Tokyo

Trip Start Oct 10, 2006
Trip End Dec 10, 2006

Flag of Japan  ,
Sunday, October 29, 2006

Konnichiwa (hej) pa er kompisar i Sverige!

Imorse var det sondag och aloha i Honolulu och nu ar det mandageftermiddag i Tokyo - hej vad det gar. Tack for alla glada mail hemifran, det ar sa roligt att hora att vintern borjat annonsera sin ankomst nar man sjalv befinner sig i behaglig temperatur.

Nagra bilder har vi inte hunnit med an, om en stund skall vi ga ut och forsoka att inte virra bort oss i Shinjuku. Fortsattning foljer. Hotellet har gratis internet access, men ar inte lika fint som pa Hawaii ganska ansprakslost faktiskt men det far duga.

31 okt - igarkvall gick vi ut for att leta matstalle. Efter manga ratade beslot vi oss for att forsoka oss pa ett matstalle, som hade en svensk tunnelbanetrappa ner fran gatan. Vi traskade ner, jag forst och Bjorn avvaktande efter. Traffade en vaenlig ung man som sa sig kunna lite engelska och det var verkligen med betoning pa lite. Vi beslot oss for att stanna och ata. Det visade sig vara en alldeles fortjusande restaurang med sma rum med gasvavsvaeggar. Vi bestallde nudelsoppa och vad, vi trodde, flaskfile. Den visade sig vara sma grillade revbensspjall helt underbart goda och soppan inneholl jumborakor och annat smatt och gott. Urgott och mycket prisvart. Vi trodde det skulle vara dyrt att ata i Tokyo men hitintills har det varit mycket rimligt.

Vi hade hoppats pa att kunna gora nagra guidade turer under tiden vi ar haer men tyvarr maste man boka 3 dar i forvag, sa den enda dag som skulle funka var fredag och den visade sig vara en helgdag har i Japan. Sa vi far fortsatta med att sightseea pa egen hand. Idag har vi blivit riktigt haja pa Shinjuku-distriktet men gissa om vi gatt! Laest karta och gatt at fel hall etc. Men hem till hotell har vi kommit och uppdaterat poden har vi gjort med Microsoft pa japanska, man far gissa sig till hur man skall komma vidare. Men ratt nojd med mig sjalv, sa slutar jag sa haer foer idag.

1 nov - VI HAR GJORT DET! Akte tunnelbana i morse i varsta rusningen och fran den station dar man trycker in folk i vagnen. Det ni!

Dagens utflykt blev till en helt annan del av Tokyo, och det var som att komma till en annan stad. Vi tog tunnelbanan till Tokyo Station och darifran gick vi sen till det kejserliga palatset och tradgardarna runt om dar. Pa vag mot palatset passerar man genom Tokyos finanskvarter, dar det ar valdigt prydligt, ingen reklam pa vaggarna dar inte. Efter the Imperial Palace var vi hungriga och gick mot Ginza omradet dar alla de fina modehusen finns. Vid Tokyo International Forum stannade vi och gick in pa ett matstalle och pekade pa en bild och bestallde. Sen at vi med pinnar och slevade i oss maten som var jattegod.

Styrkta av maten vandrade vi vidare for att besoka Sony's showroom - det var fantastiskt, vilken produktutveckling pa allt, kameror, tv, walkmans etc. Glomde beratta att igar hamnade vi i the electronic district och dar kopte jag en klocka som drivs av ljuset, inga batteribyten mer eller uppdragning.

2 nov - Nya djarva mal. I morse tog vi pendeltaget till hamnomradet i Tokyo. En ung flicka kom till var hjalp for att hitta ratt tagstation. Hon gick med oss i flera kvarter, for vi har som vanligt helt fel ute. Vi hade nog faktiskt aldrig klarat detta utan hennes hjalp. Vi tog oss runt till olika sevardheter och avslutade med att ata lunch pa en kinesisk restaurang. Sen tog vi taget tillbaka och gick ut at fel hall fran Shinjuku stationen - sa da tog det ett tag innan vi kom pa ratt spar igen.

Nu blir det inte mera pod fran Tokyo. Imorgon fredag ar helgdag har och vi har bokat ett rum pa ett hotell nara Narita eftersom vi skall flyga ut redan kl 09, sa vi maste val vara pa flygplatsen 3 timmar innan.

Det har varit intressant att vara i Tokyo och vi ar glada over att de guidade turerna inte fanns for oss, darigenom har vi fatt tagit oss fram pa egen hand och vi har ganska bra klam pa atminstone 3 distrikt, som vi gatt, gatt fel, gatt ratt och fel igen etc. Vi har forvanats over vissa saker:

- vi har sett EN enda fargad person
- vi har sett TRE hundar (i koppel)
- vi har sett ca 10 barnvagnar
- vi har sett ca 20 personer med vasterlandskt utseende
- vi har inte hittat ett enda stalle att kopa vykort pa
- alla japaner har samma harfarg och inte en enda lockigt har
- flickorna ar sa smala att i Sverige skulle de varit anorektier
men har ar det helt ok
- i stort sett alla man (unga som aldre) ar kladda i morka kostymer
damerna likasa, mycket diskret i beige, gratt, svart - inget gult
orange, turkos etc sa langt ogat natt
- det ar sa valstadat pa gatorna, ingen slanger sina cigarettfimpar pa gatan
- sa otroligt mycket folk i farten hela tiden

Nu skall det bli spannande med Kina.