Westfjorden 1

Trip End Jul 28, 2011

Flag of Iceland  , West,
Monday, June 20, 2011

De Westfjorden: Deel 1

Woensdag 15 juni: Voordat we vanmorgen vertrokken moesten we eerst nog even bij een dokter langs want An heeft een blaasontsteking opgelopen. Bij een gebouw met een groen kruis naar binnen gegaan, verteld dat we een dokter wilde spreken en ziekenfondskaartje van An afgegeven. Nog geen half uur later stonden we al weer buiten met de benodigde medicijnen. De dokter had zelf geregeld dat de apotheek open ging want die was eigenlijk gesloten. Vervolgens moest ik 6 euro afrekenen voor het bezoek aan de dokter en ± 15 euro voor de medicijnen. Ook dat is dus goed geregeld in IJsland. Daarna nog in een internet café bij een lekker bakkie, met IJslandse koek erbij  natuurlijk, de laatste Blog van het Noorden op internet gezet.

Vandaag zijn we van Noord naar West overgegaan. Hiervoor moesten we een lange kustroute met een aantal  fjorden passeren. Alhoewel de route voortdurend langs de kust liep was het vanaf Hvammstangi tot aan Holmavik geen interessante route. Wel zie je langs de kusten van IJsland heel veel drijfhout aanspoelen dat dan verzameld wordt op stapels. Waarschijnlijk voor de houtkachel maar het wordt ook verwerkt heb ik ergens gelezen. Ook zagen we nog eitjes van de scholekster open en bloot tussen de kiezels. Daar vallen ze haast niet op. Het weer begon vanmorgen goed met een lekker zonnetje maar aangezien we vandaag een keiharde snijdende wind hadden kwam de temperatuur niet boven de 6 graden. Nu zelfs alweer 2 graden.

Na Holmavik wordt de route wat interessanter . Dan zie je de besneeuwde bergen op je afkomen en na een behoorlijk steile klim sta je ineens boven op een hoogvlakte tussen de sneeuwvelden. Deze sneeuw veroorzaakt  hier en daar natuurlijk ook weer leuke watervallen. Verder was het weer zelf vandaag ook weer aanleiding om zo af en toe eens een foto te maken.

We staan nu bij de gletsjer Drangajökull. Om hier te komen hebben we vandaag zo'n 250 km moeten afleggen en daar hebben we dus bijna 6 uur over gedaan. Dat komt omdat de weg voornamelijk weer hots-knots-weg was en op deze wegen ga je beslist niet harder dan 50km per uur met je camper. De camper ziet er ook weer verschrikkelijk uit. Daarvoor hebben ze hier in IJsland bij iedere benzinepomp gratis mogelijkheden om je auto te wassen. Dat heb ik dus ook al 2 keer eerder moeten doen. Zodra we terug zijn van dit uitstapje moet hij nodig weer een wasbeurtje hebben. Het is de bedoeling dat we morgen een wandeling naar de gletsjer gaan maken als het weer meewerkt.

Donderdag 16 juni: Ik heb slecht geslapen doordat vannacht de wind behoorlijk te keer is gegaan. Gelukkig had ik de camper wel met de neus tegen de wind in weggezet maar het gierde behoorlijk zo dicht bij die gletsjer. Als we opstaan schijnt het zonnetje en het is 5°C. Wij gaan op weg voor een wandeling naar de gletsjer Drangajökull. Bij het begin van de wandeling zie je hem al liggen en denk je; uurtje heen en uurtje terug. Uiteindelijk zijn we 3½ uur onderweg geweest. Je moet zelf je weg zien te vinden want het smeltwater van de gletsjer kiest iedere keer nieuwe paden en er loopt verder niemand anders dan wij met z’n tweeën. Het begint met over kiezels en keien lopen en zo af en toe een klein slootje, gevormd door het smeltwater van de gletsjer, over springen. Vervolgens worden het rotsblokken waar je over heen moet klauteren en de slootjes worden ook steeds breder. Dan moet je over keien naar de overkant lopen en dan wil het wel eens misgaan. Weet je gelijk hoe koud dat gletsjerwater is :-) Wat ook belemmerend werkt is het micro klimaat van de gletsjer. Daarmee bedoel ik dat hoe dichter je bij de gletsjer komt hoe harder de wind gaat waaien(tot je er bijna tegen aan kan hangen)en de zon veranderd in donkere wolken, daarna in regen en tenslotte op 50 meter voor de gletsjer hadden we zelfs hagel. De gletsjer op zich was niet echt bijzonder maar de beleving van de wandeling met die weersinvloeden was geweldig. Op de terugweg zagen we ook nog 2 nestjes met eieren van de bontbekplevier en van de goudplevier.

