Hanoi

Trip Start Oct 10, 2006
Trip End Dec 10, 2006

Flag of Vietnam  ,
Saturday, November 18, 2006

18 nov - sa har vi da anlant till Hanoi, ny guide och chauffor. Efter frukost hamtades vi och akte till Ho Chi Minhs mausoleum. Nu har vi sett bade Mao och Ho i sina kristallkistor. Det var bra mycket trevligare har i Hanoi. Efter mausoleet promenerade vi till hans hem och sag hur han bott och darefter till ett museum som som handlar om hans liv. Mycket intressant, ett nytt perspektiv.
Pa kvallen sa blev vi skjutsade till en teater dar vi fick uppleva The Puppet Show, en fantastisk uppleveles dar massor av dockor i alla skepnader spelade teater. Nagot svart att beskriva men nagon av de bilder som (kommer senare) kanske kan beskriva vad vi sag

19 nov. Da Chefsekreteraren insjuknat (fatt overta min forkylning) far jag forsoka beskriva dagen aktiviteter...Den gick med bil ca 10 mil soderut fran Hanoi ner till kusten.En underbar omgivning med oandliga risfalt omgivna av mycket hoga,branta berg, det kallas for Halong Bay in Land.

Dar gjorde vi en 6 km lang battur med en man som bade rodde med fotterna och handerna
samt hans dotter som paddlade. Pa vagen tillbaka fick Bjorn overta paddlandet.

20 nov - idag har vi varit i Halong Bay (Tonkienbukten), akt en bat ute bland oarna och aven stoppat for att kolla pa grottor. Osannolikt landskap. Dagens upplevelser har tagit hela dagen och slutade i skyfall och askvader, som gjorde att vi fick vada tillbaka till hotellet med vatten over knana. Bilder kommer.

Nu stanger vi poden for Vietnam for denna gang (men vi kommer igen i slutet av manaden). Sammanfattning: otroligt vackert med en oandlig potential men naturligtvis oerhort eftersatt. Trafiken ar outhardlig!! Det gar inte att beskriva dessa scooters som svarmar omkring en hela tiden, inga trafikljus och riktiga overgangsstallen - maste upplevas. kreatur som gar pa motorvagen, cyklister med varldens last - otrooooligt helt enkelt!

Varmt, vi svettas sa till den milda grad att kladerna blir vata, nar vi suttit pa en stenbank i HoiAn och reste oss upp lamnade vi vata stjartmarken efter oss. Darfor ser vi inte sa bra ut pa korten, but bear with us....

Den vietnamesiska maten ar god men vi borjar bli lite trott pa att ata pa kaffeassietter ratt pa ratt pa ratt upp till 7 st innan det ar klart. Goda men det blir bara for mycket tva ggr om dagen. Imorgonbitti aker vi till Laos - nya rapporter kommer darifran.