Schiereiland Snæfellsnes, Þingvellir en Reykjavik

Trip End Jul 28, 2011

Flag of Iceland  ,
Sunday, June 26, 2011

Het schiereiland Snæfellsnes

Maandag 20 juni: Nadat wij in Stykkishólmur van de ferry afgereden zijn gaan we eerst bij de plaatselijke supermarkt (Bonus, lijkt op de Boni in Almere) onze voorraad weer aanvullen. Vervolgens rijden we naar de huisberg van Stykkishólmur. Dit is de Helgafell van 73 m hoog en je bent binnen 15 minuten boven maar op de top heb je een 360° uitzicht op de eilandjes voor de kust en de besneeuwde bergtoppen rondom. Nu blijkt dat mooi weer ook niet alles is want is mis lekkere wolken voor de foto's en een foto tegen de zon in maken is ook niet echt geweldig. Het is ook nooit goed. Daarna rijden we via het 4000 jaar oude Lavaveld Berserkjahraun naar Grundarfjördur waar we vervolgens de plaatselijke camping opzoeken. Voor het eerst deze vakantie haal ik de stoeltjes eruit en gaan we lekker buiten in het zonnetje zitten. Weliswaar uit de wind want anders is het nog te koud. De temperatuurt is 10°C maar als je uit de wind zit voelt het aan als 22°C thuis.

Dinsdag 21 juni: Vandaag alweer een lekker zonnetje maar de temperatuur is weer gezakt tot 8°C omdat er weer een sterke koude wind waait. In de camper achter het glas halen we met het gemak de 18° maar buiten moet je echt je jas weer aan. Vandaag langs de kust naar Öndverðarnes, het uiterste NW-puntje van Snæfellsnes, gereden. In Olafsvik bij de bakker langs geweest om lekkere Pecan-honing broodjes te kopen. Die smaken hier veel lekkerder dan die van Appie. Bij de Info wat informatie verzameld over Snæfellsnes, de camper afgetankt en de waterhuishouding geregeld. Vervolgens via een vogelgebied in Rif, waar we werden aangevallen door de Noordse sterns, naar Öndverðarnes. Onderweg zie je overal de Snæfellsjökull zijn kop opsteken. Omdat dit een beschermd natuurgebied is en je niet overal zomaar mag gaan slapen zijn we teruggereden naar Olafsvik en daar staan we nu op de camping.

Woensdag 22 juni: Vanmorgen eerst maar weer langs de warme bakker gereden want die Pecan-honing broodjes waren toch wel lekker. Onderweg ergens gestopt waar nogal veel Noordse Sterns zijn. Deze vogels hebben de neiging om iedereen aan te vallen als je in hun buurt komt. Ze hebben mij al eens in mijn kruin te pakken gehad maar omdat ik er graag nog één mooi op de foto wil hebben moet ik toch maar naar buiten. Natuurlijk werd ik aangevallen maar het waren slechts schijnaanvallen. Ze zijn nog niet aan het broeden en dan zijn ze nog wat rustiger. Het is nog niet makkelijk om staande vrije hand met een 400mm een goeie foto te maken maar ik heb er toch wel een paar aardige bij vind ik zelf. Daarna een aantal punten langs de kustroute in het Nationale Park Snæfellsnes bezocht waaronder de opengewerkte krater Hólahólar. Dit is een krater die aan een kant open is en waar je dus zo kan inrijden. Het grappige was dat wij er een aantal oude volkswagen busjes tegen kwamen. Het waren er 3 van een Nederlandse club die een rondreis door IJsland maakte met in totaal 24 van die busjes. Vervolgens naar het strand Djupalonssandur met mooie rotsformaties en nog even naar een rotsformatie die Londrangar wordt genoemd. Tenslotte zijn we naar het kleine plaatsje Hellnar gereden met een leuk haventje en een oude kerk die weer mooi afsteekt tegen de Snæfellsjökull maar ik hem maar eens tegen een andere berg op de foto gezet.  Momenteel staan we achter de kerk op de parkeerplaats met een schitterend uitzicht en het weer is nog steeds toppie. In de camper zitten we te smorren met 20°C en buiten is het nog steeds 10°C. Het is nu 21.00 uur en we slapen hier vannacht ook. Zit er hier zomaar een tapuit die iedere keer met insecten  komt aan vliegen. Blijkbaar heeft hij een nest in de buurt en hij gaat iedere keer vlak voor de camper op een mooie steen zitten dus die heb ik nog maar even op de foto gezet.

Donderdag 23 juni: Vandaag zijn we langs de zuidkust van Snæfellsnes gereden. We zijn begonnen in Arnarstapi waar ze een mooie rotskust en een leuk haventje hebben. Vanaf de parkeerplaats waar een grote steen-trol staat hebben we een leuke route gewandeld. De volgende stopplaats was het zwarte kerkje uit 1847 in Budir. Een leuke anekdote van deze kerk is dat men de voorste bankjes had omgedraaid en daar mochten de huwbare meisjes zitten zodat ze goed te zien waren. Onderweg ook nog een paar keer gestopt omdat we mooie bergen, leuke huisjes of gewoon mooie wolken zagen en die op de foto vast wilde leggen. Aan de kust bij Ytri-Tunga zagen we zeehonden en ook dat was natuurlijk een stop waard. Nog een keer gestopt bij Gerðuberg. Dit is een boerderij aan de voet van een gelijknamig basaltplateau. De rand van het plateau bestaat uit een hele lange’ wand’ van 5 tot 15 m hoge basaltzuilen. Hier eindigde officieel ook de route op Snæfellsnes en zijn we overgestapt naar het schiereiland Borgarnes. We staan momenteel in de buurt van Borgarnes (Varmaland) op een camping. Het weer was prima vandaag ,12°C en de hele dag zon tot 1700 uur, vervolgens hebben we 1 uurtje regen gehad en daarna is de zon gelukkig weer te voorschijn gekomen.

