Two weeks to go!

Trip End May 06, 2013

Flag of Australia  , Tasmania,
Thursday, January 24, 2013

G'day!

Het einde van mijn Sydney avontuur is in zicht. Over twee weken gaat mijn vlucht naar huis. Hoewel ik onwijs veel zin heb om iedereen thuis weer te zien en te omhelzen, zie ik enorm op tegen het afscheid van Willem. Hij heeft nog een paar maanden studie te gaan voor hij terug kan. We proberen er beide maar niet teveel over na te denken. Wel denk ik nu terug op de afgelopen drie weken, de eerste drie weken van 2013.

Tim was de eerste week van het nieuwe jaar nog steeds bij ons op bezoek, we hebben een aantal keer lekker in zee gezwommen (Nieuwjaarsduik natuurlijk ook), een hittegolf overleeft…

Het is hier o.a. 43C geweest! We hebben de heetste dag in AustraliŽ in 100 jaar overleeft. Meer inlands was het 50+C en dergelijke. De warmste dagen hiervan hebben we niet veel bijzonders gedaan behalve gezellig doen, het was buiten te warm!

Willem had pas vanaf 16 januari weer college, dus omdat ik bijna naar huis ging heb ik prioriteiten gesteld en nauwelijks gewerkt. In plaats daarvan hebben we dus lekker veel gezwommen, de 5e kustwandeling gemaakt,en het AustraliŽn Museum bezocht; beetje stoffig gebeuren met opgezette dieren, veel aussie geschiedenis, mineralen en wat levende dieren. We hadden ook nog vouchers voor de jetboat die door de haven scheurt. Voor eeen spotprijs konden we vouchers kopen op Groupon. Deze hebben we opgebruikt op ťťn van de warmste dagen, want op de jetboat word je kleddernat. Heerlijk!

Talitha en haar zusje hebben we nog ontmoet in de stad en een avondje mee op het terras gezeten. Talitha is de vriendin van ťťn van Willem's beste vrienden. Ze bleven een paar weken bij familie in Brisbane en kwamen een paar dagen over naar Sydney.

We hebben er ook nog een nieuwe huisgenoot bij. De saaie Japanner is weg en we hebben er een gezellige Amerikaan voor terug, Nathan. Er komen ook geregeld een paar kakkerlakken op bezoek. Ze hebben zich niet in huis genesteld dus we zien ze niet al te vaak. Ze zijn vast naar koudere oorden gevlucht door die hittegolf. Gelukkig hebben wij airco in onze kamer!

TasmaniŽ

Voordat het hele AustraliŽ avontuur ter sprake kwam was er 1 plek in AustraliŽ waar ik perse een keer in mijn leven geweest wou zijn, TasmaniŽ. Ik wou nog steeds erg graag heen dus Willem en ik vonden dit een mooie plek om het laatste aussie avontuur samen te hebben. De eerste twee weken van het jaar was er ook een hittegolf op TasmaniŽ, welke voor veel verwoestende branden heeft gezorgd. Duizenden mensen werden geŽvacueerd en honderden verloren hun huis. In de hoofdstad Hobart was er geen schade dus namen we dat als uitgangspunt en zouden we wel zien waar we allemaal heen zouden gaan in Willem's 5 vrije dagen tussen college door 18-23jan.

Omdat er veel minder toeristen komen dan aan de oostkust van het land, is het ook lastiger uitzoeken waar het de moeite waard is om heen te gaan. Het zuidoosten zouden we overslaan vanwege de verwoesting van de bosbranden. Ik wou in ieder geval naar een wild life park en naar een museum over de gevangenis geschiedenis van het eiland. Vroeger heette TasmaniŽ, Van Diemen's Land, en werden er veel gevangenen heen gebracht. Daarna TasmaniŽ naar Abel Tasman. Het leek ons leuk om wat meer over de Nederlandse achtergrond, en vooral meer over de Engelse gevangenen te leren.

Vr - Ik had een $100 tegoedbon om met Jetstar te vliegen, dus we hadden een goedkope vlucht naar Hobart. We vlogen vrijdag vroeg naar Hobart met een vlucht van 2 uur. In Hobart namen we de bus naar het autoverhuurbedrijf om onze Hyundai I2 op te halen. In Hobart regende het, dus we reden meteen naar Launceston waar het droog was. Hier komt een van Willems vrienden vandaan dus hij vond het leuk er eens rond te kijken.
Het landschap van Hobart naar Launceston (Heritage Highway) was meteen al bijzonder: verdord, veel schapen, geel/bruin grasland, bladloze zon geblakerde bomen en donkere bomen met donkergroene bladeren om extra contrast te geven. In de verte lagen om ons heen the Great Western Tires (heuvels/bergen) welke een aparte paarse gloed afgeven. Ondertussen probeerden we radio te luisteren. Hij werkte wel maar we doopten hem al snel om tot Snooze Radio… Wat een saaie muziek luisteren ze in TasmaniŽ!

