Nieuw Zeeland

Trip Start Jun 09, 2012
Trip End May 06, 2013

Flag of New Zealand  , North Island,
Monday, December 31, 2012

Vier weken Nieuw Zeeland stonden op het programma, twee weken het Zuider eiland en daarna twee weken het Noorder eiland. We hadden er belachelijk veel zin in! Als hoogtepunten hebben we Milford Sounds, Gletsjers, Abel Tasman National Park, Tongariro crossing, Rotorua en White Island.

De meeste tussenstops zal ik niet noemen, alleen een beschrijfvinkje van elke dag. De landschappen die we tegenkwamen zijn moeilijk te beschrijven, het beste kun je de foto's bekijken. De gebieden staan er wel bij genoemd.

Zuider eiland

Di 4-12 > We kwamen om 1uur 's nachts aan in Christchurch. De Starbus bracht ons naar het Jailhouse Hostel, een hostel dat vroeger een gevangenis was. We kregen een kamer met een stapelbed en ze hadden geen normaal bed voor ons, dus we hebben het stapelbed los gemaakt en de bedjes mooi naast elkaar gezet.

In Christchurch rondlopen was een aparte ervaring. Nog overal zijn delen van de stad afgezet en zie je ingestorte gebouwen en dergelijke. Het is echt een verwoeste stad. In het stadcentrum hebben ze nu winkels gemaakt in designer containers. Het is een leuk hip idee, maar het blijft een verdrietig gezicht. De Botanic Garden is nog wel de moeite waard, vooral de rozentuin. De bomen zijn bij de aardbevingen duidelijk overeind gebleven. Naast de Botanic Garden staat een oud gebouw dat redelijk gespaard gebleven is, het Canterbury Museum. Het is het zeker waard om daar even te gaan kijken. Ze hebben bijvoorbeeld leuke dingen over Antarctica, oud Nieuw Zeeland, en heel oude trouwkleding.

We zouden eerst twee dagen in Christchurch blijven maar de stad is zo kapot dat we liever een dag eerder verder gaan. Gelukkig kunnen we de auto een dag eerder ophalen. We hebben 's avonds nog lekker gegeten bij Domino's en zijn gaan slapen in onze cel.

Wo 5-12 > Onze Van stond al klaar voor ons toen we om 9uur op de stoep stonden bij de rental company. Ons busje heeft een fornuisje, twee matrassen achterin en een koelkastje. We hebben ook getint glas en gordijntjes. Normaal zijn de verhuur campervan busjes voorzien van allerlei kleurrijke reclame maar de onze is helemaal wit. We vonden het een nogal typisch busje dus we hebben hem omgedoopt tot de Bongo Bus. Zo'n wit busje is een stuk veiliger dan een gekleurd busje omdat mensen niet denken dat het een busje is waar iemands volledige huishouden in ligt, maar dat het gewoon een werkbusje is.

Onze eerste stop is lake Tekapo. Onderweg was ik al snel onder de indruk van het landschap. Steeds veranderend en totaal anders dan thuis. Grindvelden vol gele struiken en blauwe stroompjes. Lake Tekapo is een lichtblauw meer in een bijzonder landschap. We maakten een lange wandeling door schapenweilanden, zagen wilde kippen, een dode fret, en een super uitzicht. De volgende stop is Mount Cook. Daar willen we rondwandelen en misschien nog wat klimmen. Onderweg naar Mount Cook reden we door de regen langs een meer. Toen de regen even ging liggen zagen we de meest prachtige regenboog die we ooit hebben gezien! Hij begon uit het water en eindigde zo'n 100 meter verderop weer in het meer.

De eerste nacht slapen in de Bongo Bus was aangebroken. Onder aan Mount Cook gingen we slapen op een DOC camping. Een DOC camping is een camping van de Department Of Conservation. Een overheidscamping waar je meestal voor niet te veel geld kan staan. Ze zijn bijna allemaal onbemand, en je moet het geld in een envelopje stoppen en je gegevens noteren. Er zijn geen warme douches maar altijd wc's en een kraan/meertje.

Do 6-12 > We gingen wandelen onder Mount Cook (de Hooker Track). Het werd een super mooie wandeling! We liepen m.b.v. hangbruggen over woeste bergrivieren, door ruig landschap, en eindigden bij een waterpoel waar de rivieren begonnen. Er lagen grote blokken ijs in het water, heel cool! En dit alles met een besneeuwde berg op de achtergrond.

Tegen de avond kwamen we aan in Queenstown. We wouden uitgaan dus namen we een kamer in een hostel. Van Suzanne hadden we gehoord dat we bij de Furgburger moesten eten. Een belachelijk populair hamburger tentje. Met moeite hadden we een plekje om te zitten. Ik was niet zo wild van mijn burger maar Willem vond de zijne erg lekker. Daarna nog een lekker drankje bij de Starbucks, en toen de regen ging liggen zijn we souvenirs gaan shoppen (kerstcadeautjes voor elkaar). Queenstown is een erg schattig/gezellig dorpje. Het doet enorm denken aan een ski-dorp. In de winter is het dit ook. We zijn uitgegaan bij een kroegje genaamd 1689. Ze hadden grote glazen heel lekker citrus-achtig bier (Rudler)voor een koopje. Die nacht hebben we goed geslapen.