Vrijdag 24 juni: Vandaag hebben we besloten om een rustdag in te bouwen. Lekker uitgeslapen, beetje was gedaan, An heeft lekker zitten lezen  en ik ben wezen zwemmen. In het zwembad was ook een Hot-Pot van 38°C to 40°C en daar heb ik ook nog even in gelegen. Warrrrmmmmmm

Zaterdag 25 juni: Vandaag zijn we naar de watervallen Hraunfossar en Barnafoss geweest. Twee bijzonder mooie en totaal verschillende watervallen, die vlak bij elkaar liggen. Op de noordoever van de Hvitá stroomt over een afstand van bijna 1 km water over een niet doorlatende laag onder het lavaveld vandaan in de rivier. Vreemd om te zien hoe het water onder de grond vandaan komt. De talloze watervalletjes worden heel toepasselijk Hraunfossar (Lava watervallen) genoemd. Een klein stukje stroomopwaarts wringt de Hvita zich door een nauwe doorgang en vormt daar de Barnafoss. Er was hier een wandeling van 1 uur maar we hebben er 2 uur doorgebracht omdat ik natuurlijk overal fotootjes wilde maken en lekker experimenteren met de sluitertijden. We hebben ons prima vermaakt want voor An waren er ook nog allerlei plantjes te vinden. Vervolgens een rit van bijna 2 uur naar het Nationale Park Þingvellir. Onderweg begon het te regenen en het regent nog steeds af en toe (22.00 uur). Als het morgen droog is willen we hier gaan wandelen. Ook hier nog steeds geen Wifi maar de volgende stop wordt Reykjavik en daar zal het beslist lukken om weer eens iets op de Blog te plaatsen.

Zondag 26 juni: Vanmorgen vroeg opgestaan met de gedachte dat het in Þingvellir wel eens erg druk zou kunnen worden op zondag. Gelukkig was het goed weer dus om 09.00 uur waren wij al aan onze wandeling begonnen. Þingvellir is niet alleen bekend vanwege natuurschoon maar vooral vanwege de historische gebeurtenissen. Hier werden vroeger de wetten gemaakt en vanaf 930 kwam de volkvertegenwoordiging hier 1 maal per jaar bij elkaar. Verder is het de geologische grens tussen het Noord-Amerikaanse en het Europese continent. Nauwkeurige metingen hebben aangetoond dat de beide continenten 1 a 2 cm per jaar uiteen drijven. De belangrijkste punten zijn de Allmannagá (alle mannen) kloof en het kerkje met de pastorie. Toen we vertrokken waren de busladingen met toeristen al aangekomen dus we waren inderdaad mooi op tijd. Vervolgens wilde we nog een wandeling gaan maken in de bergen maar helaas begon het te regenen dus zijn we maar gelijk doorgereden naar Reykjavik waar we de Perlan, een grote ronde koepel die in 2 uur 1 keer rond zijn as draait, hebben bezocht. Hier heb je een geweldig uitzicht en met goed helder weer zie je de Snæfellsjökull die 115 km ver weg ligt. Ook nog even naar de haven gereden waar een ijzeren Vikingschip ligt. Hebben we ons ook eens samen laten verenigen op de plaat. Tenslotte naar de camping gegaan en gelukkig hebben ze hier Wifi dus kan ik weer eens wat op de Blog plaatsen. Morgen gaan we Reykjavik verder onveilig maken.

P.S. Met de blaasontsteking van An is alles weer helemaal in orde.

John & Ada on

Mooie verhalen weer en ook lekker dat het beter weer is geworden.
Heel veel plezier weer en leuk om wekelijks jullie verhalen te volgen!
PS: Er staat thuis nog wel een wijntje te wachten op jullie hoor ;-P

Cees on

Hé Ton,

Zo af en toe volg ik je. Prachtige foto's en leuke verhaaltjes.
Veel plezier nog en de groeten an An (ook al kent ze me waarschijnlijk alleen van naam)

Cees

Zus on

Hai Ton en Anneke, Leuk verhaal weer! Fijn dat de temp. wat warmer wordt. Dan kunnen jullie ook nog eens lekker buiten zitten in het zonnetje.wat mijn favoriete bezigheid is tijdens de vakantie.Wat zien jullie mooie dingen!! Heel anders dan het zuiden van europa.Heel bijzonder. Fijne reis nog. Groetjes van Theo en Zus

Frans on

Aangevallen door vogels, hmm, daar zouden ze eens een film over moeten maken ;-)

piet en ria on

Weer schitterende foto's. Is het daar zo dun bevolkt of is het niet interessant om dit op een foto vast te leggen? Het is leuk om jullie belevenissen te lezen en de natuur is wel prachtig. Geniet nog maar!

Ellen van Bergen on

Hoi ome Ton en tante An,

Ons ma mailde mij de link van jullie blog, echt super wat jullie daar allemaal zien! Als het aan mij ligt ga ik ook nog eens een keer terug. Die natuur blijft gewoon prachtig! Veel plezier nog daar en geniet ze!

Groetjes,
Ellen

els on

het was weer erg mooi deze rit
en ik denk dat er veel lezers graag met jullie hebben willen ruilen deze laatste 2 dagen want de temperatuur hier is over de 30 graden geweest brrrrrrrr maar dan van de hittegroetjes