Første lange stræk mod Togeans: Færge fra Flores

Trip End Jun 21, 2010

Hotel Gardena

Flag of Indonesia  , East Nusa Tenggara,
Saturday, May 29, 2010

Vi blev hentet ved vores hotel i Singiggi kl.10.15 og kørt til det kontor hvor vi havde købt vores billet. Herfra blev vi kørt til Lombok centrum, hvor vi skulle vente i 3 timer, på bussen der skulle køre os de næste 12 timer. Vi fik sæder, der kunne ligges ned, hvilket var rart. Vi sad dog lig foran toilettet, og Indonesere går på toilettet meget tit. Så efter en times tid, begyndte der at lugte af urin. Airconditionen måtte vi ikke slukke, for ellers ville der komme vand over det hele, så det var en kold ildelugtende tur. Da vi kom til den næste bus, der skulle køre os til Sapa hvor vi slukke med færgen fra, måtte vi vente 1.5 time. Det var en lille bus, med åben dør og børn der græd og sparkede os i ryggen. Indonesere ryger over det hele, så det gjorde de også i bussen. AD! Vi kørte godt 2 timer, blevsat af ved færgen, fik vores billet og gik ombord. Vi fandt pladser i et ac/no smoking room. Der tog vi fejl. Der var folk der røg over alt, og meget meget varmt, fordi airconditionen ikke virkede. Vi sejlede i 8 timer, og ankom meget trætte til Flores. På færgen havde vi fået at vide, at der kun sejler en færge til Sulawesi hver 14dag, så efter vi havde fundet et værelse gik vi straks i gang med at undesøge det hele. Vi var så heldige, at hver 14dag, var dagen efter vi ankom. Så nu skulle vi bare finde en billet. Der er kun et sted der sælger billetter til den færge, så det burde ikke være så svært at finde. Alex satte et vækkeur, så han kunne gå derned så snart de åbnede.

Han var væk godt 45 min, og kom tilbage uden billet. Det viste sig, at billetkontoret var meget svært at finde, og da han endelig fandt det, havde de lukket og åbnede først 10.00. Vi spiste morgenmad og gik op og købte billetterne sammen. Man kunne vælge mellem økonomi til 90 kr og bussines class til 367 kr, så vi valgte selvfølgelig det billige. Sandra var lidt utilfreds, efter at have tjekket forholdene på nettet. Vi gik ned til færgen og ventede på at komme ombord, sammen med ca.100000 indonesere. Vi havde læst, at det gjalt om at komme først, for ellers kunne du risikere ikke at få en soveplads, og måtte sove på gulvet på dækket. Da vi endelig kom ombord, efter en lettere omgang skubben og masen var der ingen pladser. Vi gik rundt i godt 45 min, indtil en venlig ansat bad os vente hvor vi var og så ville han se hvad han kunne gøre. Vi ventede meget meget længe, men han dukkede ikke op igen. Vi gik op for at se om der måske var plads til os på soldækket, for så måtte vi jo slå os til tåls med det, men her var det ikke engang muligt at komme op. Alt var proppet. Vi gik ned af en trappe og kom til en fin ”forhal”. Her blev vi endelig reddet! Vi kunne nemlig blive opgraderet billigt til 2 klasse, så vi fik vores egen kahyt, med bad og dejlige senge. Det var en fantastisk fornemmelse at låse sig ind der, efter en så frustrerende omgang søgen. Vi fandt noget mad og hyggede os ellers i kahytten resten af aftenen.

Vi blev vækket meget tidligt næste morgen, af højtalersystemet, der fortalte os at der var serveret morgenmad. Vi valgte at overhøre det, og sove videre. Det var dog lidt svært, da de hvert andet minut annoncerede et eller andet vi ikke kunne forstå. Vi stod op ved 11 tiden og gik ud for at få frokost.