Vr 7-12 > Bij Queenstown zijn veel scenes uit Lord of the Rings opgenomen, zoals het bos van de elfen. De route erheen zou heel mooi zijn, dus ik wou die kant wel op. Bij Queenstown kun je nog veel meer doen, zoals bungyjumpen en wildwater raften enzo. Met die dingen ben je alleen wel snel door je geld heen.

We gingen richting Glenarchy, langs het meer bij Queenstown. Het uitzicht was super! Tot we bij een grindweg aankwamen, we hebben geen 4-wheel drive, en het is niet bepaald lekker rijden over die wegen (al helemaal niet als het heeft geregend). We moesten zo'n 10 kilometer afleggen over alle hobbels en bobbels tot we een filmcrew tegenkwamen (ze waren een vieze film aan het opnemen..) en we het eerste opstakel op de weg zagen; een grote plas water. We wisten niet of we er wel doorheen konden, maar toen kwam er een vrouw aan in een gewone auto en ze reed er doorheen dus wij konden volgen. We hadden geluk dat ze voor ons reed, hoefden wij niet de plassen in om de juiste wegligging te bepalen. Tot er een waar rivierstroompje over de weg liep waar we duidelijk niet door zouden kunnen rijden. Mevrouw was positiever, en kwam midden in het riviertje vast te zitten. We hebben geprobeerd de auto er uit te krijgen maar die ging geen kant meer op. Omdat we zo aardig waren om terug te rijden om hulp te halen hebben we onze eindbestemming alleen wel gemist (Paradise)…

Hierna zijn we naar Arrowtown gereden, een schattig authentiek dorpje. We hebben rondgekeken en bij een heel leuk tentje geluncht 'The Fork and Tap'. Het regende dus daar hebben we binnen een poosje bij de open haard gezeten. Daarna gingen we door naar Te Anau voor de volgende bestemming.

Za 8-12 > In Te Anau hebben we een Glowworm cave tocht gereserveerd. Voor die tijd wouden we nog een leuke wandeling maken. Bij het meer onder Te Anau hebben we een deel van de Keppler Track gelopen. Normaal is dit een tocht van een paar dagen, wij liepen een paar uur.

Hierna ging in Te Anau de boot richting de Glowworm caves. Een mooie tocht over lake Te Anau, en vervolgens een tocht door de grotten. In de grotten zitten miljoenen gloeiwormen en heel koele watervallen met draaikolken.

Na deze tocht gingen we weer weg uit Te Anau. We gingen naar Milford Sound! Onderweg nog langs de Mirror Lakes, meertjes waarin je net als een spiegel de bergtoppen e achter ziet weerspiegelt. Bij Milford Sound is het slapen enorm duur, dus we bleven bij de DOC camping slapen het dichtst bij Milford Sound 'Lake Gunn camping ground'. Ons busje stond direct aan het water en we hadden prachtig uitzicht op een geweldige zonsondergang!

Zo 9-12 > Een van de leukste dingen van onze trip was deze dag! We gingen met Real Journeys een boottocht maken door Milford Sound. Tientallen watervallen, en indrukwekkende uitzichten op het water de bergen en mist. Het was heel mysterieus door alle mist. We kwamen uit op zee, en opeens kwamen er meer dan 50 common Dolphins aangezwommen. Ze bleven een hele poos bij onze boot spelen. Het was echt geweldig! Er lag nog een rots met allemaal zeehonden er op, en de kapitein was ook heel gezellig.

Na de tocht zijn we gaan wandelen. De Routeburn Track naar de Key Summit, 3uur return. De tocht omhoog was één grote steile tocht omhoog. Eenmaal bovenaan zagen we bergmeren, mooie uitzichten en moerassen. Het is heel apart en mooi!

De tocht naar de Catlins hierna was een hele weg! We sliepen bij Invercargill op een Kiwipark camping.

Ma 10-12 > Bij de Catlins hebben we een tocht gemaakt met de auto langs alle mooie punten. We zagen zeeleeuwen op het strand liggen voor onze neus, en heel veel mooi strand wat aan europa doet denken. Het landschap is hier ook een stuk vlakker dan de rest van het Zuider Eiland. Het weer was helaas niet zo super dus we hebben niet op het strand gelegen.

Een van de beste stops was Curio Bay. Hier ligt net voor zee een veld met fossielen van bomen en dieren. Tevens leven hier heel veel Yellow Eyed Pinguins. Dit schijnt de meest zeldzame pinguïnsoort te zijn. We zagen er een paar. 1tje was heel dichtbij (Henk) en we hebben een poosje bij hem gechilld. Henk wou ons niet laten zien waar de ingang van zijn hol was, dus bleef heel lang om ons heen hangen zichzelf verzorgen enzo. We kwamen heel dichtbij en hebben super foto’s gemaakt. We waren wel voorzichtig zodat we hem niet lieten schrikken ofzo, dus er was niets aan de hand. Het moment dat we van Henk wegliepen verdween hij in de bosjes boven de fossielen naar zijn hol.

