Terug naar IJsland Oost.

Trip End Jul 28, 2011

Flag of Iceland  ,
Tuesday, July 19, 2011

Terug naar IJsland Oost.

Woensdag 13 juli: Algehele rustdag. Travelblog bijgewerkt, de reacties gelezen, email bekeken en alweer een boek uitgelezen. Blijven nog 1 dag op de camping in Skaftafell staan. Bewolkt, regenachtig en slechts 10░C.

Donderdag 14 juli: Vandaag weer regen en mist maar we zijn toch om 11.30 uur vertrokken richting J÷kullsarlon. Bij Ingˇlsh÷f­i wilde wij een ritje met de boerenkar naar een in zee gelegen rots maken waar papegaaiduikers zitten. De rit is 25 min heen en 25 min terug en je bent daar 1Ż uur om foto's te maken. We hebben in de buurt nog een stop van 3 uur gemaakt om lekker wat te lezen maar het weer veranderde helaas niet. Vervolgens toch maar weer doorgereden naar J÷kullsarlon waar we om 19.30 uur arriveerde. Ook hier regen en mist dus de camper weggezet op de parkeerplaats om hier te overnachten. Om 21.00 uur trok de mist op en werd het droog. Ik ben nog naar buiten gegaan om foto’s te maken maar na 2 foto’s waren de batterijen op. Snel terug om nieuwe batterijen te halen en deze gingen ook nog eens 4 foto’s mee en waren toen ook op. Waarschijnlijk de laatste keer dat ze leeg waren vergeten op te laden of ze zijn kapot. We wachten het af. Het fotograferen voor die avond was voorbij want opladen kost 2 uur. Dan morgen maar vroeg opstaan want s’ morgens is er het minste kans op regen en mist.

Vrijdag 15 juli: Vanmorgen om 05.30 uur opgestaan en tot 08.30 rondgelopen en foto’s gemaakt. Wat een rust zo s’ morgens vroeg. Je hoort de gletsjer afkalven en hoe de ijsblokken tegen elkaar aan klotsen.

J÷kullsarlon is het mooiste gletsjermeer van de uitlopers van de Vatnaj÷kull. Het is max 150 m diep en 15 km▓ groot en het ligt aan de voet van de Brei­amerkurj­kull. In het meer drijven van de gletsjer afgekalfde ijsbergen rond, die onderling sterk in grootte, kleur en vorm verschillen. De witte, lichtblauwe en de door gruis en vulkanisch stof grijs en zwart gekleurde ijsbergen hebben de meest uiteenlopende vormen.

Tegen de tijd dat ik weer naar de camper ging was de mist al weer opgekomen en ook was het weer gaan regenen. We zijn hier nog tot 11.00 uur gebleven om vervolgens richting H÷fn te rijden. Ook onderweg regen en mist tot we in H÷fn waren.  Hier was het eindelijk weer droog maar het bleef bewolkt. In H÷fn boodschappen gedaan en naar de info geweest om te vragen hoe we in Lˇns÷rŠfi  konden komen want met de camper lukt dat niet. We werden verwezen naar een camping in Stafafell waar we nu staan omdat men vanuit hier dagtochten regelt en we gaan morgen met een gids en 5 andere mensen een dagwandeling maken naar Lˇns÷rŠfi.

Zaterdag 16 juli: Vandaag was een heerlijke dag; goede temperatuur met zelfs af en toe een zonnetje, geen regen, mooie wandeling in een schitterende omgeving en weer rendieren en voor de eerste keer een poolvos met 3 jongen gezien.

