"You got BALLS"

Trip End Aug 10, 2010

The Point Hostel

Flag of Peru  ,
Sunday, July 11, 2010

Torsdag d. 8. juli tog vi en 10 timers Cruz del Sur-bus fra Arequipa til Cucco om natten. Bussen var ALL THAT!. Gigantiske saeder. Kunne vippes saa langt bagover, at man kunne ligge
helt vandret (eller gaa i bro). Ligefoer der var plads til os begge paa et saede. (Her skal det lige fastslaas, at vi ikke paa noget tidspunkt testede dette udklaedt som Pjerrot).

Paa saedet bagved os havde en "Yankee" valgt at indlogere sig. Der blev sat en halv-daarlig komediefilm paa bussens fjernsyn. Vores amerikanske bag-medpassager demonstrede, at han var i besiddelse af baade meget daarlig humor og et grin, som muligvis har ligget til grund for skabelsen af vuvuzelahornet. Han  anvendte dette grin under denne hele bussens
helaftensfilm. Ingen soevn paa bussen. Meget nedadvendte mundvige. Joeden i krise. Ankomst tidligt om morgenen. Vi checkede ind paa vores hostel og listede os ind paa et koejesengsvaerelse. Det viste sig desvaerre at "hoste-prinsessen" og "snorke-kejseren" havde
valgt samme vaerelse. Disse greb chancen og demostrerede, hvordan en duel i strube-snotklat--hakke-lyd gaar til. Alt dette resulterede i, at vi senere paa dagen fik skaffet os et "privat" vaerelse, hvor vi brugte derfor det meste af dagen paa at faa vendt soevnunderskudet og nedkalde forbandelser over nattens aktoerer.

Vores hostel var et "party-hostel" primaert fyldt med stive britere. De fleste ansatte sad stort set hver morgen og skyllede bajere, braekede sig og var ubehoevelde. Lidt irreterende, men til at leve med og vi ville ikke stemples som kedelige voksne, saa vi gav det en chance til...hvilket var  godt.

Byen Cusco ligger centralt i Peru 2500 m.o.h. og har 3 mio. beboerere. Den blev godt og grundigt udforsket i loebet af de dage, vi tilbragte der (naar vi ikke havde naer-doed dueller i
bordtennis med kinesiske skruede bolde paa hostellet).

"Adventure Park Cusco. Bungee-jump ´n´ Slingshot!". Saadan reklamerede vores hostel paa en plakat. Hugo - en lidt rusten og skaev peruvianer - erklaerede paa svedigt rungrende spansk "if you do it, you got BALLS". Vi viklede nogle dollars ud af lommeulden og bestilte lortet.

Vi havde begge bestemt os for udelukkende at proeve et saakaldt slingshot. Ligepludselig blev Joeden grebet af stemningen og bestilte et  bungeejump i tillaeg til dette. Dette foregik saaledes, at en kran i meget seje drag hejsede et bur indeholdende en ung og nervoes Joeden op i 120 meters hoejde. Som en for sent udviklet praepubertets russisk gymnast sprang Joeden elegant ud fra buret med armene strittende til hver side. Elastikken gav efter og Joeden ustoedte
et "Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarghh!". Ufrivilligt gav Joedens krop sig til at snurre rundt, mens han blev saenket ned til jorden. Kvalme. Han var faerdig ned adventure denne dag.

Mit slingshot kan bedst beskrives som et omvendt bungee-jump. Bungee-Elastikken blev spaendt fast til en krog i mit udstyr i nakken og til en krog i jorden. Elastikkens anden ende var
stadig spaendt fast til buret, som kranen hejsede saa hoejt op som muligt. Da den var saa udspaendt som en flitsbue, hang jeg og svaevede en halvt meter over krogen, som var fastgjordt til jorden. Superman-temaet blev sat paa hoejtalerne og jeg forsoegte at lave et "det-her-...-det-er-da-ingenting-ansigt", men jeg var ret sikker paa, at jeg ville doe.3, 2, 1. Klik.... "Aċċċċċċċċiiiiiċċċċċċċċċċiiiiiiiċċċċċċċċ!" (tilbage paa jorden var der faktisk i et kort oejblik uklarhed, om det var Tarzan, et pigekor eller mig der floej afsted). Paa to sekunder var jeg floejet de 120 meter op i luften forbi buret...efter tre sekunder stoppede opaddriften paa 140 meter. Og saa faldt jeg..., indtil jeg blev grebet af elastikken igen. Mit udstyr bestod af seler, hvoraf de to baerende  sad rundt om, hvert laar. Forestil jer, at en gal mand (evt. Skeden, der ikke faar lov til at sidder paa forsaedet i bilen til Bilka) laver en "braendnaelle" paa dit inderlaar. Dette var foelelsen jeg havde oplevede, hver gang elastikken hev i mit udstyr!

Vi havde et par skoere-dans-paa-baren-byture med nogle brittere, vi havde moedt i Arequipa. Virkelig griner! Under den ene bytur forsoegte nogle boern paa gaden (8-10 aar) at "drille" mig for at faa mig til at loebe efter dem. Da jeg saa gjorde det, begyndte de at stikke mig "flade" over nakken. Det hele havde en smag af filmen "Den Fortabte By" ( http://loyapower.files.wordpress.com/2009/09/village-of-the-damned-kids.jpg ), saa jeg
flygtede. En anden aften var vi blevet lokket ind paa et "diskotek" med loeftet "you want free drink, senor?". Diskoteket viste sig at vaere samlingssted for de indfoedte 14-15aarige teenagere, der alle var indehavere af skum til haaret og acne. Vi gik dog forholdsvist hurtigt, da vi saa, at en af dem bar rundt paa en glinsende pistol i sine bukser...

Soendagaften var vi inviteret paa hjemmelavet traditionel spansk aftensmad i form af tortillas af nogle "spaniolere", som vi moedte paa vores trekking tur til Colca Canyon. Til vores store overaskelse involerer spanske tortillas IKKE en broedpandekage med oksekoed, gaucemole og salsa (og sombrerohatte og ordet Ariiiba). Dette er den mexicanske version. I stedet fik vi serveret noget, der mindede lidt om en aeggekage, bare med kartofler i (og uden smag). Mexico vinder stort! Til gengaeld fik vi hjemmelavet sangria