Bij het baaitje ernaast wonen Hektor dolfijnen. Van Willem’s moeder en zus kregen we de tip om een stukje de zee in te lopen en stenen tegen elkaar te slaan. Hier schijnen dolfijnen nieuwsgierig van te worden zodat ze komen kijken. Het water was volgens Willem ijs koud. Ik had nergens last van want ik kon misschien dolfijnen gaan zien! Eerst zagen we niets, en toen zagen we ineens dieren op ons af komen. Het bleken een paar zeehonden te zijn! Later kwamen er ook dolfijnen bij. De dolfijnen en zeehonden gingen met elkaar spelen bij ons in het water. Een machtig gezicht om ze samen door de golven te zien surfen! Dit was zeker éen van de mooiste ervaringen van de hele reis! Na het zwemmen ging mevrouw zeehond relaxt op het strand liggen en ze nam mooie poses voor ons aan. We hebben langs nog wat mooie plekjes gereden en als laatste plek van de Catlins gingen we naar Nugget Point. Een vuurtoren boven op een lange rotsheuvel, waarvandaan je uitzicht hebt om stenen die uit het water steken, vandaar Nugget Point. Bij Nugget Point zelf waren ontelbaar veel zeehonden, zeeleeuwen en wat Elephant Seals. Daar waren ze hun jongen aan het baren en opvoeden op een veilige locatie. Door alle rotsen en dergelijke is het moeilijk voor haaien enzo om dicht in de buurt te komen. Na de wandeling hier heb ik lekker eitjes voor ons staan bakken achter de Bongobus, en reden we weer richting Noorden.

Di 11-12 > Eén van onze hoogtepunten moesten de gletsjers worden. Onderweg naar de gletsjers kwamen we nog langs het Mount Aspiring National Park. Hier wou ik graag wat langer blijven omdat het gebied erg mooi is. Zo heb je er de Blue Pools, lichtblauw water rivieren met wat beekjes. Het water is zo helder dat je meters diep langs de rotswanden van de beekjes naar beneden kunt kijken! We hadden erg veel zin om lekker te ontspannen in een warm water bad. Een bekende in de regio is de Franz Josef Glacier Hotpool. Een 36c, 38c en 40c bad in de tropische beplanting. Heerlijk was dit na al ons wandelen. Na twee uurtjes geweekt te hebben gingen we slapen bij DOC camping Gillespies beach. Deze ligt aan het strand. We vonden de combinatie van wakker worden aan zee, en overdag gletsjers bekijken interessant.

Wo 12-12 > Dichtbij Gillespies Beach ligt Lake Matheson, ook wel bekend als het spiegelmeer. Willem zijn ouders hadden ons hier over getipt. Je kunt hier op een goede zonnige dag de bergen in weerspiegeld zien. Wij hadden pech, we hadden een bewolkte dag met redelijk veel wind en zagen hierdoor minder spiegeling dan gehoopt. Lake Matheson kun je zonder goed weer beter overslaan. Hierna was het dan eindelijk de beurt aan de Fox Glacier en de Franz Josef Glacier! De Fox Glacier gingen we eerst heen. Je kunt best dichtbij het ijs komen, en het is best een apart gezicht. De Fox Glacier is de langste Glacier met 13 km lengte. Hij is tevens het makkelijkst te bewandelen. Je mag er achter alleen op met een gids, en dan gingen we toch liever een gletsjer bewandelen ergens in de winter zonder kans op regen.

De Franz Josef Glacier vond ik veel indrukwekkender. De weg er naar toe is ook veel leuker! Er zijn bij deze gletsjer veel meer hele grote watervallen,de gletsjer is hoger, en het gesteente is veel aparter. De stenen daar bestaan uit honderden laagjes steen die samen zijn gedrukt om grotere stenen te vormen. Ik heb nog een stukje mee kunnen nemen als souvenir. Bij de Gletsjers hebben we een paar uur doorgebracht. De foto’s geven de beste indruk van hoe het er uit ziet want ik vind het lastig omschrijven.

Do 13-12 > We gingen vandaag verder naar Arthur’s Pass. Hier zouden een paar mooie wandelroutes zijn. Wij kozen voor de Bealey Spur Track. Een 3uur wandeling omhoog wat uitkomt op prachtig uitzicht over de Waimakariri Valley. Na de hele wandeling zag Willem nog een ander pad waar bij verder wou lopen. Ik was wel even klaar met bergen beklimmen en ben op een grote steen gaan zitten een sinaasappeltje eten. Toen Willem verder was gelopen kwam er een Weka (stoere vogel) op bezoek om mijn sinaasappel te pikken. De vogel bleef een half uur gezellig bij me rondhangen. Toen Willem na meer dan een uur terug kwam was het nog twee uur terug lopen naar de auto. Toen werd het wel tijd voor een gebakken eitje. We reden hierna richting Abel Tasman National Park. We eindigden vlak bij Takaka, een heel leuk stadje.

