Medan

Trip End Apr 15, 2009

Flag of Indonesia  , Sumatra,
Thursday, April 2, 2009

Saavuimme jalleen uuteen paikkaa iltamyohalla ja pimeassa, kuten tavaksi nayttaa jo muodostuneen. Air Asian lento Kuala Lumpurista oli muutenkin siirtynyt tunnilla ostohetken aikataulua myohemmaksi ja nyt kone oli tasta uudestakin ajasta puoli tuntia myohassa. Niinpa otimme taksin terminaalin edesta (ilman mittaria Rp 50.000 eli n. 3 kotimaan rahaa) tutulle hotellikadulle eli Jalan SMrajalle. Polahdimme ensimmaiseen eteen tulleeseen hotelliin ja tsekkasimme sisaan asiaa tarkemmin ajattelematta ihan hienon nakoiseen sviittiin. Alkeellinen moka meilta toki oli se, etta emme osanneet varoa ko. huonetta siitakaan huolimatta, etta ikkuna oli suoraan miljoonakaupungin vilkkaalle kadulle. Hurmaannuimme sen sijaan nakymista: kadun toisella puolella naytti olevan hieno Padang-ravintola!

Yolla Antti sitten kaivoi repusta ne formulakisoja varten ostetut kuulosuojaimet. Kuppisuojainten kanssa nukkuminen ei ollut ihan yksinkertaista, silla ainakaan kyljelleen niiden kanssa ei voi kaantya...

Aamupalan jalkeen kavelimme n. 100 metrin paassa olevalle "Kolam renang umum":lle eli yleiselle uima-altaalle. Ko. paikka on alunperin hollantilaisten siirtomaaisantien rakentama. Silloin 1900-luvun alkupuolella paikka lienee ollut moderni ja hieno uintikeskus 50 m altaineen, mutta viimeisen sadan vuoden aikana paikka ei ilmeisestikaan ole ollut suurempien remonttien kohteena. Paatimme kertalaakista lopettaa taivastelun Rovaniemen Vesihiiden remontin viivastymisesta! Kuulimme yhdelta paikalliselta uimarisedalta, etta kaupungin toisella puolella olevan Universitas Sumetera Utara:n oikeasti modernissa uintikeskuksessa voisi nahda maajoukkuetason uimareiden harjoituksia iltaisin klo 17.30 alkaen.

Uintiharkkojen jalkeen menimme Lion Airin toimistoon ja ostimme itsellemme ensi viikoksi menopaluulennot Manadosta Pohjois-Malukun saariston paapaikkaan eli Ternaten pienelle tulivuorisaarelle. Samalla ostimme ystavallemme Hannulle ensi kesaksi yhden Lion Air -lennon Ambonille eli sinne Etela-Malukun kuuluisille maustesaarille. Alahan Hannu saastaa lentolipun hintaa varten! (Miljoona rupiaa ja viela neljakymmentatuhatta paalle.)

Lounaaksi herkuttelimme hotellia vastapaata oikeaa Padang-ruokaa, tuota maailman nopeinta pikaruokaa, joka on levinnyt Lansi-Sumatralta paljon liikkuvan Minang-kansan mukana kaikkialle Indonesian saaristoon ja Malesiaankin. Paistettua kanaa, rendangia, gulai nangkaa (eli jackfruit currya) ja tulisia katkarapuja. Oli hyvaa, mutta suhteellisen kallista. Kahden hengen lounas juomineen ja jalkiruokahedelmineen maksoi huimat Rp 137.000 eli 8 euroa. Ihan oikeasti vahan jarkytyimme hintaa, mutta oikein se oli.

Tsekkasimme hotellista ulos vasta yhden jalkeen. Trooppisen rankkasateen yllattamana paatimme menna Pinang Baris -bussiasemalle taksilla. Sielta loytyikin melkein tyhja Bukit Lawangin bussi, joka suostui lahtemaan liikkeelle vasta klo 14.45. Koroteltiin n. puolen kilometrin paassa olevaan risteykseen ja siella odoteltiin bussin tayttymista ja klo 15.45 yritettiin lahtea uudestaan. Mutta eivatpa vain bussin vaihteet menneetkaan enaa paalle. Kuski loysi kadulta pultin, joka oli tippunut vaihdelaatikosta. Kun laatikko avattiin ja pulttia hakattiin kivenmurikalla takaisin paikalleen, olimme vihdoin valmiit matkantekoon.