Launceston is een leuk stadje met veel oude Europese architectuur. Ook hier doen ze aan crossfit ;). In de stad is de hoofdattractie Cataract Gorge, een rivier die door een vallei stroomt. Hierna gingen we naar George Town, een nietszeggend dorpje met mooie zee-inhammen.

Za – We gingen naar Cradle Mountain National Park. We reden langs landschappen van rode aarde tot we bij Dove lake visitor centre aankwamen. Daar brachten ze ons met een busje naar de wandelpaden. We liepen het meer rond in de mist. Toen we het National park uitreden zagen we een tasmaanse duivel op de weg stilstaan. Hij keek ons boos aan en liep de velden weer in.
Onze slaapplaats was in Queenstown, een oud kopermijn stadje. Vroeger was dit een drukke stad, nu is het stadje redelijk leeggelopen.  Queenstown ligt tussen rode koper heuvels.

Zo –Na Queenstown gingen we weer naar Cradle Mountain national park, maar dan naar lake St Claire. Onderweg reden we door prachtige cowboylandschappen. Hier hadden we het echte AustraliŽ gevoel, alsof je in een wildwest film speelt. Het lake St Claire Circuit zelf is de moeite niet waard. Je loopt bijna drie uur omhoog door dicht woud (leuk voor max een uurtje), in de zomer zwermt het van de bromvliegen en het pad is slecht onderhouden.
We hadden een warme zonnige dag waardoor de slangen actief waren en we twee tigersnakes op ons pad hadden (top drie dodelijkste slangen van AustraliŽ, met de meeste dodelijke aflopen)! We hadden wel eindelijk de kans een echidna op de foto te krijgen. Langs de weg hebben we er ook zo’n 15 zien lopen maar we hadden geen kans om te stoppen voor een fototje.

Na dit park zijn we via het Great Lake weer naar Launceston gereden om te eten en te slapen. We sliepen in Arthouse Hotel, dat al sinds 1888 bestaat. Een mooi gebouw met een leuke sfeer. ’s Avonds zijn we lekker bij een schotse pub uit eten geweest, en naar de bios gegaan (Gangster Squad > goeie film!). Willem heeft me als een echte heer bij de damesslaapzaal afgeleverd en is zelf bij de herenslaapzaal zijn bed ingedoken.

Ma - Wine Glass Bay schijnt een van de mooiste stranden van de wereld te zijn. Je bereikt het door anderhalf uur door cowboylandschap over een berg te klimmen. Het is inderdaad een mooi strand maar het waait er vaak erg hard. Het zand bestaat uit grote grove zandkorrels welke je door de wind pijnlijk zandstralen. Het uitzicht vanaf de berg was mooier. Het mooiste van dit gebied vonden we trouwens helemaal niet het strand maar het Looney Tunes wildwest berglandschap. Weer terug bij de auto stond er een mooie Walibi op de parkeerplaats. We hebben hem een stukje brood gegeven en geaaid. Hij krijgt duidelijk vaker te eten, anders was hij nooit zo tam en nieuwsgierig.
Na onze wandeling gingen we naar een vuurtoren in de buurt voor het weer omsloeg en we weer richting Hobart reden. De volgende morgen moest de auto weer ingeleverd. We gingen in Hobart eten bij een lekkere burgertent, de stad verkennen en een hostel zoeken.

Di – Een volle dag Hobart vonden we bij een TasmaniŽ trip horen en we zijn dan ook lang op pad geweest. Jammer genoeg ging het regenen, en moesten we binnen schuilen met lekkere chocomelk. Helaas was het Tasmania Museum dicht voor renovatie, dus alles wat ik over Tassie wil weten moet ik maar opzoeken op internet. Na maanden hopen heb ik eindelijk kanaries gezien in het wild. Hobart’s Botanic Garden zit er vol mee! Daarna was het tijd om te slapen en weer terug naar Sydney te gaan.

Een paar mensen zeiden dat TasmaniŽ het Nieuw Zeeland van AustraliŽ is maar de twee lijken niets op elkaar. TasmaniŽ is een wereld apart en het is een van de bijzondere plekken waar je zeker heen moet als je de kans krijgt!

Post your own travel photos for friends and family More Pictures

suzanne-pascal
suzanne-pascal on

mooie laatste trip zo te horen en zien! Geniet er nog ff van! liefs

saskiasteven
saskiasteven on

Weer fraaie reis: zag een stuk koeler uit als in Sydney? Ik vond eht toch meer weg hebben van Australie als NZ zo op de foto's te zien. Mooie oude gebouwen,weinig andere reizigers te zien.
Nog genieten van de laatste dagen en een goede terugreis, en veel plezier met het weerzien thuis! Groetjes Saskia /Steven