Vr 14-12 > Na wat rondgereden te hebben gingen we terug naar Takaka om daar in Café the Wholemeal een heerlijke lasagne te eten en een museum te bekijken met de geschiedenis van Nederlandse ontdekkers in het gebied. Veel van de tekst was in het Nederlands en er lagen veel originele Nederlandse kaarten van het gebied. Zelfs een foto van koningin Beatrix.  Na de middag reden we verder naar Abel Tasman en stonden we aan de kust op een leuke camping. We hebben hier een mooie strandwandeling gemaakt met zonsondergang en zijn gaan slapen.

Za 15-12 > De wekker ging vroeg en we reden naar het dorpje verderop om onze watertaxi te nemen. Vandaag stond Abel Tasman National Park – de kust- op het menu. Eén van de mooiste en betaalbaarste opties daar is om je met een watertaxi af te laten zetten ergens aan de kust waar je anders niet kunt komen, een paar uur langs de kust te wandelen en genieten, en je daarna met de watertaxi weer op te laten halen. Het is daar zo mooi! Turquoise zee, geel/witte zandstranden en overal varens. We hebben ook wat watervalletjes gezien met aalen, wankele wandelbruggen en supermooie uitzichten tijdens de wandeling!

Hierna gingen we de avond doorbrengen in Nelson. Nelson is weer zo’n typische stad waar je niets anders kan doen dan uitgaan en winkelen. De stad vonden we maar lelijk en het was de eerste plek in Nieuw Zeeland waar ik zowaar een onveilig gevoel kreeg in de straten. Er waren bijvoorbeeld veel motorbendes op straat zichtbaar. We hebben in Nelson wel lekker gegeten bij een Italiaans restaurantje. Zoals gewoonlijk in Nieuw Zeeland kregen we echter weer veel te weinig om het een fatsoenlijke maaltijd te noemen. ’s Avonds gingen we naar The Hobbit in de bios! Onwijs genoten van de film. Ik heb jaren geleden het boek al gelezen, maar ik denk dat ik dat binnenkort maar nog eens moet doen want ik ben de helft vergeten, en ik ben benieuwd wat er gebeurt in de andere delen!

Zo 16-12 > Ons laatste dagje Zuider eiland hebben we een beetje rondgekeken bij Marlborough Sounds. Het was weer eens goed bewolkt, dus een dagje strand werd het niet. Maar dat gaf niet na gister, want twee dagen felle zon is hier niet al te gezond! We hebben een paar kleine wandelingen gemaakt naar uitzichtpunten en zijn redelijk op tijd naar Picton vertrekken (het veerboot vertrek punt). Dit stadje is leuk gedaan! Een gezellig havengebiedje met leuke restaurantjes en dergelijke. Er omheen zijn enorm veel vakantieparken, dus we hebben er 1 kunnen vinden voor een fatsoenlijke prijs dichtbij de haven.

Noorder eiland

Ma 17-12 > De overtocht naar het noorder eiland was aan de beurt. De tocht duurt een paar uur en je vaart ondertussen langzaam door Marlborough Sounds. Dit is net zoiets als Milford Sound alleen dan 100 x minder indrukwekkend. We zagen onderweg wel weer wat dolfijntjes. Deze boot is alleen zo groot dat je ze van zo hoog ziet dat ze niet echt duidelijk zijn. Na de lange maar mooie tocht kwamen we aan in Wellington.

Wellington is wel een leuke stad. Het is allemaal redelijk relaxt aan de haven. Het is ook best een grote stad, maar naast een paar mooie straten na stelt het centrum weinig voor. Bij het St James Theatre hebben we heerlijk geluncht en daarna nog ergens een drankje gedronken. Na een paar uur hadden we Wellington ook wel gezien, en gingen we door naar iets boven Masterton. Het weer was slecht dus hadden we geen haast met verder reizen. We besloten de volgende dag naar een wildlife center te gaan om eindelijk eens Kiwi’s te zien.

Di 18-12 > We werden laat wakker op het grasveld van de DOC camping (Kiriwhakapapa, Tararua Forest Park) weer we sliepen. Het was 20 minuutjes rijden naar het Pukaka Wildlife Center, welke pas om 9 uur open gaat. We hadden geen haast. Het was wel fijn dat deze campsite een gewone doorspoel wc en kraan heeft. Vooral aangezien ik me nog steeds niet lekker voelde.

We gingen naar het Wildlife Center om de tijd te doden (door slecht weer moest Tongariro Crossing wachten) en om eindelijk Kiwi’s te zien! De entree was een schrikbarende $20. Het enige wat ze hadden waren 2 Kiwi’s, een ei, en wat vogels en vissen. We zijn toch maar naar binnen gegaan want in NZ moet je kiwi’s gezien hebben. Ze hadden een bruine en een witte. Het was leuk om ze achter elkaar aan te zien rennen! Het weer was er niet echt naar om veel meer te doen, en we willen morgen de Tongariro crossing doen, dus zijn we daar op een  camping gaan chillen. De Tongariro crossing bestaat uit de Tongariro vulkaan, de Ngauruhoe vulkaan en de Ruapehu vulkaan. Deze laatste twee zijn de vulkanen die ze ook gebruiken in 'Lord of The Rings’ als de Mount Doom.

