Kleine familiereünie

Trip End May 06, 2013

Sydney

Flag of Australia  , Victoria,
Sunday, October 28, 2012

Die keer een speciale blog, na meer dan 3 maand heb ik mijn lieve zusje weer gezien. Maartje is langs geweest! Omdat we elke dag wilden benutten hebben we veel gedaan, dus bij deze een blog dag na dag. Hopelijk maken we je niet tÚ jaloers ;).

Dag 1, dinsdag: Maartje kwam 's ochtends aan. Na een paar traantjes op het vliegveld hebben we de koffers bij ons thuis gedropt en zijn we naar Bondi Beach gegaan. Er stond redelijk wat wind dus besloten we niet te zonnebaden maar een kustwandeling te maken. Ik had de route al 2x gelopen dus ik wist dat we wel een paar uurtjes zoet zouden zijn. Van Bondi Beach naar Coogee Beach is volgens de bordjes zo’n 3.5 uur lopen. Inclusief een lekkere lunch, en het spotten en bekijken van een paar walvissen met kalf, hebben we er ook wel zo lang over gedaan. Je gaat heuvel op, heuvel af, trap op, trap af, dus Maartje had maar een beetje last van Crossfit ontwenningsverschijnselen. Na de tocht waren we net op tijd bij Maloney’s voor het buffet. ’s Avonds nog een filmpje gekeken en goed geslapen. Een fijne dag!

Om een jetlag te voorkomen kan je het beste direct het dagritme van je nieuwe bestemming aannemen, en door deze eerste drukke dag heeft Maartje eigenlijk geen last van jetlag gehad.

Dag 2: Een dag van nog meer wandelen. We hebben toeristisch de stad bekeken. Eerst (met wat winkeltjes als tussenstop) naar the Opera House, en the Harbour Bridge over gelopen. We hebben lekker geluncht in de zon bij G`day cafÚ en Darling Harbour bekeken. Ondertussen was Tim ook aangekomen in Sydney. Hij gaat AustraliŰ een paar maand verkennen. Willem moest ’s avonds naar college, dus hebben Maartje en ik spaghetti gamaakt voor Tim en m’n huisgenoot David.

Dag 3: ’s Ochtends zijn we met z’n tweetjes op het vliegtuig naar Melbourne gestapt om het daar ook eens te verkennen. Willem en Tim hadden we in Sydney achtergelaten voor wat quality time. Na in Melbourne ingecheckt te zijn in een 8p. dames slaapzaal van hotel Discovery hebben we er een shopdagje van gemaakt. Melbourne is een leuke stad maar we vinden beide Sydney veel leuker en gezelliger. Ook is het in Sydney veel warmer, maar aangezien Maartje NL gewend is heb ik daar geen klachten over gehoord. Waar we ook niet over klaagden wat de warme chocomelk bij chocospecialist Max Brenner.

Een van de dingen die wel sfeervol is aan Melbourne zijn de oude rode en groene trams die rond het centrum rijden. Er zijn ook wel een paar mooie gebouwen. Het is er alleen lang niet zo goed verzorgd met mooie details als bijv. Brisbane of Sydney. Wel heeft de stad net als in Brisbane een hele mooie rivieroever door de stad lopen. Daar langs lopen is wel de moeite waard.

Dag 4: De wekker ging vroeg. Voor vandaag hadden we een dagtour geboekt over The Great Ocean Road. We werden als eerste opgehaald met een 24-persoons busje. De hadden de beste plaatsen en een heel interessante Australische tourleider. De bus kwam vol te zitten met zo’n 10 verschillende nationaliteiten. Onze eerste stop was Bell’s Beach, een bekend surfstrand met hoge golven en een prachtig uitzicht vanaf kliffen e.d. De tweede stop was de Memorial Arch over de Great Ocean Road. Deze is neergezet ter nagedachtenis aan de duizenden soldaten die de weg hebben gebouwd na de 1e wereldoorlog. De weg was een soort project om de mannen na de oorlog van werk te voorzien. Tussen de stops door hebben we continu kunnen genieten van de mooie en bochtige kustlijn, meet af en toe een fotomomentje.

