Roadtrip door Flores!

Trip Start Jan 06, 2012

Flag of Indonesia  , East Nusa Tenggara,
Sunday, March 25, 2012

Donderdag 15 maart was het plan om met een 24 uur durende busreis vanaf Lombok naar Flores te reizen. We zouden met de ferry naar de haven van Sumbawa (het eiland dat zich tussen Lombok en Flores in bevindt) worden gebracht om vanaf daar het gehele eiland te doorkruisen. De eerste drie uur van de reis verliep voorspoedig. Samen met een groot aantal Indonesiche locals kwamen we aan in de haven van Lombok. Echter, daar deed zich het probleem voor: de ferry was er niet. En de ferry zou er binnenkort ook nog niet komen, vanwege het slechte weer op zee. Niemand kon ons vertellen wanneer we onze reis konden vervolgen. Misschien de volgende dag? Of de dag erna? Tot onze grote verbazing, vonden alle Indonesiers dit  geen probleem. Deze lieten zich rustig neervallen in het havenhuisje, bestelden vrolijk een nasi goreng en maakten er een feestje van. Wij daarentegen zaten als een malle te balen en overwogen om het eerstvolgende vliegtuig naar Flores te nemen.

Een nacht later zaten we dan ook, samen met nog drie Nederlandse en drie Zweedse toeristen, in het vliegtuig richting Bali. Daar genoten we dan maar van een avondje stappen in het bekende Kuta, een avond die uiteindelijk heel gezellig en geslaagd was.  Precies 48 uur nadat we gestrand waren in de haven van Lombok, stonden we op het vliegveld van Flores. Het heeft ons wat tijd en geld gekost, maar het avontuur in Flores kon eindelijk beginnen.

Onze eerste bestemming in Flores was Labuanbajo, een havenstad vanwaaruit we een dagje tripje met de boot naar Rinca hebben gemaakt. Deze boottocht was gaf ons uitzicht op allerlei kleine eilanden en was echt verbazingwekkend mooi! Op Rinca, onderdeel van het Komodo National Park, zagen we bij aankomst in het kleine dorpje al vele Komodo varanen. Deze beesten blijken best gevaarlijk te zijn, ze eten namelijk elk ander diersoort inclusief die van zichtzelf. Ze komen af op de geuren uit de keukens van de inwoners en liggen dan ook graag bij de huizen in te zon op te warmen.. Na de varanen goed bekeken en gefotografeerd te hebben, hebben we nog een mooie wandeling over het eiland gemaakt. Op de terugweg naar Labuanbajo zijn we met de boot nog op twee spots gestopt om te snorkelen. Hier hebben we ontzettend veel mooie vissen gezien, onder andere de Lionfish (heel bijzondere vis)!

De drie Nederlandse jongens waarmee van Lombok naar Flores zijn gevlogen hadden het idee om een 5-daagse trip over flores te maken, van Labuanbajo naar Maumere. Zij wisten een chille auto met privé chauffeur te regelen voor maar 10 euro p.p. per dag en zo zaten we de volgende ochtend met z'n vijven in de auto richting Ruteng. Op deze route zijn we gestopt in Lembar en Cancar waar we uitzicht hadden over uitgestrekte rijstvelden. Hier konden we zien hoe de mensen hun rijst langs de weg droogden en verwerkten. Ruteng zelf bleek een eigenaardig stadje met enkele dorpsgekken die zich graag aan toeristen vastklampen. Aangezien wij deze dag de enige toeristen in Ruteng waren, liepen we na enkele minuten al met een hele stoet debielen achterons aan. Op de plaatselijke markt werden we afgeschrikt door vrouwen met rode monden en tanden. De oorzaak hiervan bleek een vrucht waarop ze de hele dag kauwen (niet echt een smakelijke aanblik). Die nacht sliepen we voor het eerst in ons leven in een klooster. Voorwaarde was wel dat we voor 21.00 uur ’s avonds binnen moesten zijn, dan gingen de deuren op slot.

De tweede dag vervolgde we onze tocht naar Bajawa, wat een hele dag in de auto vertoeven betekende. Omdat we ons liever niet op straat wilden vertonen (als toerist wordt je namelijk niet echt met rust gelaten), hebben we die avond heerlijk in een Warung (plaatselijk restaurantje met local food) gegeten en daar de rest van de avond al toepend doorgebracht. We moesten vroeg naar bed, want de volgende dag was het tijd voor een wandeling. Om 5.30u vertrokken we met ons vijven richting de Wawo Muda, een vulkaan met uitzicht op kleine kratermeren. Onze tocht werd vervolgd met een bezoek aan één traditioneel dorpje, Bena, van de Ngada mensen. Deze mensen zijn in de loop van de tijd Christen geworden, maar hebben nog vele waarden en gebruiken van het animistische geloof van hun voorouders (zoals offerceremonies etc). Heel mooi en interessant om te zien. Die middag dachten we leuk te kunnen chillen in de Hot Springs nabij Soa, waar het niet dat het water veel te heet was voor de buitentemperatuur. Na 5 minuten in jet poeltje te hebben gelegen, was de warmte al zo naar je hoofd toe gestegen dat je er hoofdpijn van kreeg.