Wo 19-12 > Vandaag werden we beroerd wakker bij de 'Tongariro Alpine Crossing.’ Het regende en ik voelde me nog steeds zwaar ziek voor de 3e dag. Ik baalde ontzettend dat ik hem nu over moest slaan, al baalde ik het meest dat ik me zo ziek voelde. Door Willems aandringen kregen we het geld voor mijn busrit terug. Willem wou eigenlijk bij me blijven maar hij moest van mij toch de crossing lopen. Dit is iets wat hij het liefst wou zien, dus dan maar zonder mij. Je bent er maar 1x.

Terwijl Willem op pad was heb ik aan onze blog gewerkt. Na 10uur werd het weer gelukkig een stuk beter.. Willem kwam als laatste terug van alle wandelaars. Het weer bleek zo slecht geweest te zijn daar boven dat niemand behalve Willem de tocht heeft afgemaakt. Hij was doorweekt! Echt vervelend dus…. We hebben nog wel de vulkanen van veraf bekeken. Een prachtig gezicht! Overal rondom ligt nog as van toen 1 van de vulkanen in november was uitgebarsten.

Vervolgens zijn we naar Turangi gereden om wat te eten, bij te tanken en te pinnen. De volgende stop is Rotorua. Voor Rotorua hebben we de mud pools bekeken. Een groot modderveld wat continu borrelt en modder omhoog laat spatten. Rotorua zelf is een leuk stadje met allerlei vulkanische activiteit. We hebben heerlijk avond gegeten bij een echte Ierse kroeg. Daarna zijn we geëindigd bij een DOC camping daar in de buurt (Lake Oreka Scenic Reserve). De volgende dag was de rest van de vulkanische activiteit aan de beurt.

Do 20-12 > Rondom Rotorua zit allemaal vulkanische activiteit. Onder andere velden met borrelend water en modder bronnen. Er is ook een parkje met wat warmwater voetenbadjes en dergelijke. Ik wou heel graag een modderbad nemen en in natuurlijke hotpools zitten maar bijna alles is betaald. Om het een beetje leuk te houden hebben we natuurlijke warmwater baden opgezocht die gratis zijn. Eén hiervan is Kerosene Creek.  Dit is een warmwater stroom met watervalletjes en dergelijke. Het water is zo’n 35c en we waren er maar met z’n tweetjes. Het was een heerlijke dag met mooi weer!

Het hele gebied stinkt wel enorm naar zwavel door de vulkanische activiteit.

Vr 21-12 > Een uur boven Rotorua ligt Whakatane, hiervandaan vertrekt de tourboot naar White Island. De boot is erg mooi, alleen werd bijna iedereen onderweg misselijk. Willem en ik hadden gelukkig nergens last van en lagen op een bankje te relaxen. Na 49 km varen kwamen we aan bij White Island. Dit is het enige actieve vulkanische eiland van Nieuw Zeeland. Het eiland staat op alarm level 2, omdat er zich een lava dome heeft gevormd.

Er hangt een enorm penetrante zwavellucht. Het landschap is bijzonder,  gele sulfietbergen, stenen gekleurd van roze tot blauw, rode waterstroompjes, etc. Ik ben er nog nooit geweest, maar het schijnt op een maanlandschap te lijken. Er doen zich bijna voortdurend aardbevingen en soms ook uitbarstingen voor. Het betreden van het eiland is daarom aan strenge veiligheidseisen gebonden. Je mag alleen onder begeleiding van speciale gidsen het eiland op en wordt dan verplicht om valhelmen (onverwachte uitbarstingen) en gasmaskers (extreme geur van zwavel) te dragen. Zonder gasmasker kun je er soms ook nauwelijks ademen. Ga er niet heen als je astma of iets dergelijks hebt!

Op de terugweg kwamen er plots een 50 tal bottlenose dolfijnen aangezwommen. Ze bleven enorm lang bij de boot hangen en mee zwemmen.  Het was zo geweldig! Op de terugweg kregen we nog een lunchpakket van de tour met erg lekkere broodjes enzovoort. Deze tour was zeker de moeite waard!We gingen slapen bij Landing Road, Arohena, dichtbij Hobbiton. Het Hobbit dorp uit Lord of the Rings.

Za 22-12 > ’s Ochtends namen we één van de eerste tours door Hobbiton. We gingen vanaf de verzamelpunten met een oud busje naar Hobbiton zelf. We reden door het echte Shire landschap, en konden zien hoe Hobbiton totaal verborgen ligt tussen alle heuvels. Ik baalde wel omdat we geen enkel hobbit hol in konden. Alle scenes in de holen zijn in de studio gefilmd, en ze hadden niet even een hol nagemaakt voor de tour. Aangezien de tour erg duur is konden ze dat best doen.