Bij stop drie was het de beurt aan Maartje om koala’s in het wild te zien! We gingen koala’s spotten. Met grote tourbussen kom je de weggetjes waar de meeste koala’s zitten niet op, dus we waren blij met ons kleine busje. Ik heb 16 koala’s geteld en Maartje 18. Vlak bij een paar mooie gekleurde vogels zat 1 koala heel laag in de boom ons slaperig aan te kijken. Cute!

Hierna zijn we in Apollo Bay wezen lunchen.  Voor Maartje stond er zelfs schnitzel op het menu (zonder appelmoes) en ik kreeg een groenteburger met een berglading ketchup! Jamjam! Verder stond er een wandelroute door regenwoud op het programma.  Er stonden bomen van 2000 jaar oud en meer dan 100 meter hoog (Mountain Ach), en overal stonden verschillende varens. Zelfs een boom met een bast die aanvoelde als paardenvacht.

Weer onderweg viel me een verschil op tussen Victoria en Queensland. Waar je in Queensland in de weilanden voornamelijk koeien ziet, zie je in Victoria voornamelijk schapen in de wei. En toen kwamen we aan bij de attractie waar the Great Ocean Road om bekend staat: de Twelve Apostels. Twaalf rotsen die bij de kust uit het water omhoog steken. Ze zijn het best te zien vanaf de kliffen. Het is een indrukwekkend gezicht!  Iets verderop ligt een stoer baaitje  met strand onder de kliffen, wat prachtige foto’s oplevert. In ieder geval kunnen de foto’s het beter omschrijven dan ik. Als laatste was er de Londen Bridge. Dit was een brug van de kliffen over het water naar een rots die uit het water omhoog steekt. Een paar jaar geleden was de brug echter ingestort. Op dat moment stonden er echter twee mensen op de rots zelf (een getrouwde man, en niet zijn vrouw…). Dit kwam uitgebreid in het nieuws aangezien ze werden gered door een nieuwshelikopter.  Er was dus niet zo veel bijzonders meer te zien, maar het verhaal er omheen was wel interessant.

Dag 5: Vandaag wou ik de Royal Botanic Gardens bekijken. Maartje had echter het aquarium al een paar keer genoemd dus die stond eerst op de agenda. We kregen gelukkig weer studentenkorting. Het Melbourne Aquarium is heel anders dan die in Sydney qua stijl. Ook deze heeft weer een watertunnel e.d. maar het voelt er industrieel aan. De broedende pingu´ns waren het eerste wat we te zien kregen. Leuk om te zien hoe de ene pingu´n een pebbeltje wegpikt van het nest van een ander om bij het eigen nest te leggen. Hoeveel pebbeltjes heb je nodig? De kwallen vond ik heel mooi. Ze zweven echt door het water. Maar ze zijn niet zo mooi als de (ook) door het water zwevende zeedraken die er uit zien als stokpaardjes met gekleurde blaadjes vastgeplakt aan hun kleine lijfjes. Wat het bezoek echter elke cent waard maakte was het voeren van de zeeschildpadden! Samen met wat vissen en haaien zwommen ze in een tank en kwamen ze  naar boven om af en toe een hapje voer mee te pikken. Mooi om ze echt aandachtig naar je te zien kijken.

Na het aquarium zijn we doorgelopen langs de rivieroever en langs wat parken naar the Royal Botanic Garden. Onderweg liepen we nog door een fietsfestival en konden we een aantal college roeiteams aan het werk zien.  De Royal Botanic Garden is een mooie tuin, met een leuk eettentje in het midden. Daar hebben we lekker wat gedronken en een ijsje gegeten. Wel kon ik de hele tijd een heel hoog fluitgeluid horen, volgens mij was dat om de opdringerige vogels bij het eten vandaan te houden. Na de parken te hebben bekeken liepen we door naar St Kinda Beach. Het is wel een leuk strand met een mooie pier maar er is weinig te beleven. Na een lange strandwandeling zijn we teruggelopen (enorm eind) en hebben we nog wat bijzondere vogels gespot. We waren heel blij toen we na 8 uur aan het avondeten zaten! De rest van de avond hebben we doorgebracht met kaarten in het hostel. We hebben er een paar leuke Australische kaartspelletjes bijgeleerd.

