Holiday Time - Sunshine to Goldcoast

Lone Pine Koala Sanctuary

Flag of Australia  , New South Wales,
Friday, September 21, 2012

G'day!

Niets zo fijn als vakantie! Ik zal niet te veel details opnoemen, anders blijf ik bezig want het was een super leuke vakantie. Maar hier is een korte (a) beschrijving van onze twee weken Sunshine & Goldcoast.

Na Willems tentamens zijn we direct op vakantie gegaan. Woensdag de 5e hebben we om half 7 's ochtends het vliegtuig naar Brisbane gepakt. Aangekomen zijn we eerst naar ons hostel gelopen (Somewhere to Stay). Heel kleurrijk maar een eind buiten het centrum. De buurt was wel leuk, West End.
We hoorden van een Australisch stel dat we in Parijs hebben ontmoet dat je elke woensdag in Brisbane mee kan met zeilboten. Dit leek ons een goed plan. Ze waren er zelf helaas niet, maar we konden met een leuke crew mee. We zaten op een 45 footer met een fanatieke kapitein. Elke woensdag hebben ze een kleine zeilrace en onze boot zat bovenin het klassement. De boot heet niet voor niets de SuperGoose! Na de wedstrijd hebben we samen nog wat biertjes gedronken en zijn we in de stad weer afgezet. Doodop hebben we heerlijk hamburgers gegeten bij Grill'd Healthy Burgers. Echt aan te bevelen deze heerlijke burgers en wedges! Gelukkig zit de keten overal :P..

De volgende dag hebben we Brisbane onveilig gemaakt. De Royal Botanical Garden is hier nog mooier dan in Sydney, en overal lopen Iguana rond :)! Ook hebben we een gratis tour door het parlementhouse van Qld gehad. Mooi gebouw om te zien, en volgens mij hebben ze dezelfde rode tegels die in de boerderij op de grond lagen voor de verbouwing!
De stad zelf is mooi, maar niet echt indrukwekkend. Wel leuk winkelen overigens. Veel leuker nog zijn de City Beaches! Strandjes en zwembaden langs de oever van de rivier waar je gratis kan zwemmen. Het is er ontzettend schoon en super mooi!  Als we meer tijd hadden had ik hier wel langer willen blijven.

De volgende dag hebben we onze huurauto opgehaald bij Travellers Autobarn. Een oranje Ford Falkon 4L. Hij reed ontzettend lekker en was spotgoedkoop. We zijn meteen doorgereden naar Hervey Bay waar we om 4uur moesten zijn voor onze instructies voor 3dagen Fraser Island. Totaal overbodig natuurlijk zo'n instructie, maar nu hebben we wel Hervey Bay kunnen bekijken en boodschappen kunnen doen. Het hostel waar we hier sliepen (Friendly Hostel) was indrukwekkend goed. We hadden zo'n beetje ons eigen appartementje, fatsoenlijk bedje, mooie kamer en een superschattig teddybeertje op bed.

Zaterdag de 8e zijn we vroeg met een groep naar Fraser Island gereden. 19 Reisgenoten: 4NL, 5Duitse kerels, 4 Engelse dames, 1 Canadees koppeltje, 3 Italianen en 1 echte Aussie reisleider.
We reden met 3 auto's, wij reden in een Toyota landcruiser. Willem heeft natuurlijk meer dan de helft van de tijd gereden ;).
We besloten naar Fraser te gaan op aanraden van een aantal anderen. Het staat op de World Heritage Listing, het grootste zandeiland ter wereld.
Vooral het rijden over het eiland was super! Het eiland zelf is wel mooi, maar er zijn mooiere plekjes in AustraliŽ. Het mooiste zijn Eli Creek, Lake Wabby, Champagne Pools en Indian Head. Het bekendst op het eiland is Lake McKenzie, maar dit meer viel ons erg tegen. Ook waren Wanggoolba Creek en Pile Valley leuk. Hier konden we het sub-tropisch regenwoud van het eiland bekijken.  We sliepen net achter het strand in tentjes op 1cm dunne matjes. De eerste nacht heb ik dan ook niet geslapen, en de dag erna viel ik van moeheid bijna gelijk in slaap. Ook waren er bij het kamp geen wc's. Nou, ik ben geen schepjes figuur, dus gelukkig reden we elke ochtend naar normale toiletten. Ook werden Willem en ik een keer bij het sterren kijken achtervolgt door een dingo. Dingo's op Fraser Island zijn de laatste jaren steeds agressiever geworden dus we waren blij dat we de aangeraden stok mee hadden om hem op afstand te houden.