Wel liepen we uitgebreid door het dorp. Langs Bilbo’s place, de Party tree van Bilbo’s verjaardagfeestje, en we kregen een biertje in de Green Dragon. Voor The Hobbit zijn er een aantal Hobbit holes bijgebouwd, en is alles weer opgeknapt. We zijn erg blij dat we het gezien hebben.

Zo 23-12 > We baalden deze dag van het slechte weer. We gingen naar het Coromandel Peninsula. We gingen eerst naar Thames, een leuk stadje daar. We gingen slapen bij  Tapu Camp aan de Thames Coast. We wisten niet echt wat we konden gaan doen door het slechte weer, dus hebben we een dagje op de camping daar gezeten.

Ma 24-12 > We hadden te horen gekregen van Hot Water Beach, een strand waar je kuilen kunt graven om vervolgens in je eigen hot tub te kunnen chillen (alleen bij eb). Wij kwamen er aan toen het vloed begon te worden en konden genieten van de verlaten kuilen van andere mensen. Genieten van de voetenbadjes dan, en er zaten weinig warme baden bij. We hebben een mooi stukje strand gelopen (overal lagen minikwallen btw) en op de terugweg vonden we dan toch een plek op het strand waar het water daadwerkelijk zo’n 40c was! Echt bloedje heet water, en meerdere mensen die er van stonden te genieten (enkel voeten). Het was inderdaad wel even lekker, maar het strand was mij te grauw en viezig. Nieuw Zeeland is echt geen tropische strand vakantie bestemming!

Het weer was het net niet, en we konden weinig leuke activiteiten bedenken. We zijn een beetje gaan rondrijden en vonden een strandje waar we een soort wad hebben gelopen, en een waterval waar de plaatselijke jeugd aan het waterval  springen was. Eentje viel van de bovenste stenen van de waterval naar beneden en brak bijna zijn nek, maar alles kwam goed en hij had enkel een gekneusde voet.

Voor kerstavond stond een keertje uit eten ingepland, de Pizzahut! We vonden er 1 die alleen aan afhaal deed, maar erg lekker was! JamJam! Vervolgens hadden we DOC Camping Uretiti Recreation Reserve uitgekozen om te slapen. De eerste DOC camping vanaf Auckland. We kwamen in het donker aan en omdat de camping dame een telefoonnummer had konden we het vinden (eerste DOC voor ons tot nu toe met een telefoonnummer, en hek voor de ingang). De hele nacht was het hard aan het waaien en regenen. Een mooie kerstavond zou je kunnen stellen. We vonden dit het ideale moment om kerstcadeautjes uit te wisselen! Ik heb van Willem een zilveren ketting met een heel mooie kiwivogel gekregen, en Willem kreeg van mij Cufflings met 007. Een goed begin van de kerst.

Di 25-12 > Whangarei stond op het programma voor de eerste kerstdag. De enige echte stad in Northland. We hoopten iets te vinden waar we lekker konden lunchen. Maar blijkbaar mocht niets open zijn op 1e kerstdag op de Mac en het Wild Bean Café (Tankstation café) na. Bij het Wild Bean Café hebben we wel lekker kunnen snacken en hebben we goede tips gekregen van de locale pompbediende. We zijn naar de Abbey Caves gelopen, schijnt heel leuk te zijn, alleen we haakten af toen we zagen hoe glibberig alles was geworden van de regen. Waarschijnlijk wel leuk om te doen als het een paar dagen droog is geweest (zaklamp meenemen). De Whangarei Falls was een stuk indrukwekkender en leuker (en makkelijker om te bereiken). Dit is een best hoge waterval waar je simpel naar beneden kunt lopen via een bruggetje om hem van onder te bekijken. De plaatjes die wij weer van zagen in de brochures waren een stuk indrukwekkender maar wij hadden al twee dagen regen gehad dus al dat water kwam nu de waterval afgestroomd! Als het weer beter was geweest hadden we nog wel een paar dingen geweten om te doen, maar we hadden pech en moesten het overslaan.

We zochten bij Whangarei een plaats om te slapen. Het zou morgen toch niet lekker weer worden, dus we wouden morgen het stadje in (vandaag was alles natuurlijk gesloten i.v.m. 1e kerstdag). We belden naar een camping met mooi uitzicht aan het water en ze vroegen eerst $69 voor een nachtje! Willem zei meteen dat hij niet meer dan $20 p.p. ging betalen voor de nacht, en ze gingen akkoord. We stonden dus mooi aan het water en konden eindelijk eens ergens gratis onbeperkt internetten. We hebben dan ook 2.5uur in de campingkeuken zitten skypen met thuis. Voor het slapen hebben we nog even een filmpje gekeken. Het klinkt allemaal een beetje suf maar het was allemaal heel gezellig.