Vervolgens hebben we een mooie kustroute van ± 150 km gereden naar Isafjördur. De route gaat geheel langs de kust en je ziet rechts altijd water en links altijd bergen want de Westfjorden bestaan volgens mij alleen maar uit bergen. Het is niet gek dat hier heel veel mensen zijn weggetrokken. Moet een zwaar leven zijn. Op een gegeven  moment zag ik vanuit mijn ooghoek ineens een zeehond op een rots liggen. Hij lag klaar voor de foto dus; stoppen, in z’n achteruit en een paar fotootjes schieten. Leuke onderbreking. Een stukje verder bij wat informatieborden zagen we 2 sneeuwgorzen. Ook weer leuk voor de foto. Zo langzamerhand krijg ik al een aardige collectie vogels. In Isafjördur getankt en gelijk de camper maar weer gewassen want die zag er niet uit. We staan nu op de camping in Tungudalur (4km buiten Isafjördur). Deze camping heeft zijn eigen waterval.

Vrijdag 16 juni: Vandaag is het Onafhankelijkheidsdag in IJsland (17 juni 1944 werd IJsland onafhankelijk). Dit is een Nationale feestdag en ongewild kwamen we toevallig uit bij het gehucht Hrafnseyri waar ene Jón Sigurðsson geboren was. Het blijkt dat deze man de grondlegger is geweest voor de onafhankelijkheid van IJsland. Het was vandaag precies 200 jaar geleden dat hij hier geboren was en dus werd er in de oude turfboerderij nu een feest georganiseerd. We zijn nog even wezen kijken en hebben wat IJslandse lekkernijen geproefd.

We zijn vandaag van Isafjördur naar de Dynjandi waterval gereden. Een tocht die geheel door de bergen ging en om aan te geven wat ik hiermee bedoel zal ik een serie foto’s van deze bergen bijvoegen. Het was een schitterende rit met vele mooie uitzichten en ook een hoge pas die over een steile gravelweg gereden moest worden. Aangekomen bij de Dynjandi ben ik natuurlijk naar boven gegaan om foto’s te maken en An is lekker langs het strand gaan banjeren om schelpen te zoeken.

De Dynjandi bestaat eigenlijk uit 7 watervallen die elk hun eigen naam hebben waarvan de Dynjandi zelf de mooiste is natuurlijk. We blijven hier ook slapen en zijn dit keer niet de enigen. Er staan hier momenteel wel meer dan 10 mensen in tent, vouwwagen of camper.

