HongKong

Trip Start Oct 10, 2006
Trip End Dec 10, 2006

Flag of Hong Kong  ,
Saturday, November 11, 2006

Har anlant till HongKong. Pa Pekings flygplats, nar vi stod for att checka in, sa vem kommer gaende om inte Ingvar Kamprad, utan folje, barandes pa sin egen vaska - han ar verkligen enastaende.

Flyget till HongKong gick via Seoul - darifran till HongKong flog vi var 3:e jumbo nagonsin. I satet bredvid fick vi sallskap av en sydkoreansk professor i computer graphic, 68 ar ung, som var pa vag till Sydafrika for forelasningar. Han hade varit i Stockholm-Kista och Uppsala flera ganger. Detta ar det roliga med att resa - sa manga moten! Glomde en sak; var medresenar tyckte det var synd att vi inte varit i Seoul ocksa pa var resa. Faktum var att vart uppehall pa sydkoreansk mark blev intensiv, to say the least, vi landade forsenade och dockade gate 48 kl 19 och vart flyg gick fran gate 6 med boarding kl 19.30. Vi forsokte fa hjalp av markpersonal med transport men dom bara sa: hurry you are very late - sa vi sprang och sprang och kl 19.25 stod vi vid var gate! Missade alla fina butiker pa flygplatsen som nog ar bland det storsta vi sett i flygplatsvag nar det galler utbud av butiker.

12 nov - sondag. Upp med tuppen och ute for nya upplevelser kl 9. Vi har gjort HongKongs centrala delar och kan konstatera att luften ar ratt risig, trafiken hemsk, skyskraporna avskrackande. Tank att bo pa liten yta 35-40 vaningar upp i luften. Vi tog farjan aver till Central och darifran avancerade vi upp till Victoria Peak, men hanforande utsikt (om det inte vore for diset) at alla hall och kanter. Vi tog oss upp med the tram way som stundtals kandes som lodrat bade uppat och nedat. Efter Central tog vi farjan tillbaka till Kowloon och vandrade nere vid hamnen. At sen farsdagslunch. Tillbaka till hotellet gjorde vid podjob (la in bilder) och sen tog vi en kvallspromenad. Som senior akte Bjorn gratis - det gillade vi.

13 nov - mandag. Har akt turbojetbat till Macau. Gatt igenom passkontroller med immigrationskort att fylla i for bada destinationerna. Vi trodde att det var som att aka till Aland!! Tyvarr hann vi inte se den portugisiska delen av staden, vi landsteg i hamnen och mitt i det som haller pa att byggas upp som ett Las Vegas. Vi hade tankt oss att besoka Sun Yan-Set's bostad (vi har just lart oss att Sun Yan-Set vars 140-arsdag var igar - ar mannen som startade revolutionen 1912 och drev den siste kejsaren ut ur den forbjudna staden) dar han tidvis hade bott. Men det blev oss faktiskt overmaktigt. I morgon lagger vi in bilderna fran idag.