Wo 26-12 > Tweede Kerstdag! Vandaag werden we weer wakker aan het water, op Blue Heron Holiday Park. Lekker genoten van de douche, en Whangarei in gegaan voor lekker ontbijt op een terrasje en een wandelingetje. We zijn vervolgens naar Whangarei Heads gereden om een wandeling te maken langs de kustlijn (Bream Head Scenic Reserve). Er staan wat oorlogsbunkers en er liggen mooie baaitjes. Ook loop je langs de zwarte stieren door het weiland. Het was niet zulk lekker weer dus besloten we de korte route van 2 uur te nemen. Maar goed ook want we zaten net weer op de weg toen het hard begon te regenen.

Het lag op de route dus vandaag gingen we slapen op DOC camping Whangaruru North Head Scenic Reserve. Deze zit helemaal in de kop van een soort klein schiereiland. Heel mooi uitzicht, maar geen donder te beleven. De camping stond wel zowat vol (volgens de camping kaart was er plek voor 90 campervans, terwijl er volgens mij wel 300 zouden kunnen staan). Overigens is dit de eerste DOC camping waar ze überhaupt aan plaatsen doen. Normaal bepaal je gewoon zelf waar je staat en hoe ruim je het aanpakt. Het gebied zag er uit alsof er in het hele gebied niet te lang geleden brand was geweest, overal lagen dode boomstronkjes en groeiden kleine nieuwe boompjes. Ik snap dat je jezelf hier goed kunt vermaken als je een eigen boot hebt, anders niet.

Onze twee kerstdag maaltijd bestond uit eitjes met kaas op brood. En perzik uit blik. Ook hadden we nog lekkere chocola met karamel als toetje! Geen stappen, drinken, of uitgebreide feestmaaltijden dit jaar. Dat gaan we volgende kerst dubbel en dwars goedmaken.

Do 27- 12 > Na te hebben geslapen op de DOC Camping zijn we (via 20km gravel road!) doorgereden naar Paihia. Dit is het grootste plaatsje van de Bay of Islands. Hier zijn de meeste boottochten en kun je met de Ferry naar Russell, een eiland plaats die we overslaan (tijd&budgettair gebrek).  We hebben wel een full day zeiltocht geboekt voor de volgende dag. Met 12 man op een zeilboot rondvaren, de eilanden langs, lunchen, kajakken en snorkelen inbegrepen. Vandaag is het weer eindelijk prima. Weinig zon, maar heerlijk 23c en geen regen. Morgen zou het nog iets beter worden, dus de toeristische dingen stellen we uit tot dan.

Het plaatsje Paihia zelf is vooral erg toeristisch en er valt weinig te beleven. Het is mooi gemaakt maar met slecht weer kun je het hele gebied beter overslaan. Iets wat nog wel grappig was om te zien was de Haruru falls. Een waterval in de vorm van een hoefijzer. Het water was bruin/geel. Dat is weer iets nieuws want normaal is het watervalwater in Nieuw Zeeland helder. Voor de nacht hebben we een slaapplaats gevonden in Paihia voor 11.50 p.p. met stroom. Dit wordt gerund door Maori. Dragen we nog wat bij aan de locals ook. De locatie is perfect, de prijs en stroom zijn goed, maar de wc’s zijn typisch nog viezer dan alle DOC campings tot nu toe. Maar ons hoor je niet klagen want we hebben wel the best price in town! Dit keer bestond ons avondeten weer uit heerlijke spaghetti uit blik met kaas, en perzik uit blik als toetje.

>Voor de geschiedenis liefhebbers, dit is ook de plaats waar de Maori en de Europeanen in 1880 het eerste verdrag hebben gesloten/ondertekend. Er is een visitor center en museumachtig iets waar je heen kunt voor $20. Het schijnt de moeite waard te zijn. Helaas zijn we niet zulke geschiedenis fans en hebben we gekozen om niet te gaan.

Vr 28-12 > De Maori camping was aangenaam wakker worden met tromgeroffel en een warme douche bij de schone Maori camping van de buren. Daar staan enkel Maori. Om kwart voor 10 kwamen we aan bij de pier en gingen we met z’n 14-en aan boord bij She’s a Lady. Een 40foot zeilboot uit 1988. We hebben 2 uur rustig langs de eilanden van The Bay of Islands gezeild., 2 uur gekajakt, op een eiland gerelaxt en geluncht, en weer 2 uur terug gezeild. Het was heerlijk weer, we zijn beide verbrandt en hebben een prachtige dag gehad. Eindelijk weer fatsoenlijke zandstranden bij de eilanden, en turkoois water om echt te genieten! Je kunt er ook voor normale prijzen zelf een dag een zeilboot huren, helaas kwamen wij op een drukke dag en waren alle boten al verhuurd. Morgen moeten we de auto weer inleveren in Auckland dus we staan weer op de DOC site het dichtst bij Auckland zelf, Urititi Recreation Reserve. Het is vandaag echt belachelijk druk op de camping. Maar goed dat ze plek hebben voor zo’n 300 campers. Iedereen staat schots en scheef, een apart camping gezicht…

Za 29-12 > Vandaag door naar Auckland om de auto in te leveren en de laatste twee dagen rond te brengen. Eerst hebben we in Warkworth ontbeten (omeletje en bagel jam+cream cheese) en de auto gewassen. Wat een zooitje na 3 weken! Daarna zijn we Auckland in gegaan. We hadden heerlijk weer! We slapen bij Base Backpackers aan Queenstreet. Dat is één van de hoofdstraten in het centrum. Het uitzicht vanuit onze kamer is super, een winkelcentrum met een gigantische Kerstmanpop en rendieren. De stad doet een beetje aan Sydney denken. De haven is niet zo super als in Sydney, maar het water is heel mooi (turkoois). We hebben er een lekker biertje gedronken.