De vierde dag reden we naar Moni, een dorpje vlakbij de Kelimutu vulkaan. Ook deze dag brachten we grotendeels door in de auto. Met het warme weer en de kronkelende bergweggetjes was dit niet altijd even prettig. Máár, ook tijdens deze rit hadden we weer prachtige uitzichten over vele bergen, vulkanen, valleien en rijstvelden (zie foto’s).  Die middag werden we uitgenodigd door een lokale Indonesiër, die diezelfde avond graag voor ons wilde koken (lees: zijn vrouw wilde graag voor ons koken). Na een kleine zoektocht, stonden we om 19.30u voor een klein, donker en afgelegen huisje: Bamboo Restaurant. Het geheel zag er nogal eigenaardig uit en wij waren ook de enigen als klant die avond. Desalniettemin was het eten fantastisch lekker. Het  bestond uit biologische rijst, gewokte groenten in kokosmelk en lemongrass, bananaflower en gebakken tofu. Op en top Indonesisch dus. Met onze goed gevulde buiken doken we die avond weer vroeg ons nest in, want ook de laatste dag moesten we vroeg uit de veren!

Al om 5.00u ’s ochtends stonden we onderaan de Kelimutu vulkaan. Onze privéchauffeur bracht ons het eerste stuk naar boven, de laatste 1 km moesten we zelf klimmen. Op te top konden we, onder het genot van een lauw kopje thee, rustig bijkomen en wakker worden. Ondertussen kwam de zon op en trokken de wolken steeds verder weg. Langzamerhand werden er drie kratermeren zichtbaar. Deze drie meren staan bekend om hun steeds veranderende kleuren. Éen meer blijft altijd turqoise, de andere twee kunnen zowel rood, geel, oranje of bruin zijn. Toen wij ze zagen, waren twee meren turqoise en één meer donkerblauw met rode vlekken. Na de zonsopgang aangeschouwd te hebben zijn we terug naar het hotel gereden voor ons welverdiende ontbijtje. Aangezien die jongens een luxe kamer hadden geboekt, mochten zij zelf aangeven wat ze graag voor ontbijt wilde hebben (luxe prinsesjes). Wij kregen daarentegen het gebruikelijke toeristen ontbijtje, namelijk pannenkoek met banaan. Jeej!

Na dat verrukkelijke ontbijt verorberd te hebben zijn we naar onze eindbestemming Maumere gereden. In het stadje aangekomen, zijn we bij een aantal hotelletjes gaan kijken. Deze voldeden echter niet aan onze, zeer beperkte, wensen. Er zaten vlekken op de 'schone lakens’ van de bedden en de geur was ook niet te harden. Vandaar dat we met zijn vijven besloten om een eindje buiten de stad naar een ander hotel te gaan, dat goed aangeschreven stond in de lonely planet. Dit bleek een zeer verstandige keuze en zo belandden we in een heerlijke luxe omgeving. We kregen een kamer met enorm grote mooie en lekker ruikende bedden en zelfs een warme douche! (alweer een tijdje geleden). ’s Middags vertoefden we aan het zwembad van het hotel. We bestelden heerlijke juice drankjes die we vervolgens, zoals dat hoort in resorts, niet direct hoefden te betalen, maar op rekening werden gezet (zoo veel luxe kunnen we niet aan! :p). Die avond zijn we  vroeg naar bed gegaan na een lange en best vermoeiende maar ontzettend mooie dag.  De laatste dag op Flores hebben we heerlijk uitgeslapen en daarna lekker ontbeten. We hebben een strand wandeling gemaakt, waarna we de rest van de middag aan en in het zwembad hebben gelegen.

Morgen worden we alweer vroeg door een taxi opgehaald, 05.15 uur. Deze zal ons naar het vliegveld van Maumere brengen vanwaar we om 07.00 uur naar Balie vertrekken en vandaar uit later op de dag naar Makasar, Sulawesi zullen vliegen. We kijken uit naar onze avonturen op Sulawesi en zullen jullie, indien mogelijk, zo snel mogelijk op de hoogte houden!

Veel liefs, Anne en Sanne

riesvw
riesvw on

Wel foto-talentjes hoor jullie twee, zitten een paar mooie tussen! Ik (en vele anderen met mij) blijven genieten van deze verhaaltjes, dus ik hoop dat jullie ook in Sulawesi en Java nog updates kunnen doen!

Heel veel succes met jullie vlucht zometeen (het is daar nu half 7 's ochtends geloof ik) en heel veel plezier op Sulawesi :)

Liefs, Ries

marianne en eric on

Heel veel liefs vanuit Porto. Hier is het ook genieten!
We hebben de eesrste week van onze vakantie prachtig weer gehad, nu iets meer wind, omdat we aan de kust staan. We genieten volop en jullie ook aan de mooie foto's te zien.
x x x en tot snel hoors

hanny on

ha sanne, ik heb weer tijd en anderhalve arm om je eens te mailen.Leuk om jullie verslag eens te lezen.Ik herken ervan uit de verhalen van Ries. Het ziet er allemaal erg mooi uit en dan jullie: zo relaxed en los en bruin... echt vrij leven...heerlijk. Probeer tot op het allerlaatste moment te genieten: hier en nu,... straks weer een ander hier en nu. Ries complimenteert jullie terecht: er zitten heel mooie foto's tussen ( naast de gewoon, mooie). Ries is natuurlijk de fotograaaf in spé met zijn nieuwe,mooie toestel.
Moet gaan stoppen: die gebroken bovenarm kost veel bij het mailen..
Geniet van alle momenten, groetjes Jan en Hanny