Na Fraser zijn we doorgegaan naar vrienden van Willem's ouders die in de buurt van Brisbane wonen. Jim en zijn zakenpartner Paul zijn Amerikanen die in Cooroy een prachtig landgoed hebben waarop ze cottages verhuren. Ze nodigden ons uit om een nachtje te blijven slapen. Het was heerlijk om weer een keertje in een fatsoenlijk bed te slapen. Jim raadde ons aan om die dag in Noosa Heads rond te kijken en 's avonds met hem en Paul uit eten te gaan.

Noosa Heads is echt een mooi stadje. Mooi strand, en leuk national park met een klif. De dame in het infohuisje zei dat er die dag langs het kustpad van het park 3 koala's waren gezien. We gingen natuurlijk op zoek! Na twee uur nog steeds geen koala gezien, maar het was wel heel mooi. Op de terugweg zagen we iemand omhoog een boom in kijken, en inderdaad, er zat een koala in! Echt supercool om je 1e koala in het wild te zien! Ik was zoooo blij! We zijn een poosje blijven kijken en toen terug naar Jim & Paul gegaan voor de rest van de avond. Ze hebben trouwens twee super lieve grote grijze honden die ervoor hebben gezorgd dat ik mijn hondjes thuis wel erg mis.

Jim ging voor zaken 's nachts naar New Zealand, dus zijn we de volgende dag met Paul naar de markt geweest in het dorpje verderop. Ik heb nog nooit zo'n tropische markt gezien. Het was ook best groot. Blijkbaar is het op zaterdag nog groter, maar daar konden we niet op wachten.. Ik heb een stenen beeldje van een vogelbekdier gevonden, gemaakt door de plaatselijke steenhouwer, en we hebben speciaal voor Paul poffertjes gehad! Het is opvallend hoeveel plekken hier Dutch poffertjes verkopen haha.. Geslaagd marktje kun je zeggen.
Na de markt werd het tijd voor wat meer van de Sunshine Coast. Onderweg probeerden we nog kangaroes te zoeken, we hadden er nog steeds geen gezien. In plaats daarvan kwamen we uit op een plek waar we een ongelofelijk mooi uitzicht over de omgeving hadden (Wild Horse Lookout). We zijn daarna naar Coolum Beach gegaan, erg mooi strand, en daarna door naar Caloundra voor de nacht.

De volgende bestemming was Byron Bay. Dit is een stadje waar een relaxt hippie sfeertje hangt. Het waaide nogal hard die dag, dus strand zat er niet zo in. Wel is het hostel waar we verbleven erg apart (Arts Factory Lodge). Ik had het daarop uitgezocht. We sliepen met z'n tweetjes in een soort tenthuisje in de buitenlucht met nog wat van deze accommodaties in een rondje langs een pad. Overal kunstige hippieachtige dingetjes en datjes, heel vrij en gezellig opgezet. De mensen die er verbleven waren dan ook vooral opvallende hippietypes.

1 Dagje Byron Bay vonden we echter wel genoeg dus de volgende dag stond Surfers Paradise op het programma. Met een detour langs het Springbrook National Park. Dit is ťťn van de kleinere nationale parken. Omdat we niet zo veel tijd hebben leek het ons onverstandig om uren te verdwalen in grote bossen als we ook mooie dingen in kleinere parken kunnen zien. En er waren inderdaad leuke dingen te zien. We reden eerst naar een natural bridge met een kleine waterval die in een grot met gloeiwormen uitkwam. Vervolgens reden we door naar andere watervallen. Hier hebben we een 12+km lange wandeling naar het bassin van de waterval gemaakt en weer terug. Het had de laatste 7 weken niet geregend dus normaal zal de waterval veel groter zijn geweest, maar nu konden we er zelfs onderdoor lopen. Erg leuk en romantisch!
Wel moesten we er komen door over erg smalle bergwegen te rijden. Ik ben blij dat Willem achter het stuur zat. Soms is het wel ff stressen ;). Wel is het heel mooi om door het echte AustraliŽ te rijden. Er zitten hier zo ongelofelijk veel boeren, overal zie je weilanden met een paar koeien.

Rond de middag zijn we verder gereden naar Surfers Paradise. Dit is een soort Miami van AustraliŽ aan de Goldcoast. Veel hoogbouw en veel activiteit. We hebben hier rustig wat rondgekeken en 's avonds was er aan de boulevard nog een marktje met van alles en nog wat.
De volgende dag waaide het wat minder en heeft Willem in de Pacific gezwommen. Mij veel te koud, maar voor mijn bikkel natuurlijk prima te doen. Ik kan het trouwens niet echt 'Surfers' Paradise noemen, er mocht bijna nergens Łberhaupt gezwommen worden (lag vast aan die dag), Daarna zijn we ergens anders aan de Goldcoast geweest, Bilinga. Hier was het wel een waar surfparadijs. Er lagen tientallen in het water, super mooi strand, en verderop was er zelfs een surfwedstrijd gaande. Dit was dan ook een kleiner plaatste met minder tourisme en meer Aussies. Hier hebben we weer lekker Grill'd burgers geluncht