Dag 6: De dagtour Pingu´n Parade stond voor vandaag gepland. We zouden pas om 11:40 worden opgehaald dus daarvoor zijn we nog even naar de Queen Victoria Market om de hoek wezen kijken. Dit is een hele grote markt met souvenirs, rotzooi en veel eten. We hadden op iets meer kwaliteit gehoopt maar je kan niet alles hebben. Wel vonden we beide een mooie grote en goedkope boemerang! In de dierenwinkel in de buurt hadden ze puppies en kittens in de etalage. Ontzettend schattig natuurlijk maar ook ontzettend sneu om zulke kleine kindjes opgesloten te zien zitten in kleine glazen bakken zonder moeder, en soms zelfs zonder gezeldschap! En om niet te beginnen over de vogelafdeling. Daar werd ik bijna boos van. Zo veel vogels bij elkaar in kleine kooitjes…

Toen we eindelijk werden opgehaald voor onze tour bleken we bijna de laatste in de bus te zijn. De plekjes waren opzich nog wel goed en het uitzicht was deze keer toch niet zo belangrijk als op de Great Ocean Road. We gingen btw met Wildlife Tours. Wel een aan te bevelen touroperator! Deze keer hadden we een gids met een steekje los en zaten er voornamelijk Amerikaanse meiden en Britten in de bus. De 1e stop was er ÚÚn waar ik erg lang op heb gewacht: flying foxes bekijken! Aan de Yarra River die ook door Melbourne loopt ligt een park waar duizenden vliegende honden in de bomen hangen. Deze fruit etende vleermuizen zijn groot en hebben een mooi kleurtje. Ze zien er best schattig uit in tegenstelling tot de kleine bloedzuigertjes.  Veel waren zich aan het rekken en strekken en sommigen vlogen rustig rond.

Vlak voor Phillip Island, waar de Pingu´ns zich bevinden, zit wildlifepark Maru. Hier kan je o.a. kangaroos en walibies voeren. We waren als kindjes zo blij. Vooral omdat in bijna alle buidels een kleine joey te zien was, benen of hoofd. We zullen hier niet te veel foto’s van plaatsen, maar ik kan zeggen, we hebben er een heleboel (a).

Hierna reden we door naar een schattig dorpje om te lunchen. Ik ging naar de bakker, waar ze heerlijke gebakjes en goede koffie hadden! Er kon geen hap meer bij toen ik weer in de bus stapte..

Eenmaal op Phillip Island hebben we wat rondgereden en gekeken. Het is wel een mooi eiland maar voor ons waaide het een beetje te hard. Toen het tijd werd voor de pingu´ns was het gelukkig  redelijk fijn weer. Elke avond komen duizenden little pingu´ns (fairy pingu´ns) aan land om naar hun holen te gaan. Bij de plek waar de meesten aan land komen is een podium gebouwd met verlichte paden om de kleine beestjes te bewonderen. Na een lange terugweg waren we rond middernacht thuis.

Dag 7: Vandaag hadden we wel een chilldagje verdiend. Maartje was vroeg op stap en ik heb lekker uitgeslapen. We hadden een winkel gezien met superschattige knuffeltjes waar we perse heen wouden. Een soort vrouwelijk instinct zullen we maar zeggen.. Net buiten de stad moesten we ook nog wat gebouwen bekijken. EÚn van die gebouwen bleek het Melbourne Museum te zijn waar wij arme studentjes gratis naar binnen mochten! Ik ben blij dat we dat hebben gedaan want het was zeker de moeite waard. Naast honderden opgezette dieren uit de hele wereld, en zo’n beetje elke kever die je je voor kunt stellen, hadden ze T-rex neergezet, een vliegende dino, afdelingen over het menselijk lichaam, oude tramwagens en ga zo maar door. Midden in het museum hadden ze nog even een bos gepland. Allemaal mooi gedaan en weinig wat niet leuk was om te zien.

Dag 8: Onze laatste dag in Melbourne, op het vliegveld bleek onze vlucht geannuleerd dus we kregen twee uur extra in Melbourne airport… We kwamen uiteindelijk nog wel precies op tijd in Sydney aan voor het Malloney’s buffet. Zelf koken hadden we geen puf meer voor. Na het eten hebben we nog even Sydney onveilig gemaakt.