Zaterdag 17 juni: Vanmorgen nog even samen naar boven geklauterd om de Dynjandi van dichtbij te bekijken. Geen foto’s meer gemaakt want de zon stond tegen dus ik was blij dat ik gisteren foto’s had gemaakt. Onze volgende etappe gaat naar de vogelrotsen Látrabjarg. Dit is het meest westelijke puntje van IJsland. De route viel in 3 stukken te verdelen. Direct na vertrek gaan we stijl omhoog en komen zo op de hoogvlakte waar de Dynjandi het water van krijgt. Hier constateren we dat het nog wel even door kan gaan want er ligt nog meer dan genoeg sneeuw en er zijn ook al talloze meertjes gevormd. De route door de bergen is mooi maar de weg is erg slecht. Het fijne gravel is hier vervangen door grof gravel, zeg maar gerust keien, dus niet te hard rijden want het knotterde behoorlijk. Dit gaat zo’n 50 km door tot BIldudalur. Vanaf hier is de weg geasfalteerd tot aan Patreksfjördur en dat rijdt een stuk prettiger. In Patreksfjördur getankt en het water bijgevuld want hierna is er geen mogelijkheid meer om te tanken tot aan Látrabjarg. De laatste 50 km gaan weer over gravel en helaas is deze weg een echte wasplank dus ook dit stuk reed niet zo prettig. Sommige stukken kon ik echt niet harder dan 20 km rijden. Helaas moeten we diezelfde weg ook weer terug want er is geen andere mogelijkheid. Het is de bedoeling om morgen een wandeling bij de vogelrotsen te gaan maken. We hopen dat het weer net zo lekker is als vandaag. Er was de hele dag zon en de temperatuur liep op tot 11°C en dat is hier toch wel lekker. We staan nu aan het strand op zo’n 2 km voor de vogelrotsen en het zonnetje schijnt nog steeds.

Zondag 18 juni: Vandaag alweer de 2de warme dag in IJsland. Bijna geen wind, strakke blauwe hemel en een lekker zonnetje erbij met een temperatuur van 11°C. Dit was prima weer om de vogelrotsen van Látrabjarg te verkennen. Vanmorgen eerst samen een wandeling van 2 uur langs de rotsen gemaakt maar er waren nog weinig papegaaiduikers te zien. Na de thee ben ik nog maar eens gaan kijken en na het avondeten ben ik ook nog 3 uur weggeweest. De laatste keer was de beste. Na 19.00 uur komen alle vogels uit zee naar hun holletjes  en zijn ze goed te fotograferen. Papegaaiduikers kun je, als je hen rustig benaderd, tot op 2 meter fotograferen. Al met al een prima dag. We staan nu op de P-plaats van Látrabjarg en hier blijven we ook slapen. Als alles goed gaat gaan we morgen naar het volgende schiereiland Snæfellnes met de ferry van Brjanslæker via eiland Flatey naar Stykkishólmur.

Maandag 19 juni: Nadat we vanmorgen weer via het wasbord zijn teruggereden zitten we nu op de Ferry naar Stykkisholmur op Snaeffellnes. Gelukkig hadden ze Wifi on board dus kan ik deze blog plaatsen. Ik hoop dat jullie er ook weer plezier aan beleven. Wij vinden de reacties ook leuk om te lezen. Toch weer een beetje contact met NL.

PS: Ze hebben hier wel schelpen maar niet in overvloed. Net op het strand bij de Ferry vond An er een heleboel :-)

Jeannette on

Ha buurtjes,

Leuk jullie verhaal weer te lezen! En mooie foto's Ton! Anneke zal wel extra veel moeten plassen met blaasontsteking en al die watervallen in de buurt. ;-) Vervelend, hopelijk ben je snel weer opgeknapt! Zijn het mooie schelpen daar? Kun je straks weer een mooi "bord" voor in de tuin maken! Geniet! Lieve groet, Jeannette

Jolanda Winters on

Heerlijk, heerlijk. Het is iedere keer weer smullen bij al die mooie IJslandplaatjes!!!

Zus en Theo on

Ton en Anneke,
Wat een avontuur! Prachtig om te lezen. Als je tegen de kou kunt is het schitterend.De foto's zijn MOOI Zo reis ik toch een stukje mee,waar wij anders vast nooit zulllen komen..Anneke beterschap! En nog veel reisplezier.
Groet Zus en Theo

gera van loenen on

Als ik jullie verslagen lees zie ik heel veel weer over mijn netvlies glijden. Fijn dat jullie zo genieten, maar ik ben blij dat wij het achter de rug hebben, zeker als ik lees hoe bij jullie de temperatuur is, brrrrr.
Het mooiste moet nog komen en ik hoop voor jullie met wat betere temperaturen!

