Beijing, Xian, Badaling

Trip Start Oct 10, 2006
Trip End Dec 10, 2006

Flag of China  ,
Saturday, November 4, 2006

Hej igen alla som foljer oss, igar angjorde vi Peking.

Det borjade inte helt latt. Pa planet fick vi var sin plastpase med 3 lappar, den ena fyllde vi i (det var tulldeklaration) dom andra 2 lag med kinesiska tecken uppat sa vi kande oss inte berorda av dem!!! Forsta baklaxan fick vi nar vi skulle passera en halsokontroll, den ena av lapparna, den andra baklaxan fick vi i immigration, det var den tredje lappen vi skulle fyllt i. Allt nog till sist var vi igenom trots att vi fick stalla oss sist 2 ggr i 2 koer.

Direkt inne i ankomsthallen, blev det lite kaotiskt. Vi visste ju inte hur vi skulle ta oss in till vart hotell. Men vi hittade en turistinformation och innan vi var klara hade vi kopt biltransport till hotellet, flygbiljetter t/r Xian pa tisdag over dagen samt guidad tur till muren och Ming-gravarna pa torsdag. Sen akte vi in till hotellet och kl 17 ringde vi till Rickard Westerberg, som vi traffade och at middag tillsammans med.

Idag, sondag, har vi varit pa Himmelska Fridens torg. Imponerande. Har i Peking pagar China/Africa Forum som vi marker av genom avsparrningar och poliser och vakter och aterigen poliser och vakter. Vi har ocksa hunnit med att besoka osannolika Silk Market, den valkanda marknaden dar man koper kopior av fina marken. Sma sota kinesiska flickor (mest) har forsokt pracka pa oss markesvaror med argumentet "billigare an Ullared" - det kanns lite som Kanarieoarna pa 70-talet, sa manga svenska turister har.

Vid besoket pa Himmelska Fridens Torg blev Bjorn och jag foremal for 3 kinesiska flickors intresse. Vi maste ha sett ut som gamla klenoder for de ville var och en bli fotograferad med oss tva. Vi trodde forst att de ville att vi skulle ta kort pa dom, men sa var det inte, utan tvartom, sen forsvann de glatt fnissande.

Kl 19 ska vi bada tva fa fotmassage pa hotellet, 45 min for 60 kr, de ni! Det blir skont for dom stackarna har fatt traska i mer an 5 timmar idag.

Mandag 6 nov - idag smaskar ni pa GA-bakelser antar jag. Har har det varit blasigt och kallt ca 9 grader, sa vi borjade dagen med att aka till OS-omradet men kunde inte se speciellt mycket. Vi unnade oss i alla fall en lyxig frukost pa Beijing Continental Grand Hotel i OS-byn. Darefter akte vi till SilkMarket igen, sa nu ar vi klara med shoppingen.

Tis 7 nov - Xian
Vilken upplevelse!!!! Vi bor ett kvarter fran Pekings centralstation och darifran gar en shuttle bus till flygplatsen, sa kl 07.45 tog vi den. Flygtiden till Xian var 1,5 tim, kl 12 landade vi. Japp, nu ar vi har - hur kommer vi till terrakotta armen? Vi var som vanligt daligt palasta om Xian och hade uppfattningen att det var val en liten hala pa den kinesiska landsbygden (storlek Sundsvall ungfar). Fel, fel, fel!!! Den har 9 milj innevanare, var tidigare Kinas huvudstad! Sa raskt beslot vi oss for att kopa oss fria genom att ta en egen bil med chauffor som skulle se till att vi fick se terrakotta armen och dessutom absolut vara pa flygplatsen senast kl 18 for att hinna med vart flyg tillbaka.

Kl 13 akte vi fran flygplatsen och pa de basta av nybyggda motorvagar. Efter 30 min - totalstopp pa motorvagen. Leo (var chaufforen) backade resolut ca 1 km och tog av motorvagen, sen fick vi vara med om en detour som nastan ar obeskrivlig. Se bilderna! Vagen gick genom sma kinesiska samhallen och standarden var samre an Notbolandsvagen i varsta tjallossning. Vi befann oss mer pa vanster sida an hoger, ideligen tutande att har kommer vi och vi ska fram forst! Efter ca 40 mins skrackfard var vi sa framme vid terrakotta armen - och den var vard varje uppoffring. Vilken ofattbar upptackt. Mannen som gjorde upptackten (bonde som 1974 gravde efter vatten och fick upp lerskarvor och krukor) ar idag 79 ar och kommer varje dag till utstallningen, sa vi sag en skymt av honom.

Efter terrakotta armen blev vi transporterade till Kejsarens Masoleum, som armen vaktade och darefter till ytterligare en sevardhet, namligen en hot spring som haft manga dignetarer som besokare genom aren, nu aven vi. Darefter tillbaka till flygplatsen och landade i Peking kl 22. En fullmatad dag. Nar vi kom till hotellet, gick vi i baren och tog oss en whisky innan vi gick for att mota John Blund.

8 nov - idag borjade vi med att ga till internetcafeet och lagga in bilderna fran igar. Sen promenerade vi raskt bort till Himmelska Fridens Torg, dar man nu tagit bort alla avsparringar fran China/Africa-motet, sa vi kunde strosa runt. Hade tankt ett besok i Mao masoleet men det stangde redan 11.30 - sa vi far kila dit pa fredag och kolla in honom. Vi gick sedan till Den Forbjudna Staden, som tyvarr ar en ganska stor byggarbetsplats (skall sakert bli jattefin till OS 2008). Men vi kunde anda fa en bra bilden av prakten har! Har lagt in eftermiddagens bilder i poden.

9 nov - guidad tur till Minggravarna och Muren vid Badaling, samt 2 detours till en jadefabrik och en silkesfabrik. Med i var buss var ett par fran NyaZeeland, 3 amerikanare och en kanadensare, Bob med kinesiskt utseende - som hela tiden blev tilltalade pa kinesiska och inte begrep ett ord! En av amerikanarna, Gil, var inhyrd konsult for OS. Han skall bo har i 2 ar och hjalpa till att fixa bra forutsattningar for cykeltavlingarna 2008. En underhallande typ!

Forsta stopp var vid Minggravarna som byggdes pa 1300-talet av samma Ming-dynasti som byggde Forbjudna Staden. Sjalva gravarna ar inte oppnade for man har inte lost "luft-problemet" men under kulturrevolutionen blev nagra mindre gravkamrar lansade pa sina foremal - en del kunde vi se i en utstallning. Trakistorna tog man hem och gjorde mobler av !!!!

Sen blev det The Great Wall! Vilken kansla att se den i verklighet och att ga pa den. Bjorn gick anda upp till toppen, men jag valde att stanna langre ner pa muren, som ar bitvis mycket brant. Och som guiden sa, det ar lika manga steg uppfor som nerfor! Han berattade aven att det hade dott en kines pa varje meter mur som byggdes och den ar
10000 km lang!

Summering fran Peking; vi ar positivt overraskade over hur ren staden ar, vilka vackra byggnader man bygger, ljussattningen av byggnaderna - mycket spektakulart pa kvallarna med alla ljusen - alla byggprojekt som pagar overallt. Hur billigt det ar med mat pa restauranger, taxiresor etc. Vad vi upplevt som negativt ar faktiskt hur bullriga kineserna ar, hur lite hansyn de visar. Kontrasten mot de servila, forsynt bugande japanerna ar stor. Men, de har slutat spotta pa trottoarerna, som man hort talas om.

Nu stanger vi poden fran Peking. Imorgon flyger vi till HongKong.