty loistava keksinto ja laitettu julkinen liikenne toimimaan kaasulla. Nain taallakin kylla voitaisiin toimia. Matkustuspaivien jalkeen nokasta tulee aina aivan mustaa eritetta, ja liikenteen seassa kavellessakin meinaa tukehtua.

Tama kaupunki on kuitenkin huomattavasti viihtyisampi kuin esimerkiksi Trincomalee. Tama on sentaan kaupungin nakoinen, niin hyvassa kuin pahassakin. Paha tuli jo mainittua eli liikenneruuhkat ja saasteet, mutta myonteista on tietenkin palveluiden runsaus. Olemme kayneet Pizza hutissa ja KFC:lla. Valttelisimme naita ketjuja viimeiseen asti jos vain jotain muuta kunnon ruokaa olisi tarjolla. Paivalla taas yritimme syoda paikallisessa ravintolassa ja kylmat rotithan (intialainen leipa) ne taas tulivat poytaan, vaikka kuinka olin yrittanyt selittaa haluavani kuumaa ruokaa. Yritin ovelasti kysya, milloin ruoka on valmistettu, mutta jos kysyy nain erikoisia kysymyksia, harvoin tulee ymmarretyksi. Jos yrittaa tarkentaa kysymystaan esim "tana aamunako?", vastaus tarkempaan kysymykseen on aina "yes".

Olen tanaan metsastanyt rimpsumekkoja. Lupasin kummitytolleni ja hanen siskoilleen mekot ja se osoittautui yllattavan haasteelliseksi lupaukseksi. Olen kuitenkin erittain tyytyvainen, etta tanaan viimein onnistuin tassa tehtavassa. Pienia prinsessamekkoja kylla loytyy joka putiikista, mutta isompia on harvassa. Trincomaleesta jo loysin jotain hienoja pikku tyttojen unelmamekkoja, mutta ne olivat mielestani kalliin puoleisia. Olen tottunut, etta Intiassa saa vaatteita aina 2 eurolla. Tama on niin intialainen maa, etta on outoa, miten vaatteet ovat paljon kalliimpia. Malesiassakin oli yllattaen halvempaa vaatetta. Tosin saattoi johtua siita, etta KL:ssa oli massiiviset alennusmyynnit, kun olimme siella.(koko kaupungin kaupat ovat 3 kertaa vuodessa alessa) Ostin jopa Lacosten paidan 2,5 eurolla. Luulen, etta se on aito, silla siina on "aitouden vakuutusteksti", mutta en tietenkaan muotitietamattomana voi varmaksi sanoa.

Tanaan en sitten jaksanut enaa niin katsella hintoja vaan ostelin vain menemaan, kun hienoja vaatteita sattui kohdalle. Jos Suomesta ostaisin joululahjoja kummitytolleni tai pikkusiskolleni ne tulisivat joka tapauksessa vahintaan saman hintaisiksi, luultavasti kalliimmiksikin, eli ei silla niin valia. Pitaahan sita aina jouluun vahan panostaa. En tieda viela yhtaan, miten taalla vietamme joulua. Olemme silloin jo Intian puolella ja varmaan Pondicerryssa, joten tuossa Portugalilais-kaupungissa joulu varmaan nakyykin jollain tavoin. Varmaan ostamme paljon hyvia herkkuja ja hemmottelemme itseamme hieman ylellisemmalla majoituksella.

Buddhanhammasta tuskin menemme katsomaan, mika olisi taman kaupungin paanahtavyys. Itse asiassa hammas ei ole edes esilla kuin silloin talloin. Huomenna varmaan kavelemme jarven ympari ja katselemme maisemia, ehka kiipeamme kukkulalle. Tanaan kavimme Intian konsulaatissa laittamassa viisumianomukset alulle. Niissa kestaa 10 paivaa eli yllattavan pitkaan. Saa nahda kuinka pitkan viisumin saamme, anomme 6 kuukautta, mutta kuulema joskus eivat myonna kuin 3 kk.  Kaymme varmaan valilla pyorahtamassa Adam speakilla eli vuorella, jossa on buddhan jalanjaljet, ja sitten taas palaamme tanne. Nyt kuitenkin olemme taalla ensin muutaman paivan putkeen. Meilla on niin mielyttava hotelli, etta kylla taalla viihtyy. Se on hyvin vanha, lahes 100-vuotias rakennus. Huoneessamme tuoksuu ihana vanha tumma puu! Kaikki on vanhaa, ihanasti sileaksi kulunutta puupintaa, niin lattiat, huonekalut, kuin osa seinistakin.