Haisukeldumine

Trip End Mar 13, 2008

Flag of Fiji  ,
Monday, February 11, 2008

Selleks seikluseks olime päris palju valmistunud - sukeldumisaeg oli juba Eestis kinni pandud ja Ristokas oli ka netis surfanud ja täpsemalt uurinud, kuidas kõik käib. Olime endale ostnud Kerdi juurest head sukeldumismaskid. Või ütleme õigete nimedega - tegelikult ikka sigahead maskid, mis siin igal sammul tähelepanu tõmbavad. Samuti ostsime enne reisi endale lõpuks ühe hea fotoka koos veekindla korpusega, et kogetut ka jäädvustada. Oma ööbimiskohagi olime valinud selle järgi, et oleks mugav see sukeldumisseiklus läbi teha. Ja juba ette võib öelda, et me ei pidanud pettuma.
Hommikul kl pool üheksa kogunesime Beqa Adventure Divers (BAD J) klubi juures Pacific Harbouris ning nägime, et grupp on 15-liikmeline. Pundis oli ka meie uus tuttav eesti tüdruk Fiji saarelt - Heilikki. Temal omakorda oli buddy Leah'ga, kes on peretütar selles peres, kus Heilikki ööbib ning oma sukeldumise taseme poolest on Leah Dive Master.
Komplekteerisime varustuse, vaidlesime raskuse üle, kui palju peaks võtma ning lõpuks anti meile ikkagi tsipakese vähem kui soovisime - kohalike kategoorilisel hinnangul me rohkem ei vajavat.
Asjad pandi paati ning asusime teele. Peale 15 sukelduja grupis oli pardal veel kapten koos 7 abilisega. Peale tõsteti ca 500 kilo kalasööta (suuri kalapäid ning muid korralikult töödeldud kalatükke) ning asusime teele.
Sukeldumiskeskus asub natuke jõesuudmest ülalpool ning sissejuhatuseks saime ilusa kruiisi jõel, mida ääristasid uhked villad. Merel tõusis paadikiirus oluliselt ning sõit sihtpunkti kulges ca pool tundi. Meil oli 2 sukeldumist.
Kiire brief paadis koos kujutava plakatiga andis aimu, mis meid ees ootab. Sukeldumise skeem oli väga lihtsaks tehtud: istud ja vaatad ning metalli kolistamise peale liigud uude kohta. Esimene level oli 30m (17min) ja teine 10m (17min) ja siis veel pinna lähedal koos ohutuspeatusega 9min. Loeti sõnad peale, et pildistades ei tohi kätt välja sirutada, vaid kaamera hoida silmade ees. Muidu pidavat haid arvama, et ulatatakse süüa ja fotoka järelroaks võtma J. Väidetavalt on selliseid juhtumeid esinenud.
Edasi juba läks sukeldumiseks. Laskusime 30m peale, kus looduslik riffi serv moodustas väikese kaitseserva, mille taha kõik paigutati. Meie ees paari-kolme meetri kaugusel võttis koha sisse toitja ja tema ümber tiirutas nii palju kalu, et kohati teda ei näinudki. All nägime Tawny Nurse haisid (ca 2m), kes kohe hakkasid kalakonteineri juures toitu nuruma. Kõik kubises kaladest. Kunagi hiljem tuvastame ka nähtud liigid, või osa neist, ja siis lisame siia juurde. Aeg lausa lendas ja varsti kuulsime kolksutamist ning suundusime 10m peale. Seal oli teine riffi serv, kus kohad sisse võtsime. Siin lisandus White ja Black Tip Reef haid, kes olid suht väikesed (ca 1,5m), aga vilkad ning energilised. Tundus, et kalad olid küllaltki "kodustatud" ja agressiivsust üles ei näidanud. Küll aga tundusid nad eriti näljased, mida võiks seletada esmaspäevaga. Pühapäeval