Helsingissä lähdönhetkillä

Trip Start Sep 09, 2010

Anian luona Katajanokalla

Flag of Finland  , Southern Finland,
Thursday, September 9, 2010

Kirjoittelen nyt täällä Helsingin kaupungintalon koneella. Ehdin rustailla vain muutaman rivin, sillä pitää lähteä lentokentälle hyvissä ajoin. Vaikka lipussa lukeekin, että puolta tuntia ennen riittää, meille tulee aina viime hetkillä mutkia matkaan, joten parasta jättää pelivaraa.

Eilen illalla kävelimme lämpimässä syysillassa Helsingin Katajanokan tunnelmallisia katuja. Aurinko värjäsi laskiessaan Uspenskin katedraalin hohtavan punaiseksi ja tuumin, että onhan Helsinkin aika kaunis kaupunki. Kauneus vain rajoittuu valitettavasti ainoastaan ydinkeskustaan. Junalla pohjoisesta lähestyessä, näkyi hyvin rumia loputtoman pitkiä ostoskeskuksia ja tehdas-alueita. Lähes kaikki helsingin lähiöt ovat myös rumia mitäänsanomattomine samanlaisine kerrostaloineen. No, ei ne Oulun lähiötkään tietenkään mitään ihmeellisen kauniita ole, ei kai lähiöt koskaan. Jotkut vain pitävät tätä Helsinkiä ylipäätään niin hienona kaupunkina, että sitä en täysin käsitä. Itse pidän ainoastaan Kruununhaan ja katajanokan alueista upeine vanhoine taloineen.

Yövyimme puolalaisen ystävämme Anian luona Kajanokalla. Talo oli ulkoapäin hyvin hieno vanha kivitalo ihanine sisäpihoineen. Sisältä se oli kuitenkin remontoitu niin uudeksi, että vanha tunnelma oli kadonnut. No, kodikas kämppä oli kuitenkin ja hienosti sisustettu erikoisine lamppuineen. Ania ja hänen kaverinsa olivat vuokranneet sen vain vähäksi ajaksi, kun kummallakin oli täällä väliaikaisia opintoja/töitä. Ania oli meillä yötä muutama viikko sitten ja nyt me olimme vuorostaan hänen luonaan. Tämä on hospitality (nettiyhteisö.wwww.hospitality.org) vastavuoroisuutta parhaimmillaan!

Yhden tienoilla lähtisi lento Berliiniin ja sieltä 4 tunnin odottelun jälkeen kohti Bangkokia. Piheinä kävimme eilen osteleen omia eväitä, ettei tarvitsisi syödä kalliita lentokenttäruokia, mut pitää nyt katsoa miten eväät riittää. Olen niin väsynyt, et voi olla, että popsin niitä koko ajan. Syön aina väsymykseeni. Ensin nukuin ihan hyvin, koska olin jo edellisen yön jälkeen niin univajeinen, mutta sitten heräsin jalkojen puutumiseen liian lyhyellä sohvalla ja kömmin lattialle. Huomasin tulleeni vanhaksi, sillä kovalla alustalla pelkän maton päällä nukkuminen tuotti pieniä vaikeuksia. No, ainakin saan nyt todennäköisemmin lentokoneessa unta, kun olen kunnolla väsynyt.

Ylitin eilen itseni höpöttelemällä hieman englantia. Jospa kielitaitoni oikeasti kohentuisi tällä reissulla! Olen nyt yllättäen huomannut, et jonkinlaiset lukot ovat aukenemassa ja löydän sanoja vähän helpommin puhuessani, enkä heti vaikene, kun en muista juuri tiettyä sanaa.

Meidän piti ottaa miniläppäri mukaan, mutta se hajosi juuri sopivasti lähdön hetkillä. Nyt pitää vain pärjätä näiden nettipaikkojen koneilla. Kamerakin meinasi eilen hajota, mutta lähti yllättäen toimimaan. Ei varmaan taas montaa elektronista laitetta tule ehjänä takaisin, viimeksikin hajoitimme aivan kaikki. No niin...Nyt pitää suunnistaa kohti bussiasemaa. Selvitimme eilen, mistä lähtee edullisimmat bussit. Bangkokista sitten taas lisää sepustusta. Nyt rinkka selkään!