Manado

Trip End Apr 15, 2009

Flag of Indonesia  ,
Sunday, April 12, 2009

Olimme sopineet venemies Rahmanin kanssa, etta hakee meidat Bunakenilta pois klo 14. Laskuvesi oli silloin alimmillaan ja oli melkoinen urheilusuoritus tiputtautua rakeinteilla olleen uuden korkean laiturin paasta alhaalla voimakkaassa merivirrassa keinuvan veneen katolle. Ennen ko. suoritusta olimme yrittaneet kahlata veneeseen toista reittia, mutta siina vain lahkeet kastuivat, eika valmista tullut.

Manadossa menimme (nolottaa mainitakin, mutta tasta alkaa tulla tapa) kaupungin hienoimpaan hotelliin "the Ritzy", jonka lobby oli taas jalkapallokentan kokoinen ja niin ylellinen, etta ronttavaatteissa reput selassa vahan havetti. Mutta ko. paikassa on hieno uima-allas kuudennessa kerroksessa katolla. Meidan huone on ysikerroksessa. Hotelliin asetuttuamme lahdimme etsimaan edellismatkalta tuttua Matahari shopping centeria ja vahan nauratti, kun huomasimme, etta ko. kompleksi olikin osa meidan hotelliamme, sisaankaynti tosin oli korttelin toiselta laidalta. Mutta yhta kaikki, ysikerroksen huoneemme on suoraan ko. kaupan ylakerrassa. Hienon hotellin huonehintaan (Rp. 575.000) kuului myos neljan paidan pesetys ja silitys, minka toki heti hyodynsimme. Ja nopeasti paidat taas roikkuivat puhtaina vaatekomerossa.

Mutta ko. Matahari-kauppakeskus on kylla jo auttamattomasti ajastaan jalkeen jaanut. Sen sijaan kaupunkiin on noussut toinen toistaan hulppeampia "mooleja", joita koko viimeisen Indonesia-illan sitten kiersimme. Ostokset sinansa jaivat vahiin. Mita nyt parikymmenta pussia nasi goreng -maustepusseja, pari pakettia irtoteeta ja 150 pussia ah niin herkullista SariWangi-teeta ostimme. Niin, ja osti Antti myos ne pakolliset taydennykset indonesiankielisten kirjojen kirjahyllyyn: Uusin Harry Potter tietysti (muuthan kotona jo ovatkin ja vahan jai mietityttamaan, onko tamakin jo tullut ehka viime vuonna ostetuksi) seka pari psykiatrian ja mielenterveysalan ammattikirjaa. Silta varalta vain, etta joskus saisi hankittua lastenpsykiatrin toita Indonesiasta?

Antin yhdennentoista ja Kasperin yhdeksannen Indonesiavierailun viimeinen aamu alkoi komeasti hulppealla hotelliaamupalalla. Emme olleet koskaan aikaisemmin tormanneet halal-pekoniin, mutta sellaista (naudasta tehtya) oli taman huippukalliin hotellin aamupalapoydassa kana- ja naudanlihaprinssinakkien kera tarjolla. Wau!

Ennen lentokentalle lahtoa kiertelimme viela kavellen Manadon keskustan kirkkojen pihoja, jotta saisimme kuvattua sellaisen hienon punaisen "Hyvaa paasiaista" -ristin. Ja loytyihan sellainen ties monennenko kirkon edustalta. Kirkkoja Manadossa kylla riittaa joka lahtoon.

Nakemiin vaan Indonesia taas talla eraa. Josko jo myohemmin tana vuonna tavattaisiin?