De meeste mensen die we kennen die hier zijn geweest vinden het geen leuke stad maar ik vind het juist een leuke stad. Ze hebben leuke restaurantjes, een IMAX, veel winkels et cetera.

Morgen gaan we naar een eiland bij Auckland met een 600 jaar oude uitgedoofde vulkaan. Het schijnt erg leuk te zijn om rond te lopen. Maar nu vind ik het eerst wel even fijn dat we weer een lekker bed hebben om in te slapen!

Zo 30-12 > Onze laatste dag in Nieuw Zeeland is aangebroken. Met de veerboot naar Rangitoto, even rondwandelen en nog wat biertjes drinken bij de haven. We gingen weer bij het kroegje zitten waar we gister waren en hebben voor $4 Heineken gehad. In tegenstelling tot de meeste andere kroegen is dat geen geld. Na een paar biertjes gingen we lekker eten, tassen pakken voor de terugreis, en slapen.

Ma 31-12 > Ons vliegtuig richting Sydney vloog om half 8 ’s ochtends. Op een beetje vertraging na ging alles goed. Om 11 uur kwamen we bij ons appartementje aan en maakten we Tim wakker voor een biertje. Tim is weer een paar weken in Sydney voor hij verder gaat naar Thailand. We hebben de rest van de dag biertjes gedronken, en onze nieuwe huisgenoot ontmoet. Zijn vriend en zus kwamen ook langs en we hebben het heel gezellig gehad. 9 Uur hebben we in de stad vuurwerk gekeken en tot 12 uur rondgelopen in de drukte tot het om middernacht tijd was voor het Nieuwjaar vuurwerk! Heel mooi vuurwerk!

Tips

-         Loop zo snel mogelijk een informatiepunt binnen en neem zo veel mogelijk folders mee als
          je kan krijgen. Vooral de accommodatie folders zijn ideaal!
-         Bekijk ’s nachts de indrukwekkende sterrenhemel
-         Vertrouw er niet op dat de radio je wel vermaakt, er is bijna overal slecht bereik
-         Als je een kiwi wil zien, ga niet naar Pukaka Mount Bruce National Wildlife Centre
-         Neem in de zomer iets mee tegen mugjes want ze zitten overal!!

Interessante dingetjes

-          Ik heb nog nooit ergens zo veel road kill gezien, het kerkhof op onze voorruit niet eens
           meegerekend.
-          Onze auto is minder fijn! Met geluk loopt hij 1 op 10. Meestal nog niet eens.
-          De meeste Maori wonen in het noorden
-          Gespotte dieren: hert, konijnen, hazen, possums, bottlenose dolfijnen, common dolfijnen,
            zeehonden, zeeleeuwen, aalen, weka, egels, yellow eyed pinguïns, blue pinguïns, kippen,
            schapen en koeien op de weg, king fish, blue kapers, ontelbaar veel vogels, en een dode
            fret.

Post your own travel photos for friends and family More Pictures & Videos

suzanne-pascal
suzanne-pascal on

Ha, heel leuk om te lezen en heel herkenbaar! Leuk om te lezen dat jullie ook naar de Catlins en Arthurs Pass zijn geweest! En wat ben je een bikkel Anna! Staan op een DOC Camping zonder warme douche... Haha, dat is Pascal bij mij niet gelukt:) Fijn te lezen dat jullie zo'n leuke tijd hebben gehad! De foto's ga ik vanavond thuis bekijken, nu maar weer eens aan het werk...:( Binnenkort maar skypen om jullie verhalen uit eerste hand te horen!
Liefs Suzanne en Pascal

saskia en steven on

geweldige reis! Leuk om jullie verslag van plekken te zien waar wij ook waren! Maar ook weer veel andere plekken en ervaringen! En al die DOCcampings: ook vaak alleen gestaan of waren er ook wel andere kampeerders? Rangitoto vonden wij wel leuk , maar dat was ook onze eerste wandeling in NZ. Nog veel plezier in Sydney

Leonie on

Leuke reis! Nu wil ik er ook heen!

Henk en Zwannie on

Wat een verhaal en wat een fantastische foto's! Erg leuk om te zien wat jullie allemaal beleven. Ook al zit de vakantie er nu weer op, geniet lekker verder van jullie tijd daar. Wij wensen jullie het allerbeste en een gelukkig en goed 2013!
groeten van Henk en Zwannie.