sukeldumisi ei korraldata ja siis jääb "toidukord" vahele J. Meeskonna poolt oli kõik hästi turvatud, meie olime rivis, rivi otstes ja keskel-taga oli raudkangiga mees, kes liiga uudishimulikke haisid meist eemale peletasid. Kolksude peale alustasime tõusu pinnale. Tegime veel pilte ja ohutuspeatuse. Tõenäoliselt põnevuse tõttu kulus rohkem ka õhku ja viimast tõusu alustasin 50baariga. Lõpuks oli järgi vaid 30 baari. Aga seda muret küll ei olnud, et unustad õhu tagavara kontrollida. Esimese sukeldumise ballon oli 11,5l/200bar/joke ventiiliga.
Paadis pakuti meile küpsiseid ja piimateed ning vett. Kõik olid äärmiselt elevil ja vahetasid muljeid. Pinnaaeg oli 1h ja teise sukeldumise breef oli palju manitsevam ning põhjalikum. Pidime laskuma 17m peale riffi taha, kus oli betoneeritud põhi ja hoidma madalat profiili, ehk kõhuli betooni peal olema. Öeldi, et tömpnina hallhaid (Bull shark) tulevad alati vasakult poolt paremale toitu haarama, aga kui peaks ilmuma tiigerhai, siis kästi eriliselt vagusi olla, sest temale reeglid ei kehti ja ta võib tulla ning minna kuidas tahab. Lisaks kõigele pidi ta olema väga uudishimulik. Sõitsime paadiga ca 500m teise kohta ja vette.
Kaameratega sukeldujad paigutati toitjast paremale poole selja taha. Jõudsin (Risto) alla viimaste seas ja kuna esimesed kohad olid juba kinni, paigutati mind kaameraga riffi välisküljele, minu seljataha turvaja. See mida seal nägi, oli võimas vaade. Ümber meie ujus ca 30 pulli pluss terve pesu kõiksuguseid muid kalu. Minu koht osutus kõige ägedamaks ja ca 3m haid ujusid minust nii lähedalt mööda, et oleks saand neid katsuda. Sain ühe erakordse filmijupi kah, kus suur pull ujub otse minu suunas ja keerab vaid pool meetrit enne kõrvale. Adrenaliin oli kindlustatud. Tõmbasin end "looteasendisse" kössi ja nö. põlvelt filmisin. Peale seda paigutas seljataga olev turvaja mind teise - ohutumasse kohta. Pullid olid dresseeritud nii, et nad pidid ujuma vasakult paremale meie ees ja haarama söögi. Tegelikult see nii korrapäraselt ei käinud. Paremalt poolt tulijad said kala asemel kangiga kerge müksu ja tõrjuti eemale. Süüa said vaid need, kes õigelt poolt lähenesid. Toitja kandis käes spets terasvõrkkinnast ja jagas haidele kalapäid. On ikka aplad elukad! Vaatamata sellele, et meil olid kumera klaasiga prillid, mis jätab objektid tegeliku suurusega, oli vaade sõnulseletamatult võimas. Aeg lendas linnutiivul ja varsti tuli kolksude peale pinnale tõusta. Kõhe oli lahkuda oma "turvalisest" pesast J. Teine sukeldumine kestis 42min, balloon oli 10L/210baari. Seekord jäi järgi 50baari.
Paadis kirjutati üles kõikide põhjaajad ning asuti tagasiteele. Sõitsime ranniku lähedalt ja nägime väga kaunist loodust ning mõningaid villasid ning kuurorte, mis olid ookeani kaldale ehitatud. Jäi mainimata, et kogu trippi filmis BAD'i filmimees, kelle video oli muljetavaldavalt lahe. Kokkuvõtvalt võiks öelda, et kui kellegi tekib võimalus Fijile tulla, siis tasub ainuüksi hai-sukeldumise pärast läbida AOWD tase. Seda mälestust juba ära ei kustuta!