Ondertussen was het alweer zaterdagavond en maandagochtend ging onze vlucht. Omdat we onze laatste zondag naar het Lone Pine Koala Sanctuary wilden zijn we naar ons eerste hostel in Brisbane gereden. Na 2 weken hadden we nog steeds geen enkele kangaroe in het wild gezien, tijd dus voor een grondige zoektocht. We zochten een plek op de kaart uit met veel weilanden en weinig hoogteverschil en gingen zondagochtend om 6 uur richting platteland (Kangaroes spot je het best tussen zonsondergang en zonsopgang). Na een heel eind rijden zaten we in Kerry, nog niet eens een dorp te noemen, en zag ik in het veld naast ons iets groots zitten. Blijken het 3 Š 4 kangaroos te zijn! Twee gigantische en in ieder geval 1 kleinere. We hebben de auto aan de kant van de weg gezet en mooie foto's gemaakt. Ze zaten geinteresseerd naar ons te kijken maar kwamen ons helaas niet van dichterbij bekijken. Op de terugweg naar Lone Pine zagen we nog een gigantische aan de kant van de weg staan. Hij moet bijna twee meter lang zijn geweest, en was van plan de weg over te steken tot Willem toeterde. Dat was geen klein deukje geweest...

De Lone Pine Koala Sanctuary was echt fantastisch! Ik was al twee weken aan het uitkijken naar koala knuffelen, en het eerste wat we deden toen we binnen waren was naar de koala's om met Livia van 8 jaar oud op de foto te gaan! Ze had enorm grote klauwen en het is een apart gevoel hoe goed ze zich aan je vast weten te klampen. Ik had een bruin shirtje aan en ze dacht vast dat ik een boom was want ze wou niet echt loslaten. Een echte koala knuffel :D!
Er zijn meer dan 100 koala's in het park en ze zien er allemaal anders uit. Enorm snoezige beestjes zijn het!
Ook waren de kangaroes heel leuk! Ze hebben in het park een groot omheint gebied waar tientallen verschillende maten kangaroes en walibies rondlopen en je kan ze voeren. Je koopt een zakje voer, loopt naar een kangaroe toe en hij hapt het netjes uit je hand. Heel leuk en omdat het zo ongewoon is, ook erg verslavend. We zijn er twee keer binnen geweest om fotosessies te houden en kangaroes te aaien. Ze zien niet zo van het knuffelen helaas, maar zelfs kleine kindjes kunnen rustig de grote versies aaien.
We waren ook net op tijd voor het voeren van de Lorakees. Machtig mooie gekleurde vogeltjes! Willem had ze op een gegeven moment zelfs op zijn hoofd.

Na 4 uur was het ook wel weer tijd om terug naar Brisbane zelf te gaan. We moesten de auto nog wassen en onze koffers alvast pakken. Er bleek aan de zuidoever een Festival of Lights aan de gang te zijn, we zijn even wezen kijken, hebben lekkere pannenkoeken gegeten en hebben als laatste de indrukwekkende lichtshow meegepakt. Vroeg naar bed voor de maandagvlucht terug.

We hebben echt een super leuke tijd gehad en raden iedereen met genoeg tijd/geld aan om die kant op te gaan! Eigenlijk moet je er nog een weekje aan vast knopen om ook de Whitsundays te bekijken, maar nu hebben we een goede reden om die kant nog een keertje op te gaan.

Willem heeft zijn 1e kwartaalcijfers ook binnen, beide High Distinctions! 8.5 & 8.6..
Als hij zo door gaat slaagt hij nog Cum Laude (H)!

Liefs en Cheers

10+ dolfijnen - Indian Head
10+ haaien - Indian Head
10+ manta ray - Indian Head
10+ schildpadden - Indian Head & Champagne Pools
Ontelbaar veel vogels (o.a. kalkoenen), iguana en spinnen

saskia/steven on

ha we hebben het eerste comment! weer genieten!, we herkennen veel van wat we zelf gezien hebben , maar ook weer veel nieuwe dingen: we moeten toch weer terug! Leuk dat je een lijstje bijhoudt van het gespotte wildlife! Wat een geweldige slang daar in het sanctuary! ik neem aan niet giftig?? hij leek wel wat op onze slang in Dorrigo, misschien iets grijzer. Groetjes uit herfstig NL

Zwannie en Henk on

We hebben jullie van het begin af aan met plezier gevolgd en we genieten steeds weer van de verhalen en de foto's. Fijn dat jullie het naar de zin hebben en leuke dingen ondernemen. Goed dat het met de studie ook voorspoedig gaat. Willem van harte gefeliciteerd met je verjaardag en we wensen jullie nog een heel goede tijd daar. Geniet ervan. Groeten H & Z.