Hasjeberri

Trip Start Jan 10, 2008
Trip End Mar 14, 2008

Flag of Mauritania  , Nouakchott,
Thursday, February 14, 2008

Volgens mij heb ik wel vaker bovenop een berg een stukje zitten schrijven, dit keer is het een berg op 15 km van Atar, Mauritanie. Super uitzicht op de sahara en de stad ope en plek waar nog nooit iemand heeft gezeten. Dit gebeurt me niet vaak, maar het zijn wel de mooiste.

Maar goed, Agadir uit, bus in. Op naar Dakhla. Mijn inzicht liet me weer eens in de steek en als ik van tevoren had geweten dat dit ritje 22 uur zou duren, dan had ik het wel anders aangepakt. Onderweg lekker veel geklooi met mensen / goederen uitladen en na een tijdje had ik het ook wel een keertje gehad als ik voor de zoveelste keer de bus uitmoest voor de zoveelste contrôle van mijn paspoort. Achteraf wel logisch, want wat ik toen nog niet wist was dat, na de ( vermeende ) Alkaida aanslagen in Mauritanie eind december, een paar dagen geleden weer wat mensen een kissie ingingen en alle controles behoorlijk verscherpt zijn.

Eindelijk Dakhla. In verhouding grote stad in het zuiden van de westerlijke sahara ( enigste land in afrika dat nog niet onafhankelijk is ) hier was echt geen klote te doen en de volgende dag heb ik samen met Beba ( Croatische ) een taxi weten te charteren die ons voor een ritje van 400 km naar de grens wilde brengen. Sahara hier, Sahara daar. Kameeltje hier, kameeltje daar. …. Grens. Formaliteiten hier, niemandsland, formaliteiten daar. De grenspost van Mauritanie was de meest verpauperde ooit, waar mensen van de krottenwijken in kahjitsha nog niet eens voor zouden kiezen. De toon was gezet. Wat een verschil met Marroko. Dit is meer het Afrika zoals in mijn herinneringen van een paar jaar geleden. Weinig asfalt, overal vuil, bouwvallige huizen, kinderen op blote voeten die spelen met stokken en conserve blikken. Overal gebeurt wel wat en de mensen vinden het nog leuk om toeristen te zien.

Na 2 dagen Nouadhibu was het tijd voor mijn voorlopige hoogtepunt van Mauritanie, een treinrit op de langste trein ter wereld. 2,3 km goederentrein. Het motto is, klim er maar op, doe een tulband om en zandstralen maar. Niet te zuinig. Alles onder het zand, zels mijn nieuwe camera geeft al kuren. Overdag was het goed genieten, ‘s-nachts wat minder. Geen slaapzak of luchtbed natuurlijk en te koud om ook maar een uurtje te pakken, mocht je het geluk hebben dat je bijna wegdommelde, dan was er wel weer een teringklap dat je bwvs. Een meter de lucht in sprong omdat de trein zo nodig moest remmen voor een bocht ofzo. Om 5 uu ‘s-ochtends kwamen we in choum aan waar een taxi ( pickuptruck ) klaar stond om ons een uur later naar Atar te brengen 3 uur verderop. Echt een wereldreisje. Super. Die dag weinig uitgevoerd natuurlijk, ik had het wel naar mijn zin in mijn geconvisceerde hangmat.

De mensen in Mauritanie zijn echt super aardig. Je blijft maar zeggen bonjour, cava ? of hasjeberri. Als ze wat willen verkopen en ze hebben door dat je daar geen behoefte aan hebt, dan laten ze je tenminste met rust, of ze gaan verder op de sociale tour. commend tu t’ appelle ? of vous etez marriage ? wat ik en Beba voor het gemak maar aangenomen hadden, dat scheelde weer een hoop uitleg. Toch hebben ze het wel moeilijk. Ze zijn voor een groot deel afhankelijk van het toerisme en sinds de aanslagen en de afschaffing van de Dakar rally missen ze een groot deel van hun inkomsten omdat 90 % van de toeristen wegblijven.

