Uge 6: Celebration in the deep blue

Trip Start Mar 18, 2012

Flag of Australia  , Queensland,
Monday, April 23, 2012

Heeeej igen derude,

Saa er endnu en uge gaaet - en meget begivenhedsrig uge for vores vedkommende! Vi har hygget og chillet med baade hajer, havskildpadder, nemo og en psyko ulaekker edderkop! Life is great in Cairns...

Onsdag d. 18. april startede vi paa vores dykkercertifikat. Vi moedte spaendte op og blev taget imod af en total surfer-dude-lignende fyr, Matt, som skulle vise sig at vaere vores instruktoer (vi troede ligesom, at vi var lidt done med det dreadlocks-look der??). Den foerste dag gik med masser af papirarbejde (det er forhaabentligt sidste gang, vi skal skrive under paa, at det er OKAY hvis vi doer, og at vi nok skal lade vaere med at sagsoege nogen..!!), teori (feeeeeedt man (SPA)), og oeve vores skills i poolen.. Og saa fik vi 300 siders laesning for til naeste dag, hvor den stod paa teoriproeve (behoever vi at sige, at hverken Anne eller Camilla laeste det??)

Torsdag d. 19. april oevede vi igen vores fantastiske skills i poolen, og saa var det eksamenstid - aaargh! For hvad goer man, naar man ikke magtede at laese alt det kedelige teori? Man kigger da bare efter ved tyskeren, der sidder ved siden af.. Og saadan gik det til, at vi begge bestod vores teoriproeve - det skulle da fejres paa den lokale med snakebite og vatermelon crush (Annes nye favorite-drink).

Fredag d. 20. april stod vi meeeeget tidligt op for at tage ud paa en stooor baad, og laere det der, de kalder dykning. Allerede foerste dag var vi nede paa 18 meters dybde, saa vi var liiidt stolte og seje. Vi saa havskildpadder, de smukkeste koralrev og.. EN HAJ!!!! Lidt pisse meget panik opstod, meen vi formaaede at tage det forholdsvis laid back, paa aegte australsk vis. Om aftenen overgik vi vores pensionist-evne (at gaa tidligt i seng), og laa klar i sengen paa baaden allerede 19.30.

Loerdag d. 21. april gennemgik Anne en transformation fra en ung umoden teenager til en velovervejet og moden kvinde (yearh right..) kl. 6.00 om morgenen - hun fyldte 20 aar!!! Nu ikke mere af det userioese pjat, som hun plejer at praktisere, thi nu er hun voksen og ansvarlig (Let's see how that goes). Anne blev vaekket af de blide toner fra Camillas mund, altsaa en noget soevning udgave af en foedselsdagssang, og saa var dagen ligesom skudt igang. What a way to go! Under vores andet dyk kl. 9.00 om morgenen modtog vi vores laengeventede dykkercertifikat helt nede paa bunden af revet - riiimelig god foedselsdagsgave! Resten af dagen paa baaden blev tilbragt under vandet, for nu maatte vi jo endelig dykke rundt alene. Dog opstod endnu engang lidt uventet panik, da Camilla-pigen skrabte sit ben paa et rev i forbindelse med, at hun faa minutter senere faar oeje paa en hyggelig lille haj kun 10 m. vaek! Vi svoemmede rundt sammen med en soed norsk pige, og hun kunne pludselig ikke foelge med i vores danske panikraab, og der kom da virkelig motor i vores svoemmefoedder af frygt for, at den soede, 2 meter lange haj skulle faa lyst til en mad med dansker.. Ind naaede vi dog, men vi burde vist bare vaeret blevet ude i havet - for oppe baaden ventede en straf, fordi vi var svoemmet dybere ned, end vi var certifikerede til (fuck). Straffen var den ledeste nogensinde: en stor skefuld af det australske smoerepaalaeg 'Vegemite', som er det klammeste i hele verden (det synes australierne ogsaa selv aabenbart). Saa mens alle ombord klappede og huede, maatte vi skamfulde spise det, og vi maatte begge loebe hen til raelingen, parate til at kaste op.. Resten af Annes foedselsdag gik med hygge og vin, og til aftensmad inviterede soede Camilla Anne ud paa australsk tapas: En tallerken med baade kaengurukoed, emuspyd og krokodillehapser - mmmmh! Efterfoelgende var vi nede paa vores stamsted og faa det saedvanlige (vi har vaeret der hver dag den her uge - skraemmende.)

Soendag d. 22. april slappede vi bare af og plejede vores toemmermaend. Vi sov for foerste gang paa turen laenge og noed at gaa en tur rundt i byen, hvor madvalget selvfoelgelig faldt paa maccen. Og senere paa dagen fik vi masser af popcorn og cola i selskab med gutterne fra 'American Pie: The reunion', som vi saa i den lokale biograf - rigtig hyggelig afslapningsdag! Og saa fik vi btw ogsaa bestilt vores flybilletter til Bali paa tirsdag paa den afslappede maade (bedre sent end aldrig).

I dag har vi saa vaeret paa vild jungletur! Vi tog ud til Cairns Botanic Garden for at overskride de faa graenser, vi maatte have tilbage og se noget vild natur. Og det fik vi! Turen udmundede i en yderst morsom video (se laengere nede paa siden), idet vi faar oeje paa den stoerste edderkop, vi nogensinde har set (bemaerk, at Anne paa et tidspunkt er oppe i saa hoeje toner, at kun hunde kunne hoere hende). Efter den episode ville vi gerne hjem! Saa vi tog paa den lokale as usual, og blev lidt halvfulde kl. 15.00 om eftermiddagen for at glemme vores traumatiske oplevese..

Saa nu er vi klar til i morgen at forlade Australien og alle dets klamme dyr, og begive os til Bali i 14 dage!! Mmmmh, sol, strand og afslapning - we like!

Bye for now!

Hugs and kisses,