Vanmorgen om 09.30 zaten we in het busje om naar Lˇns÷rŠfi te gaan. Eerst nog even naar een kerkje waar we 5 Zwitsers  ophaalden en ook nog wat tekst en uitleg van de kerk kregen. Vervolgens via een rit van 2 uur naar Lˇns÷rŠfi gereden. De afstand is niet zo ver maar omdat de weg door een gletsjerrivier gaat en ook nog eens hellingen heeft van 28% rijden we gemiddeld niet harder dan 15km p/u. Je moet je onderweg ook goed vasthouden want af en toe kom je van je stoel omhoog als er weer een hindernis genomen wordt. Onderweg gelukkig nog wel een paar keer gestopt om wat foto’s te maken zoals bij de rendieren die we tegenkwamen. Het was een rit over bergweggetjes enkel spoor met diepe afgronden en over de top van de berg. Zonder 4-wheel drive en lage gearing kom je hier beslist niet ver maar onze gids doet dit al jaren en is hier geboren. Ook de rivieroversteek was een belevenis. Het was even zoeken waar we er over konden maar gelukkig is alles goed gegaan. De motor sloeg wel eens af maar we hoefde niet te duwen. Als de weg dan uiteindelijk echt ophoud en je dus niet verder kan rijden zijn we nog 3 uur wezen wandelen en ook dat was weliswaar behoorlijk inspannend maar ook erg mooi. De hellingen zijn hier vooral puiningen zodat je  echt moet uitkijken dat je niet naar beneden glijd en ook de padjes die we volgen zijn schapen routes dus niet erg breed. Tijdens de wandeling zijn we alleen nog een stel  Italianen tegengekomen die hier door de bergen trokken. Deze bergen hebben mooie canyon’ s met ryoliet bergen in schitterende kleuren en het is echt genieten om daar doorheen te wandelen. Na de wandeling moesten we natuurlijk ook nog weer 2 uur terugrijden en op de terugweg kwamen we de poolvos met jongen tegen. Om 18.30 uur waren we weer terug bij de camper.

Zondag 17 juli: Vandaag nog maar eens een rustdag gehouden. We blijven op de camping in Stafafell staan en hopen dat het morgen ook weer droog is om hier nog een wandeling in de Hvanngil kloof te maken.

Maandag 18 juli: Vanmorgen hadden we een  blauwe hemel, een lekker zonnetje erbij en een goede temperatuur dus om 10.00 zijn we gestart met de wandeling naar de Hvannagil kloof. Het eerste uur moesten we een riviertje volgen tussen 2 rotswanden met puinhellingen en het riviertje moest regelmatig overgestoken worden. Gelukkig lagen er genoeg keien in dus dat is prima gelukt. Het moeilijkste deel was na een waterval waar we de puinhelling moesten beklimmen en dan moet je uitkijken dat je niet naar beneden glijd. Op dit soort momenten zeggen we dan tegen elkaar: "Als de kinderen ons nu bezig zagen verklaarden ze ons voor gek". Maar ook dit is gelukt met slechts enkele wondjes op mijn hand i.v.m. de scherpe rotspunten waar ik me aan vastpakte als ik naar beneden dreigde te glijden. Vervolgens kwamen we in de kloof met schitterende gekleurde ryoliet bergen waar we op ons gemak een boterhammetje hebben gegeten en genoten van de omgeving. Daarna door de bergen je weg terug vinden naar de rivierdelta van de J÷kulsa en vervolgens langs de J÷kulsa weer terug naar de camper waar we om 14.30 uur de ketel weer op het gas konden zetten voor een bakkie thee.

Omdat het nog niet zo laat was zijn we nog een eind langs de kust gereden richting Djupivogur en we kwamen onderweg mooie rotspartijen tegen zoals Mt. Eystrahorn (729 m). We zijn tot Hvalnes gekomen en hebben de camper ergens langs de kust op een parkeerplaats weggezet waar we gaan overnachten.

els on

wat is de wereld toch mooi zeker waar jullie zijn en de kinderen zullen ook wel trots op jullie zijn hoor het is toch niet niks zoon actieve vakantie de foto,s en verhalen weer geweldig

harry en nety on

hallo an en ton

wij bewonderen jullie om de moed om dit te ondernemen het is werkelijk prachtig om te lezen en alles te zien soms lijkt het wel of er een ijspaleis staat
we hadden even niks van jullie gehoord en we dachten jullie al op weg naar huis waren heel leuk om de website te bezoeken gr van harry en netty