Honolulu

Trip Start Oct 10, 2006
Trip End Dec 10, 2006

Flag of United States  , Hawaii
Thursday, October 26, 2006

26 oct - Ankommit till Honolulu. Har ar det varmt och gott. Vi tog en buss till hotellet och efter att ha forsokt komma in i fel rum med var nyckel, laste fel pa en siffra, ordnade det sig. Rummet ligger pa 10 vaningen och ar ett hornrum med dito balkong. Utsikt over golfbanan och kanalen. Nar hungern satte in gick vi ut och tog en promenad ner till Waikiki Beach (som paminner lite om Cannes). Dar at vi en hamburgare och pa vagen hem gick vi in pa Hyatts lyxhotell och bestallde resa till Pearl Harbour - big tour!!! slog vi till pa.

27 okt - Kl 09 utgick var buss till Pearl Harbour fran ett hotell ett kvarter ifran vart. Var guide, Tavita - hawaiian, visade sig vara en bade kunnig, kulturell och underhallande person. Resan till Pearl Harbour tog ca 40 min och turen startade pa ett museum, med utstallning och en dokumentarfilm. Darefter fick vi ta en bat ut till sjalva Memorial, som ar byggt over sjalva Arizona-vraket, dar 1170 personer vilar. Efter den turen, som var mycket hogtidlig, blev det transport till USS Missouri BB - skeppet dar Japan och USA undertecknade freden den 2 sept 1945. Bjorn har verkligen fatt sitt lystmate vad galler Pearl Harbour stillat - och det var ju darfor vi kom hit.

Efter Pearl Harbour gick turen till Honolulu, dar vi sett Diamond Head pa avstand, en vacker kyrkogard, amerikas enda kungliga slott (Hawaii var kungadome innan det blev en stat i USA 1959), Capitol Building och inte minst blivit underhallna med roliga historier av var guide.

Val tillbaka pa hotellet tog vi en ol och nu jobbar vi med poden for att senare nar det morknat ga ut och ata nat asiatiskt.

28 okt - Ater en solig dag! Borjade med en motionspromenad utefter kanalen. Darefter lite frukost och upp pa rummet for att packa for en fm pa stranden. I hissen pa vag ner tog det nagra sekunder innan vi faktiskt forstod att vi horde ratt... personerna i hissen pratade SVENSKA! En familj fran Vilhelmina som just flugit in. Pappan hade fatt en overraskningspresent en resa till Hawaii pa sin 70-arsdag.

Vi har simmat i Stilla Havet och faktiskt njutit av att vara pa en allman badstrand brings back the memories from our trips when we were young.

Imorgon kor vi om er! Fran att ha varit 12 timmar efter sa blir vi dito fore. Undrar om det kanns i kroppen nar man passerar datumgransen?!?!? Vi hors fran Tokyo!