Op naar Ouadane. Een ghost town / oasis midden in de woestijn. Authentieke stenen huizen ( of wat er nog van over was) ope en berg. Het leukste was wel het huis van Sidi. In 10 jaar heeft hij meer antiek verzameld dan le musee national in Nouakchott, de hoofdstad. En !!!!! je mag overal aanzitten en vragen stellen. Beetje jammer dat Sidi alleen frans, en arabisch kent. De dag daarop terug naar Atar en door naar Nouakchott. Zelden zo weinig van een hoofdstad gezien, ook al ben ik er 3 dagen geweest., maar de Auberge aan het strand beviel me beter dan Nouakchott’s stadsleven. Ben benieuwd hoe dat verderop over de grens zal zijn.

amaythijs
amaythijs on

14 februari 2008 17:41 | Door: Bremmer & Renate
Aai Thijs,
Je maakt wel kilometers als ik het zo lees. Kom je nog wel aan je biertje toe? of hebben ze dat daar niet. Het vrijgezellenfeest komt nog wel. Je hoeft ons niets uit te leggen.
Massol Richard & Renate
14 februari 2008 17:52 | Door: JE####
Weer een mooi verhaal! Thijs 'getrouwd', dan wordt 't tijd voor een vrijgezellenparty. Die Franse taal zal wel aardig lastig zijn. Ajeto!
15 februari 2008 10:00 | Door: Nita
Op naar Mauretanië voor een feestje emt zn allen? ;)
15 februari 2008 15:47 | Door: Fer
klinkt nog steeds goed allemaal; lekker zandhappen. Als je het maar kan wegspoelen met une biére..
We blijven het iig volgen!
Groet,
Fer, jo en Bloem.
16 februari 2008 14:49 | Door: rogro
Zozo Thijs We verwachten natuurlijk op zijn minst een fotootje van de bruid.

succes verder met de barre tocht.

Mzl roon
20 februari 2008 08:18 | Door: Manoesjka
Hoi Thijs!
Goed dat ze daar frans spreken! Nu komen alle franse liedjes wel goed van pas, die "we" geoefend hebben toen je een paar weekjes in frankrijk ging werken : )
Het wordt wel een beetje familietraditie om in het buitenland te trouwen zo hè! Krista en Flip op Barbados, Martin en ik op Santorini, en jij in Mauritanië : ) Gefeli hoor ; )
xxx Manoes
24 februari 2008 10:17 | Door: Bob
Die Thijs, interessante verslagen allemaal, zeker dat getrouwd zijn, gewoon nog eerder dan Henno, misschien valt het vrijgezelle feest wel te combineren..

Mazzol
29 februari 2008 16:49 | Door: amaythijs
aai, b&r volgens mij heb ik wel wat uit te leggen, want ondertussen ben ik ook onofficieel gescheiden, maar op zich vind ik vrijgezellenparty's altijd wel leuk.

ondertussen weer een engels landje gehad je#### en na 10 dagen is mijn frans gelijk weer redelijk weggezakt en loop ik al weer te klooien. zondag wel zeilen?

ik vind het best nita, maar dan moet ik wel een heel eind terug fietsen, en ik ben niet zo van backtracking. maar als jullie met z'n allen komen, dan maak ik een uitzondering. misschien kan er ook een nieuwe bruid geregeld worden?

fer jo en bloem, en ondertussen kleine rixt. ook op deze manier gefeli met de kleine. neem r maar mee naar mauritanie

ik ga zo ff proberen of ik er wat foto's op kan knallen roon, maar de voorgaande keren werd het em telkens niet op een of andere manier. ben benieuwd

die "we" moet je veranderen in ik manoes, want deze ik komt er niet ver mee en gaat ook geen poging wagen.

gezien jullie het allemaal op die manier bekijken bob, ben ik wel van mijn beurt af. hehe. who's next

29 februari 2008 16:52 | Door: amaythijs
zal je zien, telkens was er wel weer een excuus om geen foto's te plaatsen en zo ook nu. stekkertje ligt nog in het hotel en ik ben te laat om nog terug te gaan. volgende keer?