3800 meter (Puno en Titicacameer)

Trip Start Jan 01, 2014
Trip End Apr 03, 2014

Flag of Peru  , Amantani Island,
Friday, January 10, 2014

Op woensdag 8 januari ben ik met verzuurde benen en veel spierpijn de bus ingestapt naar eindbestemming Puno. Ik was wel blij dat ik een reisdag had want ik was redelijk uitgeteld van al het hiken en de hoogte(verschillen).

Reizen in Peru is extreem makkelijk en goed geregeld. De busreis was in 1 woord top. In Peru heb je goede busorganisaties en ik zat in een extreem luxe bus. De rit van ongeveer 7uur was dan ook zo voorbij. Het landschap onderweg was droog en dor maar dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat je continue boven de 3000 meter reist.

Aangekomen in Puno had ik een taxi naar het hostel en na te hebben ingechecked heb ik mijn 2daagse trip op het Titicacameer geboekt en ben ik het stadje gaan verkennen. Na een cappucino en limoentaart heb ik nog een Peruaans vest gekocht omdat het toch wel erg koud was.

Puno ligt op 3800 meter aan het hoogst gelegen meer ter wereld, het Tititcacameer. Voor de Inca's is dit meer heilig.

Aangezien Puno op 3800 meter ligt is het vrij koud en de zon is heel sterk (veel zonnebrandcreme smeren) Het hostel was prima. Een warme douche is hier ook geen gegeven. Je moet eerst wat knoppen omdraaien aan elektriciteit voordat je warm water hebt. En als er geen elektriciteit is, zoals donderdagochtend, dan ook geen warm water en dus geen warme douche.

Donderdagochtend werd ik om 8uur opgehaald voor de 2daagse trip naar 3 eilanden op het meer. Omdat we overnachten bij de bewoners van het 2e eiland werd ons gevraagd wat levensmiddelen te kopen en deze als cadeau voor hen mee te nemen. De groep met wie ik deze trip maakte was erg leuk.

Het eerste eiland bereikten we na kleine 30 minuten varen. Het was prachtig en zonnig weer dus de boot was een soort terras. Het eerste eiland heet Uros en bestaat uit allemaal kleine eilandjes gemaakt van riet. Deze eilanden zijn door de bewoners gemaakt en kunnen drijven. Op 1 van deze floating islands hebben we een uitleg gekregen hoe de bewoners leven. Ze wonen in rieten huisjes en leven van de verkoop van allerlei soorten dingen die ze maken (mutsen, kleden, kleding, speelgoed van riet etc). Verder houden ze zich in leven door visvangst en het schieten van eenden. Op het eerste gezicht leek het als of je het openluchtmuseum was binnengewandeld en dat dit allemaal niet echt was, maar dit was niet het geval. Deze mensen leven echt op deze eilandjes en dat is wel bijzonder. Ze zijn heel gastvrij, vriendelijk en lachen continue.

Na het bezoek aan de floating islands hebben drie uur in de zon gezeten op weg naar het 2e eiland Amaranti. Op dit eiland werd de groep opgedeeld en werden iedereen meegenomen door de familie waar hij/zij logeerde.

Het eiland Amantani kent 10 communities. Je kan de verschillende communities herkennen aan de kleuren van de rokken van de vrouwen. Tevens is het gehele eiland vegetarisch en leven ze van de landbouw en toerisme. De familie waar Virginie (Frans meisje dat ik heb leren kennen - ik spreek meer Engels en Frans dan Spaans) en ik logeerde was ontzettend lief en gastvrij. Ongelofelijk hoe eenvoudig deze mensen leven. Geen douche, nauwelijks meubels, geen verwarming en ze koken op houtvuur. Maar zo ontzettend hartelijk en vriendelijk. Je beseft je op zo'n moment wel weer hoe goed wij het hebben in Nederland.

Nadat we onze slaapkamer hadden gezien (veeeel dekens want zoals gezegd geen verwarming) kregen we lunch: quinoa soep en daarna een mix van rijst met aardappels en gebakken kaas. Het klinkt niet echt lekker maar het was heerlijk. Vooral de quinoa soep (groentensoep met quinoa) is onwijs lekker. Na de lunch hebben we een wandeling gemaakt naar de heilige tempel op het hoogste punt van het eiland (4000 meter). In deze tempel, de Pachatata, wordt "farther earth" geëerd. Op het eiland is ook nog een tempel voor "mother earth" de Pachamama. Aangezien de Inca's geloven in 3 is het derde heiligdom het Titicacameer.

Na deze wandeling was het tijd om weer terug te gaan naar de familie voor het diner (wederom soep en een mix van rijst met aardappels). Na het diner zijn we aangekleed in de lokale klederdracht voor het dorpsfeest. De eilandbewoners gaan dagelijks gekleed in lokale klederdracht die bestaat uit 2 of meer rokken, een blouse, een tailleband en een zwarte sjaal. Ik heb ook zo'n outfit aangekregen (zie foto) en ik voelde me meer een baboesjka dan een bewoner van Amantani maar het was wel leuk. Het dorpsfeest was een mix van bier en dansen op de Peruaanse muziek (inclusief uiteraard de panfluit - zie filmpje). Het feest was niet van hele lange duur en om half elf lag ik in mijn bed onder 4 (!) dekens.

Als ontbijt kregen we pannenkoeken en vervolgens moesten we in de stromende regen een half uur naar de boot lopen. Toen het water op naar het volgende eiland. De halve groep werd "zeeziek" door de golven (zie filmpje) Het 3e en laatste eiland dat we hebben bezocht heet Taquili. Dit eiland is weer heel anders dan Amantani. Zo is een deel van de bewoners van Taquili katholiek, hebben ze andere klederdracht en zijn ze niet vegetarisch. Na een wandeling door nog steeds de stromende regen hebben we uitleg gekregen over de bewoners van het eiland en daarna was het tijd voor lunch (quinoa soep, forel en thee). De zon was inmiddels doorgebroken en nu ik dit stuk schrijf zit ik in de zon op de boot terug naar Puno. Vanavond met wat mensen van de groep eten in Puno en dan weer de rugzak inpakken (ik word er steeds beter in!).

Morgen met de (toeristische) bus naar mijn laatste bestemming in Peru, Cusco. In Cusco zal ik de komende dagen zal verblijven en onder andere de maccu pichiu bezoeken.

Deze 2daagse trip was erg indrukwekkend, zeker het verblijf bij een Peruaanse familie. Ze hebben heel weinig maar zijn (voor zover ik heb kunnen nagaan) erg gelukkig.

Verder vermaak ik me enorm! Het alleen reizen gaat me heel goed af en ik vind Peru een fantastisch land.

Hasta luego!
Ady