Ho Chi Minh/HoiAn, Hue

Trip Start Oct 10, 2006
Trip End Dec 10, 2006

Flag of Vietnam  ,
Tuesday, November 14, 2006

14 nov - lamnade vi HongKong utan storre saknad. Vi tyckte det var en forfarlig stad, med alla dessa skyskrapor, dalig luft - sa dit atervander vi aldrig.

Pa kvallen gick vi ombord pa var 4:e jumbojet som flog oss till Saigon. Harligt att se sitt namn pa stor skylt pa flygplatsen och chauffor som tog hand om bagage etc. Nu kommer vi att sla av pa takten betydligt. Har ar VARMT! Bjorn har tyvarr blivit forkyld sa han kampar pa i varmen.

15 nov - vid lunchtid, som bestamt, dok var guide Luc med chauffor upp. Vi akte ivag till en "lackfabrik" som gor mobler, vaser, tavler utifran tra som slipas och lackas och slipas och lackas och handmalas, hur manga ganger som helst. Otroligt vackra saker. Darefter blev i skjutsade till en vietnamesisk restaurang dar vi at lunch. Sen kordes vi till flygplatsen och kl 16 sa lyfte vi for trip mot Danang. Nar vi var 900 m fran marken sa drog flygkaptenen pa igen och upp for vi for att borja om inflygningen. Det var visst besvarliga vindar over landningsbanan.

Val nere vantade var nasta guide, An, och chauffor pa oss. Vi bor pa ett helt fantastiskt hotell, hotell Glory, vackra rum och harlig pool. An tog oss sen till en kinesisk restaurang dar vi traffade pa ett tyskt par och sen blev omringade av fransman. Mycket europa plotsligt.

16 nov - Dagen borjade tidigt, An kom och hamtade oss kl 09 och sen var det fullt program fram till kl 17 nar vi kom till hotellet i Hue. Forst HoiAn, vilket ar en helt fantastisk liten stad med manga sevardheter och vi har nog sett dem alla. Darefter en utsokt lunch pa en japansk restaurang. Sen en ganska lang bilfard over ett bergspass pa vag mot Hue. Avstandet mellan Danang och Hue ar ca 85 km pa ganska kurviga vagar och med myriader av mopedister och cyklister, farandes i alla mojliga riktningar. Skont att sitta i baksatet. Kl 19 kommer An och hamtar oss for att eskortera oss till kvallens restaurang, som skall vara en hojdare. Vart hotell ar jattefint med pool pa 7 vaningen. Vi stotte ihop med ett norskt par daruppe och ev sa traffs vi i baren senare ikvall.
Kolla dagens bilder!

17 nov - Hue, en gang Vietnams kejsarstad, blev hart drabbade av Tet-offensiven 1968. Pa vardsarvslistan finns deras "Forbjudna Stad" som successivt byggs upp. Dagen borjade med en harlig battur pa Parfymfloden upp till Lyckans Torn. Vi har nu lart oss skillnaden pa pagod och tempel, det forstnamnda tillagnas buddismen och det andra arar gamla kejsare, och inte minst sett flera av bada sorter. Vad vi lar oss! Pa eftermiddagen drabbades vi av var forsta forsening, vart flyg till Hanoi var 2,5 timme forsenat. Kl 18.30 landade vi i Hanoi, dar President Bush med fru landat nagra timmar tidigare. Har ar fullt med honoraries for apec och wto-moten.