Ternate

Trip End Apr 15, 2009

Flag of Indonesia  , Maluku Islands,
Thursday, April 9, 2009

Loysimme muuten vahingossa tanaan myos Ternaten saaren kuuluisimman eurooppalaisjaannoksen eli Benteng Oranjen. Ja kun oikein etsimalla etsimme, loysimme taman provinssin "hienoimman" kauppakeskuksen eli Ternate Mall:n. Indonesialaiskaupungeissahan on aina niin vapauttavaa paasta isoihin ilmastoituihin kauppakeskuksiin viilentymaan ja nauttimaan fiksattuhintaisesta ostamisesta.

Nailla kahdella pienella tulivuorisaarella, Ternatella ja Tidorella, ei siis ole, huolimatta vuosisatojen takaisesta yhteisesta historiasta eurooppalaisten kanssa, ja nimenomaan lahihistoriasta johtuen, viime aikoina liiemmalti totuttu valkonaamoihin. Niimpa aika iso ihmetyksen aihe me olemme olleet minne tahansa olemmekin taalla menneet. Ja koulutytot tietysti haluavat aina Kasperin kanssa samaan kuvaan :-) Kasperi on muuten erikseen kieltanyt laittamasta tanne blogiin mitaan siita, etta pojan pitkat hiukset ovat keskivertoindonesialaisen silmissa ilmeisen outo ilmestys. Monta erikoista vaarinkasitysta ne joka tapauksessa ovat aiheuttaneet... Seka taalla Pohjois-Malukulla etta edellisviikolla Pohjois-Sumatralla.

Hotellissamme on muuten mainosten mukaan koko Ita-Indonesian SUURIN uima-allas. Yritimme laskea jalkamitalla ja altaan kaakeleita laskemalla yms., paljonko altaan mitta oikeasti on. Paadyimme erilaisiin lukuihin 47 ja 70 metrin valilta. Kasperi veti siis muista matkan varrella suoritetuista 50 metrin altaan uintiharkoista poiketen tanaan NOIN 50 metrin altaan harkat. Ja laskutoimitusten sivutuotteena selvisi, etta Antti on noin 23 pikkulaatan pituinen

Kasperi loysi hotellin ravintolan ruokalistalta parasta mahdollista ruokaa: ternatelaiseen tapaan mautettuja tonnikalapihveja. ENAK!

PEMILU INDONESIA eli vaalipaiva 9.4.2009:

Voisiko lomaileva poliitikko ja Indonesia-addikti keksia mielenkiintoisempaa lomakohdetta kuin indonesialainen vaalihuoneista? No, sellainen loytyi Kota Ternaten yhdelta koululta. Ja meidat jopa vietiin paikan paalle kadesta pitaen taluttamalla. Antti oli nimittain mennyt kysymaan kadulla yhdelta sedalta, missakohan sellainen aanestyspaikka mahtaisi olla... Ja meidathan otettiin innostuneesti vastaan. Naimme vaalilipukkeiden kasat, vaalivirkailijat ja vaaliuurnat, joita oli perati nelja kappaletta, koska samalla aanestetaan uudet jasenet parlamentin molempiin kamareihin, paikalliseen osavaltioparlamenttiin ja vielapa kaupunginvaltuustoonkin. Antti paasi kaiken lisaksi kokeilemaan, miten vaalihuoneiston jarjestyksenpitoon tarkoitetun pampun heilutus sujuu kaytannossa...

Muuten niin vilkas osavaltion paakaupunki naytti vaalipaivana melkein pelottavan erilaiselta, koska yleisen vapaapaivan vuoksi liikenne oli lahes kokonaan lakannut, kaduilla ei nakynyt juuri ketaan ja suurin osa kaupoista ja ravintoloista oli sulkenut ovensa. (Me onneksi kuitenkin loysimme yhden Padang-ruokapaikan, joka oli auki. Ja taas kerran paastiin herkuttelemaan ah niin herkullisella rendangilla.

Indonesian vaaleista sen verran, etta vaaleihin osallistuu koko valtakunnan tasolla perati 38 eri puoluetta. Nain ulkopuolisen tarkkailijan silmin merkittavimpia ja mielenkiintoisimpia puolueita on kolme. Oma suosikkini (jos kantaa uskaltaa ottaa) on tietysti "sininen puolue" eli Partai Demokrat, jota johtaa entinen sotilas ja nykyinen tasavallan presidentti Susilo Banbang Yudhoyono. "Punainen puolue" on PDI - Perjuangan (taistelu), jota johtaa ex-presidentti Megawati Sukarnoputri, Indonesian ensimmaisen presidentin eli Soekarnon tytar. Kolmas puolue on "keltainen puolue" eli Golkar, jota johtaa nykyinen varapresidentti Jusuf Kalla. Olisikohan kyseessa eraanlainen paikallinen kepu, silla myos tama puolue on maata neljannesvuosisadan ajan itsevaltaisesti hallinneen ja nyt jo edesmenneen presidentin (Indonesian tapauksessa Soeharton) entinen puolue.

Indonesiassa pidetaan nyt siis monet vaalit yhta aikaa, mutta tavallaan kyseessa on kuitenkin vain eraanlainen esivaali heinakuun 2009 presidentinvaaleille. Presidenttiehdokkaita saavat asettaa puolueet ja koalitiot, joilla on uudessa parlamentissa vahintaan 20 prosentin edustus. Luulisi, etta ainakin nuo kolme edella mainittua puoluejohtajaa ovat ehdolla myos heinakuussa.

Vaalipaivasta huolimatta jatkettiin myos uintiharjoituksia. Samalla todettiin, etta viileimmat harjoitteluolosuhteet loytyvat 4-kerroksisen hotellirakennuksen seinan vierustalta varjosta. Siina alakerran huoneiden parvekkeiden edustalla kulkee laskujemme mukaan 53 metrin allas :-) Tama seinanvierusallas on yhteydessa siihen isompaan altaaseen, jossa Kasperi on aiemmin harjoitetellut. On helppo uskoa, etta kokoneisuudessaan taman hotellin allaskompleksi muodostaa todellakin itaisen Indonesian suurimman uima-altaan.