Jeannette Verhoeff on

Wat een schitterende foto's en mooie verhalen!! En wat fijn dat jullie toch ook nog een beetje "warm" weer hebben gekregen. Alles is zoveel mooier met zon, zeker de foto's. Ik hoop dat An snel van de blaasontsteking af is. Als ze nog cranberries te pakken krijgt gelijk eten. Helpt goed tegen blaasontsteking. Ik weet ook wat het is. Blijf voorzichtig en blijf genieten, dan genieten wij mee.

Bethy on

Hoi Ton&An,

Wat hebben jullie toch weer een mooie tocht gemaakt. Fijn te lezen dat het weer ook weer beter wordt. Ik kan me voorstellen dat je de datum ook niet meer onder controle hebt!!!:-) Volgend bericht Dinsdag de 21ste??? Ton, je kan in Nederland door iemand je telefoon van Voda ook laten opwaarderen. Tip voor de volgende keer. Veel plezier de komende week. Groetjes Bethy&Wicher

Lettie on

Ton, neem je IJslandse koeken mee voor 8 oktober a.s.?
Je verslag blijft indrukwekkend. Wat moet dit een verschrikkelijk mooie, boeiende vakantie zijn en wat zijn de foto's schitterend. Zo proef ik toch ook een beetje van IJsland!

Frans on

Leuk verhaal weer en mooie foto's, vooral die zeehond! Geweldig!

John+Ada on

Hoi luitjes,

Goed te horen dat het mooier weer is geworden, want na al die kou en regen zullen jullie dit vast wel kunnen waarderen ;-)
Fantastische plaatjes zitten er weer bij, vooral de bergenfoto's, closeups van vogels en natuurlijk die watervallen. Wordt straks weer moeilijk om foto's te kiezen voor het album ;-P
Beetje balen van die blaasontsteking. Hopelijk gaat het snel weer wat beter.

Wij gunnen jullie weer een mooie volgende week, met veel mooi weer en veel liefde vanuit Nederland. Oh ja, Beer heeft het goed naar zijn zin hier en stuurt ook een dosis liefde die kant op.

Groetjes, John+Ada+Beer

John on

Pa, kun je ook eens een paar foto's plaatsen van die verschikkelijke (gravel) wegen die jullie over moeten? Ben benieuwd!

Janny on

Met veel plezier jullie verhalen gelezen, vooral omdat wij over 1, 5 week met onze camper in IJsland arriveren voor een rondreis van een maand. De foto's zijn schitterend en jullie tips zullen we ter harte nemen.

harrie en nettie on

hallo ijslanders
wij zijn net weer terug uit de provence wel een verschil van natuur bij ons zag het paars van de lavendel bij jullie wit van het ijs wel heel indrukwekkend is ijsland wat een spannende reis nog veel plezier en gr uut assen
harrie en nettie

marga on

Vroeger kende ik alleen de IJslandse en Shetland pony's . Zijn er die paardjes ook te zien; enne daar ik op een boerderij werk...hebben jullie koeien al gezien? De afgelopen zaterdag was het Open Dag. Gezellig en druk en Wies en Swa zijn ook geweest. Goed hé, van us Wieske! En An, ik zie ook groene weiden met een geel blommeke. Mens, wat een avontuur. En Bjork al gehoord of gezien? Liefs,marga

els on

hay luitjes

wat was het weer mooi maar zo koud brrrrrrr hoe weet je toch al die namen van die vogels ik vind dat erg knap
geniet er maar van en natuurlijk ook van mij beterschap voor an

Jos & sanne on

De verhalen zijn schitterend.en de foto `s zijn ook schitterend. nog veel mooi
weer.

rene on

Hey pa en ma mooie foto van die zeehond .hij was er werkelijk voor gaan liggen grappig hoor.
het gaat allemaal nog lekker lees ik geniet er maar lekker van.
groetjes van hier xxjes

Ma Vernes Den Haag on

Hoi Ton en An,
Ik heb vandaag alle foto's weer bekeken.
Ik vind dat jullie een geweldige vekantie doormaken en heel veel moois zien.
Wat jullie meemaken vind ik heel bijzonder.

Groetjes, Ma

Eugene on

Zelfs zeehonden doen al aan planking :-)