Dag 9: Het werd tijd voor nog een Sydney hoogtepuntje > Taronga Zoo met de veerboot. In de haven viel ons eerst op dat daar de gigantische Holland-Amerika lijn in het water lag. Die verwacht je niet zo snel in Sydney. Onze veerboot zat vol met schoolkinderen op excursie.  Bij de dierentuin aangekomen zijn we met de kabelbaan omhoog over de dierentuin gegaan. We konden de olifanten mooi zien spelen. We hebben de zeeleeuw  en –vogelshows bekeken en genoten van alle gekke beesten.  De vorige keer  dat ik er was waren de krokodillen zoek. Deze keer lagen de monsters op hun strandje zich te showen. Wat een beesten! Het uitzicht op de stad was ook weer super. Maar na een paar uur was het toch tijd om terug te varen.

Dag 10: Willem heeft ons vroeg wakker gemaakt om naar Melbourne te vliegen, naar Tim en de MotorGP op Phillip Island. Toen zijn wij vroeg naar het strand gegaan om deze keer wel te zonnebaden, zwemmen en nog wat extra kleur te krijgen. Na een paar uur kwamen helaas de wolken toch voor de zon en zijn we naar de stad terug gegaan. We hadden zo mooi extra tijd voor Paddy market (Chinese markt in Chinatown) om souvenirs te zoeken en daarna in de stad nog ff te shoppen.

Dag 11: Na het rustige dagje gister was het tijd voor een nieuwe wandeldag. We zijn naar Hyde Park en The Royal Botanic gardens geweest. Toen werd het tijd om energie op te laden bij de Starbucks. ’s Avonds hebben we Australische wijntjes gedronken, filmpjes gekeken en uitgebreid wezen stappen.

Dag 12: Ondanks de korte nacht zijn we er toch vroeg uit gegaan om op de twee uur durende treinreis naar de Blue Mountains te stappen. Het was een mooie treinreis, de helft ging door de bergen en onderweg hebben we Emu’s en bosbranden gespot. Er komen hier geregeld bosbranden voor maar deze waren gelukkig precies op veilige afstand. In de hoofdstad van de Blue Mountains stapten we uit de trein, Kaloundra. Vanaf daar zijn we naar Echo Point gelopen waar mooi uitzicht is over de Three Sisters. Drie rotsformaties aan de rand van een vallei. Van daar zijn we doorgelopen naar het wandelgebied daar in de buurt. We liepen door regenwoud en langs watervallen. De treden die we hebben gelopen waren niet te tellen zo veel maar het was super mooi om allemaal te zien. Overal vlogen geelkuif kaketoes. Ik denk dat we wel weer 20km hebben geklauterd en 5 uur intensief bezig zijn geweest met het gebied verkennen. ’s Avonds hebben we bij Grill’d gegeten, Maartje’s koffers gepakt, een filmpje gekeken en geslapen als een roosje.

Laatste dag: De dag van Maartje’s vertrek.. Het was heel vervelend om mijn zusje te zien vertrekken maar ook heel fijn dat ze hier twee weekjes speciaal voor mij heen gevlogen was! Tot over drie maandjes zusje, ik ga je erg missen tot die tijd ;) Net als de rest thuis!

Post your own travel photos for friends and family More Pictures

Hendrik on

Zegt ze eerste "hopelijk maken we je niet té jaloers" en komt ze daarna met een verhaal waar je alleen maar té jaloers van kan worden, zeker als je de foto's ziet. Het klinkt allemaal erg mooi wat jullie gezien en gedaan hebben! Het klinkt ook alsof Maartje een extra tas mee terug moest nemen voor al het shoppen ;)

suzanne-pascal
suzanne-pascal on

Hi, wat leuk dat julli eook naar de pinguins bij Melbourne zijn geweest! Die hebben wij toen helaas overgeslagen! En al aan het plannen voor een nieuw tripje? Bv richting nieuw zeeland? Geniet ervan! liefs Suzanne en Pascal

saskia on

vol programma met allemaal leuke dingen!, wel fijn dat wij zo op afstand mee kunnen genieten, voldoende om weer even op terug te kunnen kijken en er weer even tegen te kunnen! Geniet ervan!
groetjes Saskia en Steven vanuit Lissabon (ook een beetje mooi!)